• MalinTherese

Att vara ung förälder!

Att vara en ung förälder ger både fördelar och nackdelar.

Jag är själv ung förälder då jag födde min underbara son när jag var 19 år gammal.
    Jag har stött på många motvindar genom mitt liv och min roll som mamma under de 1 ½ åren som har gått.

Från att inte bli tagen på allvar, till sneda blickar, till läkare som beter sig illa, och en massa andra jävla översittare.
    Jag har krigat över detta sen den dagen då jag först plussade på stickan. Det var väldigt många som vände ryggen mot mig direkt även många av dem jag hade i mina bekantskaps kretsar, även andra nära och kära.

Att möta motgångar vid en ung ålder är faktiskt svårt, kanske svårare än vad man tror, men de gäller att stå fast vid den tanken man hade först och kriga sig igenom sitt beslut.
    Man blir väldigt sällan tagen på allvar som ung förälder vilket är fruktansvärt frustrerande för det finns inget som talar för att vi är sämre på något vis.

Jag skrev upp mig som representant för min sons avdelning på sitt dagis, som en kul grej, och även för att jag är en sådan som vill engagera mig i att skolan och förskolan ska på alla möjliga vis bli bättre.. Redan där har jag märkt att föräldrar hellre vänder sig till dem som är 30 och uppåt.. Varför? Ingen aning, det har väl med åldern att göra.

Min son har även olyckligt vis en gång fått i sig koffein tabletter som min sambo hade i sin träningsväska. För att ge er en tydligare bild så var väskan stängd, dragkedjan är trög och inte alls lätt att få upp, burken brukar vanligtvis ALLTID stå i ett medicin-skåp högt uppe, och locket till denna är "barnsäker", man ska helt enkelt trycka ner locket och sedan skruva upp den.. Detta klarade dock otroligt nog min son av att få upp. Allt handlade om sekunder, och vi såg allt en sekund försent.
    läkaren vi träffade hotade oss med att anmäla oss till socialtjänsten om vi inte höll koll på våra tabletter.. ?
    detta samtalet var för mig väldigt kränkande, självklart blir man ledsen, sårad, arg och deprimerad inombords, men JAG visste ju hur det låg till och han hade ingen aning, vad gav han rätten att hota?
    Skulle detta samtal ens ägt rum om jag var över 28?
    Eller tror alla att unga föräldrar inte alls är mån och medvetna om saker och ting?

SEN vet jag att man har många fördelar som ung förälder.
    Man orkar mer, man leker mer.
    hur många äldre leker med sina barn när dom kommer till Bus palatset i bollnäs? 
    Dom senaste gångerna jag varit där har det bara varit äldre föräldrar, dom har suttit och sippat på sitt kaffe och nördat vid sina iphones eller datorer medan ungarna leker av sig.  
    Medans jag och min sambo samt alla mina vänner som följt med har härjat runt i ruschkanor, hoppat i hoppborgen tills våra egna inte ens orkar vara där mer, och då plågar vi dom lite till med att hoppa lite mera ändå för att vi tyckte de var skoj ; D

Jag har även mött på folk jag inte känner som har sagt åt min son att gå till sin "syster" istället för mamma, Inte tar jag illa upp för det utan till-rättar visar på en snällt vis att jag inte alls är syster utan mamma, och då kommer alla spydiga kommentarer, suckar, och sneda blickar väldigt snabbt. 
    Man skulle kunna tro att Äldre människor över 60+ är såna som kastar ur sig sådant, men i själva fallet är det såna och yngre som förstår våran situation bäst.
    Min mormor var 18 när hon fick min moster, min farmor var 17 när hon fick min farbror.. dom var själv unga.. varför såg det inte ut så idag som då? vart tog acceptansen vägen?

