• Anonym (Julie)

Vi som är gravida och som vill vara lite hemliga (från systertråden!)

Här kan alla som hängde i tråden 

Vi som försöker bli gravida och som vill vara lite hemliga

och nu fått ett plus hänga och tjöta symptom, krämpor etc! Givetvis får vi inte glömma att stötta våra medsystrar i ursprungstråden!

Häng med! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-04 12:42
    Urtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m61339519.html

BF-tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-252/m61701724.html

Lisstråden: www.familjeliv.se/Forum-4-337/m61382609.html
  • Svar på tråden Vi som är gravida och som vill vara lite hemliga (från systertråden!)
  • Anonym (Tredje)

Oron hör väl till för de flesta antar jag. Nu med tredje var jag kanske minst orolig men speciellt med andra var jag orolig. Men i de flesta fallen går det ju bra

Själv är jag i v. 32. Var på kontroll i början av veckan och då trodde inte läkaren att bebisen var svängd. Hon trodde den var i tvärläge. De andra två har varit svängda från v. 31. Livmoderhalsen hade också förkortats till 2 cm och var mjuk. Förhoppningsvis betyder det inte något. Eller? Någon som vet? Har ju gått 1½ vecka över bf med de andra två så jag har alltid räknat med att göra det nu också... men kanske får jag tänka om?!

• Anonym (låghormonare?)

Som jag förstått så kan tappen vara mjuk och förkortad under lång tid utan att det betyder något. Man kan till och med vara lite öppen utan att det kommer någon bebis på länge. Men det viktigaste är väl att följa dom råd man får på mödravården, de vet ju bäst.

• Anonym (äntligen)

19 dagar kvar nu å ja är såååååååå less, minsta lilla sak man gör är ansträngande.
    Var på bm besök i torsdags å sf låg på 34, inte konstigt man känner sig som en valross just nu. Den får väldigt gärna titta ut nu.
    Har en massa som ska bakas till tisdag för då fyller dottern 4 år, men orken finns inte riktigt.

• Anonym (låghormonare?)

Är på BF + 2 idag, har haft värkar var tionde minut i 17 timmar nu, men är inte i aktiv förlossning ännu. Bara att ge sig till tåls med andra ord. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att klämma ut ett barn *ställer mig och andas genom en värk*. Ge mig min bebis nu! Jag vill inte ha ont mer!!

• Anonym (äntligen)

Men hujjaligen va jobbigt. Men dr positiva är att du har snart din bebis här har de börjat ila nått så fruktansvärt när ja står upp. Men nu håller ja dpa tummarna för att de snart ska vara över för dig.

• Anonym (Tredje)
    Anonym (låghormonare?) skrev 2012-07-28 11:57:13 följande:
    Är på BF + 2 idag, har haft värkar var tionde minut i 17 timmar nu, men är inte i aktiv förlossning ännu. Bara att ge sig till tåls med andra ord. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att klämma ut ett barn *ställer mig och andas genom en värk*. Ge mig min bebis nu! Jag vill inte ha ont mer!!
    Det låter lite som min andra förlossning. Värkarna började på söndag eftermiddag och var jätteoregelbundna. Det var allt mellan några få minuter till några timmar (ca 3h) mellan värkarna. Först på natten till tisdag kring 3 tiden började värkarna ändras och bli mer "riktiga". Kom in vid 4 tiden och hon är född strax före 6. Bilresan dit gjorde nog susen! Så iväg med dig på hoppiga vägar . Har svårt att veta hur lång jag ska räkna att den förlossningen var...

Hoppas på en inte lika utdragen förlossning denna gång men samtidigt är jag rädd att det ska gå för fort också iom att det ju gick snabbt när värkarna väl ändrade karaktär.
    Anonym (låghormonare?) skrev 2012-07-20 13:46:19 följande:
    Som jag förstått så kan tappen vara mjuk och förkortad under lång tid utan att det betyder något. Man kan till och med vara lite öppen utan att det kommer någon bebis på länge. Men det viktigaste är väl att följa dom råd man får på mödravården, de vet ju bäst.
    Ja jag tror nog att läget är lugnt, att det inte betyder något...
  • Anonym (låghormonare?)

