• MiniEm

4,5 år och växt ur bilbarnstolen. Ska vi vända honom?

Sonen är som sagt 4.5 år, väger över 20 kg och är 116cm lång. Han är på gränsen till att växa ur sin stol och jag tvekar på hur vi ska göra . Jag vill egentligen inte vända honom framåt än men vad finns det för alternativ? Finns det större stolar? Hur lång kan barnet bli i dem? Vill ju inte köpa ny stol igen snart...

• Svar på tråden 4,5 år och växt ur bilbarnstolen. Ska vi vända honom?
  • thecarseatlady

TS: Jag är förvånad över att din son har kunnat sitta i en BeSafe izi kid x1 så länge! Kanske han har ganska kort överkropp och lite längre ben? I så fall borde han kunna använda en two-way länge till. Vår pojke fyller 5 om några veckor och han har lång överkropp och skulle aldrig rymmas i en Besafe (har vuxit ur många stolar redan), men han ryms bra i two-wayn!  Glad

Här är nyaste bilderna. Han är 22 kg och 117 cm.

• Joico
    tessilus skrev 2011-11-30 18:33:13 följande:
    det där måste vara väldigt obekvämt för rumpan när man åker längre sträckor. att han sitter med knäna så högt gör ju att han får ett hårdare tryck på rumpan och det är ju inte direkt mycket stoppning i en stol.
    Det är väl bara att han flyttar om benen då? Barnet kan ha benen på bra många fler sätt, än om de sitter framåtvänt och benen bara hänger. 
  • Lantani
    det där måste vara väldigt obekvämt för rumpan när man åker längre sträckor. att han sitter med knäna så högt gör ju att han får ett hårdare tryck på rumpan och det är ju inte direkt mycket stoppning i en stol.
    Han sitter knappast stilla med benen under en färd :P Har dom på alla möjliga vis.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Natasha76
    Stårschan skrev 2011-11-29 23:26:33 följande:
    Om han på fullt allvar trivs bäst med att åka baklänges så tar jag tillbaka mitt "slippa". Men han vore i så fall det första barn jag hört talas om som hellre åker baklänges än framlänges.
    Min dotter som är 4,5 älskar att få åka bakåtvänt. Och hennes väninna som är 5 år är jättelycklig när hon en gång i veckan får åka i vår bil och får åka i våra bilbarnstolar, bakåtvänt. Här älskar barnen bakåtvänt :)
  • Natasha76

Så här satt min dotter i Two-way i Passat 2003 när hon var nästan 4 år.

Och så här i en Toyota Corolla när hon var 4 år och 105 cm lång.

• Misery
    Stårschan skrev 2011-11-29 23:26:33 följande:
    Om han på fullt allvar trivs bäst med att åka baklänges så tar jag tillbaka mitt "slippa". Men han vore i så fall det första barn jag hört talas om som hellre åker baklänges än framlänges.
    Där har du fel. Min systerson är lite över 6 år och vet att det enda rätta är att åka bakåt. Så han gör det utan att klaga.
  • MiniEm

Tack för alla svar och bilder! Skönt att det är fler som vill ha barnen bakåt så länge som möjligt. Får ge mig ut på jakt efter en stol till bra pris. Har tyvärr få butiker där vi bor annars vore det ju enkelt att provsitta en sen köpa på nätet

• MiniEm

Thecarseatlady: hur länge till skulle du tippa på att din son får plats på längden? Frän grej du har till huvudet, antar att det är för att huvudet inte ska fara omkring?

• thecarseatlady
    MiniEm skrev 2011-12-01 18:53:41 följande:
    Thecarseatlady: hur länge till skulle du tippa på att din son får plats på längden? Frän grej du har till huvudet, antar att det är för att huvudet inte ska fara omkring?
    Two-way är ganska svår att växa ur på längden, ofta kommer vikten eller bälteslängden emot först. Vår pojke kan nog växa ganska många cm till innan stolen är urväxt, men bältena börjar bli tighta om han har lite mer kläder på sig. Vinteroverall i stolen är inte att drömma om, då går bältena absolut inte att knäppa (fast det är ju inte säkert heller så det gör inget). Det går bra om han bara har vinterjacka som jag öppnar och drar bältet under, men det kan ju vara lite frustrerande ibland när man har bråttom och bältena känns för korta... Jag är glad om han kan åka bakåt hela denna vinter. Våren och sommaren borde inte bli några problem, så hoppas vi får det som bonus. Glad

Sökte fram en bild på äldre sonen i two-wayn också så du får se hur långa barn som faktiskt kan rymmas.
    Pojken på bilden är 6,5 år och strax under 130 cm lång. Han var på gränsen till urväxt här då hans ögon nådde upp till stolkanten och 1/3 av huvudet var över kanten (han har tydligen öronen lite ovanligt lågt ner så det gick inte att gå efter dem...Flört)

• Hanna36

På vilket sätt har han växt ur den? Är det benen som är för långa? Är örat över översta kanten på stolen??

• oOMayaOo
    Det handlar om säkerhet, inte bekvämlighet.
  • thecarseatlady

Tänkte glömma. Grejen som stöder huvudet är en hemtillverkad head snuggler ; www.melrosekids.com/head-snuggler.php . Det enda dåliga med two-wayn är att den inte har så djupa sidor att barnets huvud stöds när det sover om stolen är monterad ganska upprätt. Denna grej kan man dra ner lite över pannan när barnet somnat, så slipper det att hänga med huvudet.

• MiniEm

Tack tack tack thecarseatlady! En sån bara måste jag sy! Supersmart.

• Ledilnaan

Kolla Jollyroom.se de säljer britax Two-way för 1595kr just nu. Vet dock inte hur länge de kommer att ha det specialpriset. Handlar man för över 1000kr så är det gratis frakt.

Svar på tråden 4,5 år och växt ur bilbarnstolen. Ska vi vända honom?