• MalinTherese

Att vara ung förälder!

Att vara en ung förälder ger både fördelar och nackdelar.

Jag är själv ung förälder då jag födde min underbara son när jag var 19 år gammal.
    Jag har stött på många motvindar genom mitt liv och min roll som mamma under de 1 ½ åren som har gått.

Från att inte bli tagen på allvar, till sneda blickar, till läkare som beter sig illa, och en massa andra jävla översittare.
    Jag har krigat över detta sen den dagen då jag först plussade på stickan. Det var väldigt många som vände ryggen mot mig direkt även många av dem jag hade i mina bekantskaps kretsar, även andra nära och kära.

Att möta motgångar vid en ung ålder är faktiskt svårt, kanske svårare än vad man tror, men de gäller att stå fast vid den tanken man hade först och kriga sig igenom sitt beslut.
    Man blir väldigt sällan tagen på allvar som ung förälder vilket är fruktansvärt frustrerande för det finns inget som talar för att vi är sämre på något vis.

Jag skrev upp mig som representant för min sons avdelning på sitt dagis, som en kul grej, och även för att jag är en sådan som vill engagera mig i att skolan och förskolan ska på alla möjliga vis bli bättre.. Redan där har jag märkt att föräldrar hellre vänder sig till dem som är 30 och uppåt.. Varför? Ingen aning, det har väl med åldern att göra.

Min son har även olyckligt vis en gång fått i sig koffein tabletter som min sambo hade i sin träningsväska. För att ge er en tydligare bild så var väskan stängd, dragkedjan är trög och inte alls lätt att få upp, burken brukar vanligtvis ALLTID stå i ett medicin-skåp högt uppe, och locket till denna är "barnsäker", man ska helt enkelt trycka ner locket och sedan skruva upp den.. Detta klarade dock otroligt nog min son av att få upp. Allt handlade om sekunder, och vi såg allt en sekund försent.
    läkaren vi träffade hotade oss med att anmäla oss till socialtjänsten om vi inte höll koll på våra tabletter.. ?
    detta samtalet var för mig väldigt kränkande, självklart blir man ledsen, sårad, arg och deprimerad inombords, men JAG visste ju hur det låg till och han hade ingen aning, vad gav han rätten att hota?
    Skulle detta samtal ens ägt rum om jag var över 28?
    Eller tror alla att unga föräldrar inte alls är mån och medvetna om saker och ting?

SEN vet jag att man har många fördelar som ung förälder.
    Man orkar mer, man leker mer.
    hur många äldre leker med sina barn när dom kommer till Bus palatset i bollnäs? 
    Dom senaste gångerna jag varit där har det bara varit äldre föräldrar, dom har suttit och sippat på sitt kaffe och nördat vid sina iphones eller datorer medan ungarna leker av sig.  
    Medans jag och min sambo samt alla mina vänner som följt med har härjat runt i ruschkanor, hoppat i hoppborgen tills våra egna inte ens orkar vara där mer, och då plågar vi dom lite till med att hoppa lite mera ändå för att vi tyckte de var skoj ; D

Jag har även mött på folk jag inte känner som har sagt åt min son att gå till sin "syster" istället för mamma, Inte tar jag illa upp för det utan till-rättar visar på en snällt vis att jag inte alls är syster utan mamma, och då kommer alla spydiga kommentarer, suckar, och sneda blickar väldigt snabbt. 
    Man skulle kunna tro att Äldre människor över 60+ är såna som kastar ur sig sådant, men i själva fallet är det såna och yngre som förstår våran situation bäst.
    Min mormor var 18 när hon fick min moster, min farmor var 17 när hon fick min farbror.. dom var själv unga.. varför såg det inte ut så idag som då? vart tog acceptansen vägen?

• Svar på tråden Att vara ung förälder!
  • So far away

Jag vet precis hur du menar. Jag skulle fylla 19 när jag fick min dotter. Idag är hon 14 år och jag är 33.
    På föräldramöten är jag utfryst av dem andra föräldrarna. Tycker det är väldigt jobbigt och jag har också fått blickar av andra människor.

• MalinTherese
    Linda Fritzh skrev 2011-11-28 06:32:03 följande:
    Jag vet precis hur du menar. Jag skulle fylla 19 när jag fick min dotter. Idag är hon 14 år och jag är 33.
    På föräldramöten är jag utfryst av dem andra föräldrarna. Tycker det är väldigt jobbigt och jag har också fått blickar av andra människor.
    Vädigt jobbit har det varit!
    Men du som ändå haft din dotter i 14 år nu, känner du att du blir mer tagen på allvar nu när du blivit äldre? eller är det fortfarande sneda blickar för att du ändå var så ung när du fick henne? =)  
  • Cicek

Vi var 17 när vi fick vår son och har väldigt sällan fått negativa kommentarer faktiskt, tror det beror på ens inställning och vad man väljer att se. Jag har varit föräldrarepresentant på dagis och har haft bra kontakt med alla föräldrar. Vi har träffat hans dagiskompisars föräldrar och varit på middag hos dem osv, då har de ofta varit 35-40 och uppåt men det har fungerat bra. Sonen fick en brännskada när han var 1, det var aldrig någon som reagerade över att vi var så unga då och att det skulle varit vårt fel på något sätt. Vi har nog snarare fått vääääldigt många positiva kommentarer faktiskt. Det vi HAR fått är kommentarer som "oj, jag trodde du var hans syster!" men det tar jag inte illa upp av? Det är väl inte så konstigt, och inget illa menat.

• Sweetmanda

Vet hur du känner dig, och fast man inte vill ta åt sig så gör man ju det. 

