• MalinTherese

Att vara ung förälder!

Att vara en ung förälder ger både fördelar och nackdelar.

Jag är själv ung förälder då jag födde min underbara son när jag var 19 år gammal.
    Jag har stött på många motvindar genom mitt liv och min roll som mamma under de 1 ½ åren som har gått.

Från att inte bli tagen på allvar, till sneda blickar, till läkare som beter sig illa, och en massa andra jävla översittare.
    Jag har krigat över detta sen den dagen då jag först plussade på stickan. Det var väldigt många som vände ryggen mot mig direkt även många av dem jag hade i mina bekantskaps kretsar, även andra nära och kära.

Att möta motgångar vid en ung ålder är faktiskt svårt, kanske svårare än vad man tror, men de gäller att stå fast vid den tanken man hade först och kriga sig igenom sitt beslut.
    Man blir väldigt sällan tagen på allvar som ung förälder vilket är fruktansvärt frustrerande för det finns inget som talar för att vi är sämre på något vis.

Jag skrev upp mig som representant för min sons avdelning på sitt dagis, som en kul grej, och även för att jag är en sådan som vill engagera mig i att skolan och förskolan ska på alla möjliga vis bli bättre.. Redan där har jag märkt att föräldrar hellre vänder sig till dem som är 30 och uppåt.. Varför? Ingen aning, det har väl med åldern att göra.

Min son har även olyckligt vis en gång fått i sig koffein tabletter som min sambo hade i sin träningsväska. För att ge er en tydligare bild så var väskan stängd, dragkedjan är trög och inte alls lätt att få upp, burken brukar vanligtvis ALLTID stå i ett medicin-skåp högt uppe, och locket till denna är "barnsäker", man ska helt enkelt trycka ner locket och sedan skruva upp den.. Detta klarade dock otroligt nog min son av att få upp. Allt handlade om sekunder, och vi såg allt en sekund försent.
    läkaren vi träffade hotade oss med att anmäla oss till socialtjänsten om vi inte höll koll på våra tabletter.. ?
    detta samtalet var för mig väldigt kränkande, självklart blir man ledsen, sårad, arg och deprimerad inombords, men JAG visste ju hur det låg till och han hade ingen aning, vad gav han rätten att hota?
    Skulle detta samtal ens ägt rum om jag var över 28?
    Eller tror alla att unga föräldrar inte alls är mån och medvetna om saker och ting?

SEN vet jag att man har många fördelar som ung förälder.
    Man orkar mer, man leker mer.
    hur många äldre leker med sina barn när dom kommer till Bus palatset i bollnäs? 
    Dom senaste gångerna jag varit där har det bara varit äldre föräldrar, dom har suttit och sippat på sitt kaffe och nördat vid sina iphones eller datorer medan ungarna leker av sig.  
    Medans jag och min sambo samt alla mina vänner som följt med har härjat runt i ruschkanor, hoppat i hoppborgen tills våra egna inte ens orkar vara där mer, och då plågar vi dom lite till med att hoppa lite mera ändå för att vi tyckte de var skoj ; D

Jag har även mött på folk jag inte känner som har sagt åt min son att gå till sin "syster" istället för mamma, Inte tar jag illa upp för det utan till-rättar visar på en snällt vis att jag inte alls är syster utan mamma, och då kommer alla spydiga kommentarer, suckar, och sneda blickar väldigt snabbt. 
    Man skulle kunna tro att Äldre människor över 60+ är såna som kastar ur sig sådant, men i själva fallet är det såna och yngre som förstår våran situation bäst.
    Min mormor var 18 när hon fick min moster, min farmor var 17 när hon fick min farbror.. dom var själv unga.. varför såg det inte ut så idag som då? vart tog acceptansen vägen?

• Svar på tråden Att vara ung förälder!
  • So far away

Visst får man konstiga blickar. Många tror att det är min lillasyster. Vi är väldigt lika och vi är lika långa. Men visst är det jobbigt ibland. Min mamma var också 19 när hon fick mig. Så många föräldrar i dotterns klass är lika gamla som mina föräldrar.
    Jag har ingenting gemensamt med dem känner jag.
    Fick mitt andra barn för 20 månader sen. Nu tar folk mig på allvar helt plötsligt?

