FamilyGay skrev 2011-11-30 20:03:20 följande:
Har inget tips då mina barn är mindre men vill kommentera påståendet att alla barn vill sitta framåt. Vi åkte på semester till annat land och fick låna barnstol åt 3,5-åringen. Det var såklart en framåtvänd då de ej har bakåt till stora barn där. Jag tänkte att det skulle vara ok under denna vistelse. Dottern blev dock jätteledsen först när hon såg det och grät och sa att hon inte ville åka framåt, hon accepterade det dock tillslut. Åkte så i två veckor och jag var rädd att hon sen skulle vilja åka framåt även hemma men hon blev istället superglad när vi kom hem och hon fick sitta som vanligt. Tycker inte det är så konstigt, hon har ju alltid åkt baklänges och trivs med det. Vi kommer fortsätta så länge som det funkar.
Det är inte ovanligt alls.

Många barn trivs bättre bakåtvända bl.a. för att de får så bra stöd för fötterna i en sån stol. De tycker att det inte är lika bekvämt att sitta och dingla med benen i luften. Därför är det inte ovanligt att man ser större barn som åker i framåtvända bältesstolar som drar upp fötterna i stolen. Båda våra äldre barn har gjort så när de just har vänts framåt.