Min son ramlade ut vagnen i bussen för ett tag sedan, för att jag glömt att spänna fast honom. De blev så himla stressigt, han skrek och var sur- bussen kom, massa folk o ja jag glömde bort mig helt enkelt! Så han ralmade ur vagnen och fick världens blåtira och skrap märke på kinden.

Dagen efter var vi på ÖF och de var någon som frågade vad som hade hänt. Jag svarade ärligt och självklart är de nån jävla morsa som säger högt o tydligt: OH GUD VAD HEMSKT! DE HADE DÅ AAAAALDRIG HÄNT MIG!
    Men neehe, bra för dig att du är en sån perfekt mamma då enbart för att du är 30+.

Otroligt störande och fast jag inte borde, tog jag åt mig. Har inte varit där sen dess..
    Nu väntar jag dessutom mitt andra barn och är bara 19 år, väldigt planerat och välkommet :)
    Men andra tror ju säkert annat. 

• Cicek
    Sweetmanda skrev 2011-11-28 20:14:30 följande:

Min son ramlade ut vagnen i bussen för ett tag sedan, för att jag glömt att spänna fast honom. De blev så himla stressigt, han skrek och var sur- bussen kom, massa folk o ja jag glömde bort mig helt enkelt! Så han ralmade ur vagnen och fick världens blåtira och skrap märke på kinden.

Dagen efter var vi på ÖF och de var någon som frågade vad som hade hänt. Jag svarade ärligt och självklart är de nån jävla morsa som säger högt o tydligt: OH GUD VAD HEMSKT! DE HADE DÅ AAAAALDRIG HÄNT MIG!
    Men neehe, bra för dig att du är en sån perfekt mamma då enbart för att du är 30+.

Otroligt störande och fast jag inte borde, tog jag åt mig. Har inte varit där sen dess..
    Nu väntar jag dessutom mitt andra barn och är bara 19 år, väldigt planerat och välkommet :)
    Såna morsor borde bli portförbjudna från ÖF, men hon kanske inte menade att du var ung utan bara att hon var en allmänt bättre mamma haha, finns ju många sådana ;)
  • Sweetmanda
    Cicek skrev 2011-11-28 20:18:49 följande:
    Såna morsor borde bli portförbjudna från ÖF, men hon kanske inte menade att du var ung utan bara att hon var en allmänt bättre mamma haha, finns ju många sådana ;)
    Jo men just hon hade när vi kom dit frågat hur gammal jag var och tittat snett på mig, sen fnyste hon bara till svar när jag sa 19 och gick därifrån. Så jag misstänkte redan från början att hon var lite stroppig. 

Nu i efterhand så tycker jag mest synd om henne :P. Stackarn som inte har bättre för sig än att behöva häva sig själv inför mig liksom!  
  • MalinTherese
    Sweetmanda skrev 2011-11-28 20:14:30 följande:

Min son har också ramlat ur vagnen, men de var inte vårat fel utan ett fabrikats fel från början, Ligg insatsen klickade aldrig i riktigt, hur mkt man än försökte, så när vi skulle upp för en lite högre tröskel så for han iväg ner i backen.. har aldrig känns mig så värdelös som då.. och självklart när vi kom fram till sjukhuset så var det folk som kolla snett och fnyste åt oss när vi berättade vad som hänt.. 

Men då vill jag passa på att gratulera dig till det kommande barnet =)
    Mycket trevligt, när kommer han/hon? =) 
  • Cicek
    Sweetmanda skrev 2011-11-28 20:24:13 följande:
    Jo men just hon hade när vi kom dit frågat hur gammal jag var och tittat snett på mig, sen fnyste hon bara till svar när jag sa 19 och gick därifrån. Så jag misstänkte redan från början att hon var lite stroppig. 

Nu i efterhand så tycker jag mest synd om henne :P. Stackarn som inte har bättre för sig än att behöva häva sig själv inför mig liksom!  
    Nä men man får skita  i sådana. Det kommer alltid finnas folk som ser ner på en, om inte för att man är ung så för att man är invandrare, för att man har en viss religion, för att man bor i ett visst område, för att man lämnar sina barn på dagis ELLER för att man inte gör det, för att man är gift, för att man INTE är gift, för att ens barn går på en viss fritidsaktivitet.. Man förstör för sig själv om man lyssnar på sådana människor. Synd bara att DU inte gick tillbaka till ÖF (vilket jag dock förstår, man känner sig ju inte direkt välkommen) när det var HON som betedde sig som en idiot :(
  • Sweetmanda
    MalinTherese skrev 2011-11-28 21:03:52 följande:
    Min son har också ramlat ur vagnen, men de var inte vårat fel utan ett fabrikats fel från början, Ligg insatsen klickade aldrig i riktigt, hur mkt man än försökte, så när vi skulle upp för en lite högre tröskel så for han iväg ner i backen.. har aldrig känns mig så värdelös som då.. och självklart när vi kom fram till sjukhuset så var det folk som kolla snett och fnyste åt oss när vi berättade vad som hänt.. 

Men då vill jag passa på att gratulera dig till det kommande barnet =)
    Mycket trevligt, när kommer han/hon? =) 
    Han/hon är beräknad till 5 juni! Är "bara" i vecka 14 nu :). Och tack :D De ska bli riktigt roligt, lite skrämmande med barn så tätt men roligt 
  • MalinTherese
    Sweetmanda skrev 2011-11-28 21:06:25 följande:
    Han/hon är beräknad till 5 juni! Är "bara" i vecka 14 nu :). Och tack :D De ska bli riktigt roligt, lite skrämmande med barn så tätt men roligt 
    Det förstår jag :)
    Grattis ännu en gång! 
Svar på tråden Att vara ung förälder!