Till slut blev det aktiv förlossning, kl 18 kom vi in till förlossningen den 28:e. Vi åkte in för att jag inte stod ut med att värkarna gjorde så ont. Tur var väl det, för jag kom in 4 cm öppen. Jag kände att det gick väldigt fort med värkarbetet när vi kommit in. Så fort vi var på salen sa jag att jag ville ha lustgas och att de skulle ringa narkos för att jag skulle hinna få EDA. Narkosläkaren kom inte förrän jag var öppen 7 och jag hörde att de pratade om att lägga en bolus. När de undersökte innan dosen skulle läggas gick vattnet (kl 19.00). 19.02 är vår dotter född, så det var nästan så att hon spolades ut med vattnet. Hann inte krysta många gånger alls och krystvärkarna bara vällde över mig. Väldigt märklig avslutning kändes det som, för jag hann aldrig "jobba" på att få ut henne så att säga. Det gjorde så väldigt ont och kändes så okontrollerat, men ut kom hon. 3767g och 51 cm

Idag har vi har kommit hem från BB, så nu ska jag vila lite.    

• Millan83
    Anonym (låghormonare?) skrev 2012-07-30 19:12:52 följande:
    Till slut blev det aktiv förlossning, kl 18 kom vi in till förlossningen den 28:e. Vi åkte in för att jag inte stod ut med att värkarna gjorde så ont. Tur var väl det, för jag kom in 4 cm öppen. Jag kände att det gick väldigt fort med värkarbetet när vi kommit in. Så fort vi var på salen sa jag att jag ville ha lustgas och att de skulle ringa narkos för att jag skulle hinna få EDA. Narkosläkaren kom inte förrän jag var öppen 7 och jag hörde att de pratade om att lägga en bolus. När de undersökte innan dosen skulle läggas gick vattnet (kl 19.00). 19.02 är vår dotter född, så det var nästan så att hon spolades ut med vattnet. Hann inte krysta många gånger alls och krystvärkarna bara vällde över mig. Väldigt märklig avslutning kändes det som, för jag hann aldrig "jobba" på att få ut henne så att säga. Det gjorde så väldigt ont och kändes så okontrollerat, men ut kom hon. 3767g och 51 cm Idag har vi har kommit hem från BB, så nu ska jag vila lite.    

Stort grattis till er tös! hoppas hela familjen mår bra och att ni har det riktigt mysigt tillsammans!
  • Anonym (Blues)

Grattis låghormonare!!!
    Det är lite häftigt att inse att man överlevde en förlossning på "bara" lustgas när man tänkt sig ha en EDA, eller hur? Sniffa bebis och njut av sommaren med lillflickan.

• Anonym (Tredje)
    Anonym (låghormonare?) skrev 2012-07-30 19:12:52 följande:
    Till slut blev det aktiv förlossning, kl 18 kom vi in till förlossningen den 28:e. Vi åkte in för att jag inte stod ut med att värkarna gjorde så ont. Tur var väl det, för jag kom in 4 cm öppen. Jag kände att det gick väldigt fort med värkarbetet när vi kommit in. Så fort vi var på salen sa jag att jag ville ha lustgas och att de skulle ringa narkos för att jag skulle hinna få EDA. Narkosläkaren kom inte förrän jag var öppen 7 och jag hörde att de pratade om att lägga en bolus. När de undersökte innan dosen skulle läggas gick vattnet (kl 19.00). 19.02 är vår dotter född, så det var nästan så att hon spolades ut med vattnet. Hann inte krysta många gånger alls och krystvärkarna bara vällde över mig. Väldigt märklig avslutning kändes det som, för jag hann aldrig "jobba" på att få ut henne så att säga. Det gjorde så väldigt ont och kändes så okontrollerat, men ut kom hon. 3767g och 51 cm

Idag har vi har kommit hem från BB, så nu ska jag vila lite.    
    Grattis {#emotions_dlg.flower}

Apropå bedövningar... jag har ingen aning vad jag vill denna gång! Med första fick jag epidural vid ca 7 cm och tyckte det var himmelriket  och skulle inte ha orkat en sekund till utan. Med andra var jag öppen 8 cm då vi kom in och det gick så bra och snabbt (men visst var det sjukt) så jag hann inte få annat än lustgas och är glad över det nu i efterhand. Mådde så pass mycket bättre efter tvåan och var inte sjuk i ryggen osv.

Mycket beror ju på värkarna, hur snabbt det går osv... Antagligen litar jag på vad barnmorskorna säger och gör vad de rekommenderar. Men vad har ni för erfarenhet av all annan bedövning?

Har mest ångest över då moderkakan ska ut och eftervärkarna. Med ettan hade jag massor med eftervärkar men inte med tvåan. Får se hur det blir nu... För att inte tala om amningen sedan. Amningen i sig är inget problem men alla arma mjölkstockningar skulle jag gärna slippa! Fy sjutton för det... Har speciellt trauma från förra gången då jag tillslut fick ta medicin för att stanna av mjölkproduktionen. Annars skulle man ha behövt punktera och dränera.
Svar på tråden Vi som är gravida och som vill vara lite hemliga (från systertråden!)