• Fiina

OBS! Butik som tar nästan det dubbla priset!

Vill tala om för alla som handlar på My Baby i Torslanda att de tar hutlöst höga priser.

På en del varor tar de över 25 % mer än andra butiker.

EX:
    MAM´s flaskor á 260 ml kostar 59 kr på Ica men My Baby tar 95 kr!

Snacka om att lura sina kunder på pengar! Morr....

• Svar på tråden OBS! Butik som tar nästan det dubbla priset!
  • blubberer

Du vet att det inte är tvång att handla i en viss affär va?

• Jennilie

Fast ica tar alltid billigare då de får köpa in billigare ifrån sina grossister, de har andra avtal. Någonting vi fick lära oss nu då vi startat en butik. Det blir billigare för oss att köpa in vissa produkter från ica eller öb ist för å köpa direkt ifrån ett grossistföretag.

• Girlinthecity

blubberer skrev 2011-12-05 12:39:40 följande:

Jennilie skrev 2011-12-05 12:40:53 följande:
    Fast ica tar alltid billigare då de får köpa in billigare ifrån sina grossister, de har andra avtal. Någonting vi fick lära oss nu då vi startat en butik. Det blir billigare för oss att köpa in vissa produkter från ica eller öb ist för å köpa direkt ifrån ett grossistföretag.

• Frontline

Det är precis likadant på alla butiker, dom sätter det priset dom vill.
    Det är ju bara att kolla www.prisjakt.nu och jämföra vad billigaste varan kostar kontra den dyraste.
    Det kan ju skilja tusentals kronor om det är nått dyrare...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fiina
    blubberer skrev 2011-12-05 12:39:40 följande:
    Nej men kul när man handlar i en butik och man kommer till Ica och ser prisskillnaden sedan!!!

Visst man kan lämna tillbaka varan osv.
    Jag vet att de får sätta vilka priser de vill och att vissa butiker köper in billigare osv!
    MEN är man en liten butik så tycker jag och vet jag att man tjänar bra på sina stamkunder och om man då försöker hålla priserna ganska nära de stora kedjornas priser så säljer de mer.

Dessutom är ju chansen till merförsäljningen stor om någon kommer in och köper en flaska och ser något annat de tänkt på eller bara fastar för.

Jag tyckte ändå det var värt att tala det för man kan spara ganska mycket pengar på att välja vilka butiker man handlar ifrån.
  • Girlinthecity
    Fiina skrev 2011-12-05 13:08:05 följande:
    Nej men kul när man handlar i en butik och man kommer till Ica och ser prisskillnaden sedan!!!

Jag vet att de får sätta vilka priser de vill och att vissa butiker köper in billigare osv!
    MEN är man en liten butik så tycker jag och vet jag att man tjänar bra på sina stamkunder och om man då försöker hålla priserna ganska nära de stora kedjornas priser så säljer de mer.

Dessutom är ju chansen till merförsäljningen stor om någon kommer in och köper en flaska och ser något annat de tänkt på eller bara fastar för.

Jag tyckte ändå det var värt att tala det för man kan spara ganska mycket pengar på att välja vilka butiker man handlar ifrån.
    Men det är ju en omöjlighet förstår du väl? Tror du att en liten butik har möjlighet att köpa in samma mängd som tex.Ica? En rikstäckande storhandel?

Skulle de ha samma priser skulle de gå i konkurs. 
  • Fiina

Inte samma priser men det finns ju gränser.

Ville ändå tipsa de som vill spara pengar det var det som var tanken!

• Jennilie

Gränser å gränser, vissa varor kan man inte ens köpa in till sin butik för det priset ica säljer sina för. Säg att icas flaskor kostar 49kr/st i butik då kanske en liten butik får köpa in exakt lika dana flaskor förr 59-69kr/st plus 25% moms och då måste de ha ett högre pris för att tjäna på det. Om en liten butik skulle sänka sina priser på alla sina varor så skulle de inte kunna ha några anställda. Då det kostar enormt mycket att ha en anställd..
    Ica kan ha låga priser för det är så många som handlar där. Plus att ica kanske får köpa in sina flaskor för 29kr/st + moms dessutom. Och då tjänar ica lika mycket på sina flaskor som en liten butik gör på sina.

• blubberer
    Fiina skrev 2011-12-05 13:08:05 följande:

Men snälla... Jag förstår att du blir irriterad på att köpa varor till ett högre pris än nödvändigt, men det är faktiskt ditt eget ansvar att först granska marknaden innan du bestämmer dig för att köpa. Säljaren erbjuder en vara till ett visst pris, om du vill acceptera det priset eller ej är helt upp till dig.
  • R3becca

Det är som att handla på statoil eller annan valfri mack.
    För 100:- får du ett paket kaffe, en liter mjölk och en 200g chokladkaka.
    Detta går på 60:- på Ica  

• Jennilie

Fast pressbyrån å statiol förstår ja inte, de har skyhöga priser och har butiker över hela sverige men de kanske får ta dyrt ändå..

• Fiina

Vissa babybutiker säljer flaskan för 70 kr vilket jag anser är mycket mer humant än 95 kr!

