Fiina skrev 2011-12-05 18:14:29 följande:
Vissa babybutiker säljer flaskan för 70 kr vilket jag anser är mycket mer humant än 95 kr!
Detta var endast ett tips för att spara pengar och jag använde Ica som exempel för att flaskan finns där med.
Men fine... Jag kan dra ett annat exempel
När jag skulle köpa en bröstpump så kostade den ca 200 kr mer än i andra babybutiker och när jag skulle köpa babyvakt där så kostade den också ca 200-300 kr mer än i andra babybutiker.
Kollade upp det och köpte ej till det priset. Men alla tänker inte på det och
ni som tycker det är fel om att jag tipsar om att den butiken är onödigt dyr jämfört med andra behöver inte skriva!
En sak glömmer du i det här och det är att de stora kedjorna har en hel organisation bakom sig som fixar det mesta åt dem, förutom det som redan nämnts med grossister och enorma lagerhållning.
Någonstans handlar det även om vad vi vill ha för möjlighet till konsumtion. Till exempel var jag på jakt efter ett speciellt kattfoder men den stora kedjan tog bara in detta i 250g påsar och inte 4kg. Det svar jag fick vara att anledningen var att det sålde mindre och därför kostar det mer pengar att ha på hyllorna jämfört med storsäljaren.
Ett annat exempel är att Lush produkter som jag gillar. Det går att beställa från England och blir då mycket billigare trots att portot är dyrt. I Sverige har de en liten marknad, de har dyra lokalkostnader som ska betalas av den lilla marknaden och då är det självklart att det blir dyrare.
Så det handlar om vi vill ha ett jättelikt monopol med en aktör på marknaden som vi kommer att vara helt i händerna på eller om vi faktiskt är beredda att betala för den frihet vi får med konkurrens.
Sen kan du aldrig någonsin lägga ditt konsumentansvar på någon annan. Du blir inte lurad, du är bara mycket dåligt insatt i hur marknaden fungerar och hur du faktiskt påverkar med dina konsumtionsvanor. Du får vad du betalar för helt enkelt fastän det handlar om identiska produkter men till olika priser, och det min vän är ditt ansvar att ta reda på.