• Svar på tråden Att vara ung förälder!
  • Tonx
    Grazzy skrev 2011-12-02 12:27:27 följande:
    Återigen.. fördomar! Tråkigt. Varför tror du alla yngre föräldrar är så för? Här hemma äts inte ens godis knappt. En dag i veckan (fredagar inklusive läsk) annars, ingenting! Och vi hittar på aktiviteter som badhuset, lek i lekparken eller lång promenader dagligen tex. Alla är inte soffpotatisar som du beskriver här!

För övrigt så brukar jag se det såhär, äldre med barn som ser på tok för gamla ut för barn, stirrar jag ut lika mycket och har mina egna tankar runt, det stör mig mer att kvinnor närmare 50 har småbarn än en 15 åring. Hade jag varit 40 år med mitt första barn, hade jag antagligen stirrat mig blind på 14 åriga tjejer med barnvagn också, det har alltså med sin egen ålder att göra. Alla är väl lite ego antar jag och tänker man är bättre en den andra generationen med småbarn. 
    En första gångs förälder, 15 som 30, är lika oerfarna när det gäller första barnet så varför kasta skit på varandra för en siffra?
    Skillnaderna är att 30+ ser 20- som omogna och outvecklade. Detta stämmer inte alls på alla!
    Vissa mognar helt enkelt tidigare än normalt av olika anledningar. Sen är det upp till var och en yngre att visa omgivningen att man visst kan ta ansvar och bete sig moget och ta hand om ett barn.    
    Det är inte fördomar, det är fakta att fetman ökat drastiskt bland barn och ungdom.
    Och nej, jag vet att det finns undantag, jag är väl för fan själv ett, för som du kanske kan utläsa från min ålder så var jag också ung när jag fick barn. 

Jag upplever i allra högsta grad att yngre personer, barn eller inte, rör på sig väldigt lite. De som representerar majoriteten på gym t.ex är yngre killar, tjejer i 30-40 års åldern och pensionärer. 
    Jag umgås med många yngre och är rätt väl bevandrad i hur inställningen till mat och motion är idag. 
  • MalinTherese
    Kattdamen skrev 2011-12-02 12:38:03 följande:
    De flesta stirrar inte alls, när man har mognat. Varför gör du det? Varför inte koncentrera dig på ditt eget liv?
    När har man mognat då? 
    Att mogna definieras ju olika av alla.  
  • MalinTherese
    Kattdamen skrev 2011-12-02 12:38:03 följande:
    De flesta stirrar inte alls, när man har mognat. Varför gör du det? Varför inte koncentrera dig på ditt eget liv?
    Dessutom skulle jag vilja veta varför du ber andra koncentrera sig i sitt eget liv när du har så höga tankar om mitt? :)
  • MalinTherese
    Grazzy skrev 2011-11-30 09:08:32 följande:
    Se det såhär, var stolt över att vara en yngre mamma! Dom borde hyllas och lyftas fram (dom som förtjänar det det vill säga) för det ÄR tufft att ha barn som ung såklart, men absolut inte omöjligt! Jag ser det såhär när jag får korkade och dumma kommentarer, vad vet dom egentligen om mig? Ingenting! Dom dömer det dom läser på några rader, men dom har aldrig ens sätt mig som mamma! Dom vet inte hur jag ser ut, hur jag behandlar mina barn eller hur jag agerar som person över huvudtaget. Och det är dömmande, riktigt dömmande! Min son har allt, leksaker till tusen, eget rum i lägenheten, mat varje dag på bordet, kläder till överflöd och kärlek till tusen. Så vad är deras ord mot vad jag egentligen är som mamma och person? Det betyder ju nada helt klart. Deras problem anser jag om dom vill gotta sig i att smutskasta mig och inte min förlust av tid och angagemang
    Tack!
    Skönt att få lite bra feedback ibland med, och jag ska verkligen lägga dessa ord på minnet! Riktigt bra tankesätt! 
  • Tonx
    MalinTherese skrev 2011-12-03 12:23:29 följande:
    Tack!
    Skönt att få lite bra feedback ibland med, och jag ska verkligen lägga dessa ord på minnet! Riktigt bra tankesätt! 
    Ett tecken på mognad är ju bl a att kunna ta till sig negativ kritik och analysera sig själv och inte bara suga åt sig av medhåll.
  • MalinTherese
    Tonx skrev 2011-12-03 12:25:48 följande:
    Ett tecken på mognad är ju bl a att kunna ta till sig negativ kritik och analysera sig själv och inte bara suga åt sig av medhåll.
    Tycker du att du har sugit åt dig utav min kritik eller göttar du dig mest på allt medhåll du har fått av tex "kattdamen" ? 