Detta var endast ett tips för att spara pengar och jag använde Ica som exempel för att flaskan finns där med.
    Men fine... Jag kan dra ett annat exempel
    När jag skulle köpa en bröstpump så kostade den ca 200 kr mer än i andra babybutiker och när jag skulle köpa babyvakt där så kostade den också ca 200-300 kr mer än i andra babybutiker.
    Kollade upp det och köpte ej till det priset. Men alla tänker inte på det och
    ni som tycker det är fel om att jag tipsar om att den butiken är onödigt dyr jämfört med andra behöver inte skriva!

• blubberer
    Fiina skrev 2011-12-05 18:14:29 följande:
    Vissa babybutiker säljer flaskan för 70 kr vilket jag anser är mycket mer humant än 95 kr!

Detta var endast ett tips för att spara pengar och jag använde Ica som exempel för att flaskan finns där med.
    När jag skulle köpa en bröstpump så kostade den ca 200 kr mer än i andra babybutiker och när jag skulle köpa babyvakt där så kostade den också ca 200-300 kr mer än i andra babybutiker.
    ni som tycker det är fel om att jag tipsar om att den butiken är onödigt dyr jämfört med andra behöver inte skriva!
    Självklart får du tipsa om att en butik är dyrare än andra.

Men gör du det genom att säga att de lurar sina kunder, får du räkna med att du får motstånd.
  • Jennilie

Det ar inget påhopp, försöker bara förklara varför ica är betydligt mycket billigare än små butiker.. och sen är givetvis vissa butiker dyrare än andra butiker. men ica kommer alltid vara billigare än en liten butik.
    Men just när det gäller priset på flaskan så beror det helt enkelt på inköps priserna..
    Däremot om du jämför olika små butiker så ja vissa tar mer än andra och vissa har mardröms priser
  • syskonen

En sak glömmer du i det här och det är att de stora kedjorna har en hel organisation bakom sig som fixar det mesta åt dem, förutom det som redan nämnts med grossister och enorma lagerhållning.

Någonstans handlar det även om vad vi vill ha för möjlighet till konsumtion. Till exempel var jag på jakt efter ett speciellt kattfoder men den stora kedjan tog bara in detta i 250g påsar och inte 4kg. Det svar jag fick vara att anledningen var att det sålde mindre och därför kostar det mer pengar att ha på hyllorna jämfört med storsäljaren.

Ett annat exempel är att Lush produkter som jag gillar. Det går att beställa från England och blir då mycket billigare trots att portot är dyrt. I Sverige har de en liten marknad, de har dyra lokalkostnader som ska betalas av den lilla marknaden och då är det självklart att det blir dyrare.

Så det handlar om vi vill ha ett jättelikt monopol med en aktör på marknaden som vi kommer att vara helt i händerna på eller om vi faktiskt är beredda att betala för den frihet vi får med konkurrens.

Sen kan du aldrig någonsin lägga ditt konsumentansvar på någon annan. Du blir inte lurad, du är bara mycket dåligt insatt i hur marknaden fungerar och hur du faktiskt påverkar med dina konsumtionsvanor.  Du får vad du betalar för helt enkelt fastän det handlar om identiska produkter men till olika priser, och det min vän är ditt ansvar att ta reda på.
  • Fiina

Syskonen

Du förstår inte vad jag menar!!
    Jag menar inte att jag blir lurad utan att jag TYCKER de lurar folk på pengar när de gör så.
    Jag TYCKER det och därför tipsar jag andra som kanske ville spara lite pengar.
    Det betyder inte att jag inte förstår varför de gör så för det gör jag.

Har inte lagt mitt konsumentansvar på nån annan, skrev ju precis att jag kollat upp vad de tog för priser och att jag ej handlat till det priset.. men du läste väl inte det.....

Hur som helst så får jag tycka och jag får tipsa.
    Tycker det sista i ditt inlägg låter ganska nedlåtande när man läser det.

• syskonen
    Fiina skrev 2011-12-05 21:12:57 följande:
    Syskonen

Du förstår inte vad jag menar!!
    Jag menar inte att jag blir lurad utan att jag TYCKER de lurar folk på pengar när de gör så.
    Jag TYCKER det och därför tipsar jag andra som kanske ville spara lite pengar.
    Det betyder inte att jag inte förstår varför de gör så för det gör jag.

Har inte lagt mitt konsumentansvar på nån annan, skrev ju precis att jag kollat upp vad de tog för priser och att jag ej handlat till det priset.. men du läste väl inte det.....

Hur som helst så får jag tycka och jag får tipsa.
    Tycker det sista i ditt inlägg låter ganska nedlåtande när man läser det.
    Vad jag menar är att det kostar att vara en småbutik eller en mindre kedja.

Att om man alltid köper det billigaste tycker man att vi bara ska ha EN affärskedja. Tex att Lidl skulle vara den enda affären som fanns i hela landet.

Du får tycka precis vad du vill men då måste du också acceptera att andra inte tycker lika som dig och du måste vara beredd att försvara dina åsikter.

Det sista var inte alls nedlåtande utan ett vedertaget uttryck. Finns det någon värdering ligger det i ditt öga, kanske för att du vill bli bemött så för att det ska vara synd om dig som inte får medhåll?
Svar på tråden OBS! Butik som tar nästan det dubbla priset!