• Sveasson

Läxor, när, hur, var?

Jag är lite tveksam till när man kan säga ifrån, vad som är vanligt och inte. Sonen har precis börjat ettan och de har läsläxa varje dag, en stencil med kanske sju meningar som han ska läsa, varje dag. Helt okej då det inte tar jättelång stund och han tycker det är hyfsat roligt.
    Men han hade även läxa över höstlovet, då var det ett häfte med fem sidor, både läs och räkneläxa. Det kändes inte okej, lov betyder ledigt, även för förstaklassare. Istället fick han ju en sida varje dag, precis som när han har skolvecka.  Ska det vara så, alltså är det bara att vara tyst och acceptera? Man vill ju inte stöta sig med fröken och förutom läxan så är hans skola väldigt bra.

Är det okej med fem sidors häfte att göra över lovet?

Alla barnen har en liten bok i väskan där fröken skriver upp vad de har i läxa och till när. Hela förra veckan stod det "läsläxa" vilket jag tolkar som att det är stencilen med meningar som de får varje dag.
    Men idag när han kom hem hade fröken skrivit att han hade en matteläxa i väskan som skulle lämnas in. Det pappret fick han med sig i torsdags men eftersom det inte stod matteläxa i hans lilla bok och han ibland har med sig stenciler hem för nöjes skull så tolkade jag inte den som en läxa. 

Kan man skriva "läsläxa" om alla typer av läxor de får med sig hem? 

• Svar på tråden Läxor, när, hur, var?
  • Sveasson
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-14 15:06:51 följande:
    Varför pratar du inte bara med hans lärare .
    Jag kommer inte fram på telefon, det är för långt att gå och hon kan inte se det jag skrivit i hans läxbok förän han ger henne den imorron, duger det? Sen när är det totalförbjudet att fråga om andra föräldrars åsikter på ett föräldraforum?
  • Tuffen

Jag tycker inte att läxa över lovet är ok. Däremot är läxa på en studiedag ok. 

• Sveasson
    Tuffen skrev 2011-11-14 15:17:52 följande:
    Jag tycker inte att läxa över lovet är ok. Däremot är läxa på en studiedag ok. 
    Då är det fler än jag som inte tycker det känns riktigt okej. Studiedag är ju liksom mer okej, men lov betyder ju ledigt.
  • Flickan och kråkan
    Sveasson skrev 2011-11-14 15:11:21 följande:
    Jag kommer inte fram på telefon, det är för långt att gå och hon kan inte se det jag skrivit i hans läxbok förän han ger henne den imorron, duger det? Sen när är det totalförbjudet att fråga om andra föräldrars åsikter på ett föräldraforum?

Men varför tog du illa upp? Jag är lärare och förälder och min åsikt, som du efterfrågade, som både förälder och lärare är att du självklart ska prata med din sons lärare om det som du funderar över. Ni samarbetar ju kring ditt barns utbildning och skolgång. Läraren har varit otydlig med läxorna, med största sannolikhet utan minsta illvilja eller avsikt. Bra om du talar om det så att kommunikationen bli bättre. 
  • mamma till 2 frön

Jag skulle också ta det med lärare och be henne förklara hur hon har tänkt sig. det bästa är ju om varje vecka ser hyfsat lika ut när det gäller läxor, då lär sig barnen själv. Läxa över lovet skulle jag aldrig ge eller acceptera för mina barn. Lycka till.

• Glimma76

Jag tycker itne att man ska ha läxa över lovet.... men det skadar ju inte att de fortsätter att läsa över lovet... typ att lära barnen att se läsningen som något trevligt och inte som något hemskt tråkigt.... jag vet, jag passar itne som förälder till ett barn i ens svensk skola .-) m
    Men som svenska skolan halkar efter internationellt, så tror jag inte det skadar om attityden förändras....

• Mälaröbo

Jag är emot läxor öht, men i vår skola har de EN läxa som delas ut på fredagar och ska lämnas in på torsdagar. Så har de haft sen första klass och nu går hon i trean.

• canmamma

Jag är ganska neutral eller tom sval när det gäller läxor i allmänhet, men just läsläxan tycker jag är lite viktigare. Särskilt när barnen ligger precis i startgroparna på läsningen. Några minuter varje dag gör stor skillnad och är ganska hopplöst tråkigt att inkorporera i en klassituation, men oftast enkelt och mysigt i hemmet. Och jag kan tycka att det är ok att just läsningen får finnas med även under lov och andra längre avbrott. 

• Kajee

Fast egentligen kan du räkna det som att han hade läxan till veckan efter lovet. Eller fick han läxan på fredagen före lovet och skulle lämna in den på måndagen efter lovet?