Nej, Man måste kunna ventilera, jag skriver inget som är taget ur luften utan allt jag skriver om är något jag kan relatera till som jag har varit med om själv eller som mina vänner har varit med om..
    Samt måste man ju få ha sina åsikter vilket jag förstår fullt ut, för jag har mina och ni har uppenbarligen era.. men jag skrev tidigare att man måste kunna acceptera det med?  
  • Tonx
    MalinTherese skrev 2011-12-03 12:29:43 följande:
    Tycker du att du har sugit åt dig utav min kritik eller göttar du dig mest på allt medhåll du har fått av tex "kattdamen" ? 

Nej, Man måste kunna ventilera, jag skriver inget som är taget ur luften utan allt jag skriver om är något jag kan relatera till som jag har varit med om själv eller som mina vänner har varit med om..
    Samt måste man ju få ha sina åsikter vilket jag förstår fullt ut, för jag har mina och ni har uppenbarligen era.. men jag skrev tidigare att man måste kunna acceptera det med?  
    Jag analyserar mig själv dagligen och jag tar definitivt åt mig av kritik som är framförd på ett konstruktivt sätt, jag har dock inte uppfattat någon kritik riktad mot mig från din sida så jag känner inte att jag har någonting att ta åt mig av utan det du gjort är att försvara din rätt till att ha en åsikt, någonting som inte blivit ifrågasatt en enda gång i tråden. 

Vad gäller ämnet huruvida andra ställer sig till unga föräldrar så talar min erfarenhet för att jag inte har fel i det jag säger. Unga föräldrar blir inte mer mobbade än andra och om man blir otrevligt bemött så har det inte med åldern att göra. Det händer alla. 
  • Kattdamen
    MalinTherese skrev 2011-12-03 12:19:45 följande:
    När har man mognat då? 
    Att mogna definieras ju olika av alla.  
    Är man mogen stirrar man inte på folk.
  • Kattdamen
    MalinTherese skrev 2011-12-03 12:21:08 följande:
    Dessutom skulle jag vilja veta varför du ber andra koncentrera sig i sitt eget liv när du har så höga tankar om mitt? :)
    Vad pratar du om egentligen?
  • Grazzy
    Tonx skrev 2011-12-02 12:38:12 följande:
    Det är inte fördomar, det är fakta att fetman ökat drastiskt bland barn och ungdom.
    Och nej, jag vet att det finns undantag, jag är väl för fan själv ett, för som du kanske kan utläsa från min ålder så var jag också ung när jag fick barn. 

Jag upplever i allra högsta grad att yngre personer, barn eller inte, rör på sig väldigt lite. De som representerar majoriteten på gym t.ex är yngre killar, tjejer i 30-40 års åldern och pensionärer. 
    Jag umgås med många yngre och är rätt väl bevandrad i hur inställningen till mat och motion är idag. 
    Varför har du en sån bitter attityd? Om du själv är ung så borde du väl själv förstå vad TS menar i den här tråden och inte komma med bittra inlägg som inte ens stämmer överrens med majoriteten! Är man förälder rör man minsann på sig tror jag allt och inte bara sitter med choklad asken i famnen så fort barnen lagt sig tex. Det man äter själv, det lär sig barnen att tycka om så enkelt är det. Och dessutom, jag tycker mer 30+ är tjocka i dagens läge om jag ska vara ärlig. Har inte sett EN ENDA förälder som är ung som närmar sig 200 kg strecket.
Svar på tråden Att vara ung förälder!