• MalinTherese
    Linda Fritzh skrev 2011-11-28 21:34:36 följande:
    Visst får man konstiga blickar. Många tror att det är min lillasyster. Vi är väldigt lika och vi är lika långa. Men visst är det jobbigt ibland. Min mamma var också 19 när hon fick mig. Så många föräldrar i dotterns klass är lika gamla som mina föräldrar.
    Jag har ingenting gemensamt med dem känner jag.
    Fick mitt andra barn för 20 månader sen. Nu tar folk mig på allvar helt plötsligt?
    konstigt det där hur folk är.. Som jag skrivit på gruppens presentation så är ju mamma ingen ålder.. dock väldigt få som verkar förstå det!
    Tycker att du gjort ett super jobb som har stått ut med dem sneda blickarna!
    Turen är väl att VI vet att vi inte är sämre än vad andra tror att vi är! 
  • mamma201101

Fick också barn när jag var 19. Ser yngre ut än vad jag är. Men dessa blickar blir jag galen på. Var på BVC med min dotter som nu är 10 månader, där satt två mammor 30+ och hälsade inte ens på mig utan kollade snett. Förstår inte, bara för att man är en ung mamma så är man väl inte en dålig mamma? Har också fått hört att min dotter är min syster, och det gör ingenting. Men när dom får reda på att man är mamma kommer alla blickar igen. Förstår inte riktig varför. Men man blir väldigt sårad av att bli utfryst för att man är en ung mamma.

• MalinTherese
    mamma201101 skrev 2011-11-28 23:33:48 följande:
    Fick också barn när jag var 19. Ser yngre ut än vad jag är. Men dessa blickar blir jag galen på. Var på BVC med min dotter som nu är 10 månader, där satt två mammor 30+ och hälsade inte ens på mig utan kollade snett. Förstår inte, bara för att man är en ung mamma så är man väl inte en dålig mamma? Har också fått hört att min dotter är min syster, och det gör ingenting. Men när dom får reda på att man är mamma kommer alla blickar igen. Förstår inte riktig varför. Men man blir väldigt sårad av att bli utfryst för att man är en ung mamma.
    Förstår dig fullt ut!
    Jag har absolut inga problem med att folk misstar mig och min son som storasyster och lillebror, men jag har problem med att när man på ett snällt och vänligt sätt tillrättarvisar att det är mor och son dom kollar på så bara suckar dom eller fnyser en rakt i ansiktet! som en jävla känga!

Jag skulle tycka det var intressant att bjuda in någon äldre som har synpunkter på unga föräldrar, och se genom deras utkikstorn vad det är dom ser som är så fel med att vara ung och förälder! 
  • Kattdamen

Det är lite trist vilka fördomar du har.

• Tonx

Det känns som att många unga gnäller över saker de inbillar sig.

Jag har aldrig stött på problemen som verkar vara såå vanliga. Jag menar, jag har ändå varit mamma i 6 år, har två ungar och var 19 med första, OM det nu är så att "folk" har så otroligt mycket fördomar, borde jag inte ha stött på någon? Jag har ju inte precis suttit inlåst under tiden.

Eller jo, jag har stött på en person som faktiskt sagt att "Ja, unga föräldrar, det slutar alltid med att det är mormor och morfar som får uppfostra barnen!"
    Denna människa var deprimerad och bitter och kritiserade alla.

Nej, det mesta ligger nog hos en själv, och om man nu blir behandlad som ett barn så kanske det är för att man beter sig som ett? 

• Grazzy

Se det såhär, var stolt över att vara en yngre mamma! Dom borde hyllas och lyftas fram (dom som förtjänar det det vill säga) för det ÄR tufft att ha barn som ung såklart, men absolut inte omöjligt! Jag ser det såhär när jag får korkade och dumma kommentarer, vad vet dom egentligen om mig? Ingenting! Dom dömer det dom läser på några rader, men dom har aldrig ens sätt mig som mamma! Dom vet inte hur jag ser ut, hur jag behandlar mina barn eller hur jag agerar som person över huvudtaget. Och det är dömmande, riktigt dömmande! Min son har allt, leksaker till tusen, eget rum i lägenheten, mat varje dag på bordet, kläder till överflöd och kärlek till tusen. Så vad är deras ord mot vad jag egentligen är som mamma och person? Det betyder ju nada helt klart. Deras problem anser jag om dom vill gotta sig i att smutskasta mig och inte min förlust av tid och angagemang

• Kattdamen

Men du ts, det måste väl vara helt okej att folk har fördomar gentemot dig, när du har det mot andra?

Svar på tråden Att vara ung förälder!