Att vara ung förälder!
Att vara en ung förälder ger både fördelar och nackdelar.Jag är själv ung förälder då jag födde min underbara son när jag var 19 år gammal.
Jag har stött på många motvindar genom mitt liv och min roll som mamma under de 1 ½ åren som har gått.
Från att inte bli tagen på allvar, till sneda blickar, till läkare som beter sig illa, och en massa andra jävla översittare.
Jag har krigat över detta sen den dagen då jag först plussade på stickan. Det var väldigt många som vände ryggen mot mig direkt även många av dem jag hade i mina bekantskaps kretsar, även andra nära och kära.
Att möta motgångar vid en ung ålder är faktiskt svårt, kanske svårare än vad man tror, men de gäller att stå fast vid den tanken man hade först och kriga sig igenom sitt beslut.
Man blir väldigt sällan tagen på allvar som ung förälder vilket är fruktansvärt frustrerande för det finns inget som talar för att vi är sämre på något vis.
Jag skrev upp mig som representant för min sons avdelning på sitt dagis, som en kul grej, och även för att jag är en sådan som vill engagera mig i att skolan och förskolan ska på alla möjliga vis bli bättre.. Redan där har jag märkt att föräldrar hellre vänder sig till dem som är 30 och uppåt.. Varför? Ingen aning, det har väl med åldern att göra.
Min son har även olyckligt vis en gång fått i sig koffein tabletter som min sambo hade i sin träningsväska. För att ge er en tydligare bild så var väskan stängd, dragkedjan är trög och inte alls lätt att få upp, burken brukar vanligtvis ALLTID stå i ett medicin-skåp högt uppe, och locket till denna är "barnsäker", man ska helt enkelt trycka ner locket och sedan skruva upp den.. Detta klarade dock otroligt nog min son av att få upp. Allt handlade om sekunder, och vi såg allt en sekund försent.
läkaren vi träffade hotade oss med att anmäla oss till socialtjänsten om vi inte höll koll på våra tabletter.. ?
detta samtalet var för mig väldigt kränkande, självklart blir man ledsen, sårad, arg och deprimerad inombords, men JAG visste ju hur det låg till och han hade ingen aning, vad gav han rätten att hota?
Skulle detta samtal ens ägt rum om jag var över 28?
Eller tror alla att unga föräldrar inte alls är mån och medvetna om saker och ting?
SEN vet jag att man har många fördelar som ung förälder.
Man orkar mer, man leker mer.
hur många äldre leker med sina barn när dom kommer till Bus palatset i bollnäs?
Dom senaste gångerna jag varit där har det bara varit äldre föräldrar, dom har suttit och sippat på sitt kaffe och nördat vid sina iphones eller datorer medan ungarna leker av sig.
Medans jag och min sambo samt alla mina vänner som följt med har härjat runt i ruschkanor, hoppat i hoppborgen tills våra egna inte ens orkar vara där mer, och då plågar vi dom lite till med att hoppa lite mera ändå för att vi tyckte de var skoj ; D
Jag har även mött på folk jag inte känner som har sagt åt min son att gå till sin "syster" istället för mamma, Inte tar jag illa upp för det utan till-rättar visar på en snällt vis att jag inte alls är syster utan mamma, och då kommer alla spydiga kommentarer, suckar, och sneda blickar väldigt snabbt.
Man skulle kunna tro att Äldre människor över 60+ är såna som kastar ur sig sådant, men i själva fallet är det såna och yngre som förstår våran situation bäst.
Min mormor var 18 när hon fick min moster, min farmor var 17 när hon fick min farbror.. dom var själv unga.. varför såg det inte ut så idag som då? vart tog acceptansen vägen?