• MiniEm

4,5 år och växt ur bilbarnstolen. Ska vi vända honom?

Sonen är som sagt 4.5 år, väger över 20 kg och är 116cm lång. Han är på gränsen till att växa ur sin stol och jag tvekar på hur vi ska göra . Jag vill egentligen inte vända honom framåt än men vad finns det för alternativ? Finns det större stolar? Hur lång kan barnet bli i dem? Vill ju inte köpa ny stol igen snart...

• Svar på tråden 4,5 år och växt ur bilbarnstolen. Ska vi vända honom?
  • myskatt

Då är det hög tid att ni byter! BeeSafe Izi kid X2 är bara godkänd till 18 kg!

Köp en Britax Two-way Elit, den hade dottern tills hon var lite över 5½.

• tessilus
    Stårschan skrev 2011-11-30 07:51:29 följande:
    Jag vet att det inte är upp till barnet att välja. Men för den sakens skull måste man väl ändå tillåta dem att ha en åsikt!
    nää inte när det gäller sånna här saker.
  • MiniEm

Jag skrev fel, har en BeSafe izi kid x1 och vi köpte den för att den var godkänd till 25kg. Nu har de ändrat så samma stol står att den är godkänd till 18kg. Har mailat ntf ang detta och enligt dem är stolen fortfarande okej upp till 25kg.

• myskatt
    MiniEm skrev 2011-11-30 13:09:36 följande:
    Jag skrev fel, har en BeSafe izi kid x1 och vi köpte den för att den var godkänd till 25kg. Nu har de ändrat så samma stol står att den är godkänd till 18kg. Har mailat ntf ang detta och enligt dem är stolen fortfarande okej upp till 25kg.
    Då förstår jag . Frågade både NTF och HTS om detta när vi hade en X1. Hade jag inte krockat med vår stol hade dottern fått suttit i den över 18kg också. Men vi köpte en Two-way istället.
  • MiniEm

Cecci78: håller med dig. Han klagar aldrig över vare sig utrymme eller att han inte ser. Visar man bara att det är bakåt som gäller så finns ju inget annat alternativ! Two Way ser ju riktigt bra ut! var just längden jag funderade över, så att det finns lite cm kvar att växa på.

• Stårschan
    tessilus skrev 2011-11-30 11:38:50 följande:
    nää inte när det gäller sånna här saker.
    Förvånad Nu hoppas jag bara att vi pratar förbi varandra!
    På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • tessilus
    Lantani skrev 2011-11-30 07:31:49 följande:
    Benutrymmet på two way kan du iprincip själv ändra hur du vill, sålänge du har platsen i bilen.. Vi har two way och jag kan lägga in en bil på hur sonen på 1 m sitter i den.

Här har vi den så långt ut på sätet som vi kan, sen tar passagerarstolen emot.

Vad är det för bilstol ni har nu?
    det där måste vara väldigt obekvämt för rumpan när man åker längre sträckor. att han sitter med knäna så högt gör ju att han får ett hårdare tryck på rumpan och det är ju inte direkt mycket stoppning i en stol.
  • Cecci78
    tessilus skrev 2011-11-30 18:33:13 följande:
    det där måste vara väldigt obekvämt för rumpan när man åker längre sträckor. att han sitter med knäna så högt gör ju att han får ett hårdare tryck på rumpan och det är ju inte direkt mycket stoppning i en stol.
    fast det är ju väldigt lätt att ändra benen i den stolen till att ha dem i skräddarställning tex
  • FamilyGay

Har inget tips då mina barn är mindre men vill kommentera påståendet att alla barn vill sitta framåt. Vi åkte på semester till annat land och fick låna barnstol åt 3,5-åringen. Det var såklart en framåtvänd då de ej har bakåt till stora barn där. Jag tänkte att det skulle vara ok under denna vistelse. Dottern blev dock jätteledsen först när hon såg det och grät och sa att hon inte ville åka framåt, hon accepterade det dock tillslut. Åkte så i två veckor och jag var rädd att hon sen skulle vilja åka framåt även hemma men hon blev istället superglad när vi kom hem och hon fick sitta som vanligt. Tycker inte det är så konstigt, hon har ju alltid åkt baklänges och trivs med det. Vi kommer fortsätta så länge som det funkar.

• thecarseatlady
    FamilyGay skrev 2011-11-30 20:03:20 följande:
    Har inget tips då mina barn är mindre men vill kommentera påståendet att alla barn vill sitta framåt. Vi åkte på semester till annat land och fick låna barnstol åt 3,5-åringen. Det var såklart en framåtvänd då de ej har bakåt till stora barn där. Jag tänkte att det skulle vara ok under denna vistelse. Dottern blev dock jätteledsen först när hon såg det och grät och sa att hon inte ville åka framåt, hon accepterade det dock tillslut. Åkte så i två veckor och jag var rädd att hon sen skulle vilja åka framåt även hemma men hon blev istället superglad när vi kom hem och hon fick sitta som vanligt. Tycker inte det är så konstigt, hon har ju alltid åkt baklänges och trivs med det. Vi kommer fortsätta så länge som det funkar.
    Det är inte ovanligt alls. Glad Många barn trivs bättre bakåtvända bl.a. för att de får så bra stöd för fötterna i en sån stol. De tycker att det inte är lika bekvämt att sitta och dingla med benen i luften. Därför är det inte ovanligt att man ser större barn som åker i framåtvända bältesstolar som drar upp fötterna i stolen. Båda våra äldre barn har gjort så när de just har vänts framåt.
Svar på tråden 4,5 år och växt ur bilbarnstolen. Ska vi vända honom?