Läxor i allmänhet är ett dumt påfund. Jag är lärare så jag får säga det. Läsning och glosor är det enda som jag kan se någon nytta med att man ger barn. Och just läsning behöver man ofta träna varje dag. Jag anser inte att barn ska ha läxor på fritiden alls. I såna fall är det bättre med förlängd skoldag. På vår skola har vi studiestöd två dagar i veckan där vi lärare är med. (Alltså inte heller något som Röda korsets outbildade medhjälpare står för, även om det också på sitt sätt är lovvärt.) Där kan eleverna göra sina läxor, ta igen tid de missat under sjukdom eller arbeta extra med något de vill göra.
    Jag har läst undersökningar som visar att själva läxläsandet i sig varken gör från eller till. Att trycka in kunskaper i huvudet på barn är inte heller det sätt vi ska arbeta enligt läroplanen idag.

Prata med läraren om vad syftet är med sonens läxa. Även matteläxa kan nämligen tjäna som läsövning. Det har hänt att jag skickat hem mateläxor med barn där meningen inte har varit att lösa upgiften i sig utan att bara läsa och  fundera över problemet. Att diskutera och tänka på matematik och känna till olika sätt att lösa problem och att kunna förklara det är viktigare än att skriva ner svaret (för det kommer av sig själv om man klarar det andra).

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee

Jag kan dessutom tillägga att barn som behöver träning med läsningen och som inte håller igång den aktivt även p ålovet har genomgående stått still eller backat efter ledigheten om de inte fortsatt att läsa under lovet. För att bli en god läsare behövs oftast en regelbunden träning och då kan man inte ta hänsyn till några lov. Däremot kan det vara gynsamt att läsa i omgångar så att man läser dagligen en kvart under tex sex veckor i stöten och sen tar ett litet uppehåll. Då kan man som lärare planera in det runt loven. Men en sommar utan läsning för ett barn som behöver träna är inte alls bra.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • neelliee

Kan det vara så att läraren delat ut läxan fredagen före lovet och förväntat sig att ni lämnade in läxan fredagen efter lovet? Då har man ju en läxfri lovvecka om man vill. Det tycker jag är helt okej, att t.ex. dela ut läxor onsdagen före ett lov och begärna in dem onsdagen efter.

Jag gillar inte läxor som MÅSTE göras på lov, men just läsning ÄR så himla viktigt att öva hemma. Det går helt enkelt inte att bli en bra läsare genom att bara läsa i skolan, varje ord man läser räknas - orden på mjölkpaketen, TV-spelet, Kalle-tidningen, vägskyltar osv osv. Just läsning önskar jag att varje förälder såg som självklarhet att träna hemma, jag önskar att föräldrar inte såg läsning som "läxa" utan som något man bara gör ibland. Läsning _behövs_ ju hemma, när man bakar, letar TV-program, beställer saker osv. Istället för att föräldrarna servar barnen vore det så fint om alla barn uppmuntras att läsa så mycket som möjligt själva, att böcker blev en naturlig julklapp osv.
    Jag ger inte läsläxor över loven, eftersom jag ändå tycker att lov ska vara lediga. Men jag uppmuntrar både elever och föräldrar att LÄSA på loven, även om jag då inte kontrollerar. Som förälder hade jag nog inte sagt något om just läsläxa på ett lov, men jag hade kanske ifrågasatt andra sorters läxor. Om läxan var ganska snabbt gjord och barnet inte protesterade så värst hade jag kanske inte tagit upp saken alls. Det är ju en väldigt liten grej i det stora hela och läsa vill jag ju ändå att de gör då och då.

Matteläxan kanske bara var en miss? Om fröken skriver i alla barns böcker kan väl en mening ha trillat bort från en bok eller två? Inte bra, men högst mänskligt. Fråga henne, vänligt, och du får säkert ett lugnande svar!  

• Mälaröbo
    Kajee skrev 2011-11-27 01:50:11 följande:
    Fast egentligen kan du räkna det som att han hade läxan till veckan efter lovet. Eller fick han läxan på fredagen före lovet och skulle lämna in den på måndagen efter lovet?

Läxor i allmänhet är ett dumt påfund. Jag är lärare så jag får säga det. Läsning och glosor är det enda som jag kan se någon nytta med att man ger barn. Och just läsning behöver man ofta träna varje dag. Jag anser inte att barn ska ha läxor på fritiden alls. I såna fall är det bättre med förlängd skoldag. På vår skola har vi studiestöd två dagar i veckan där vi lärare är med. (Alltså inte heller något som Röda korsets outbildade medhjälpare står för, även om det också på sitt sätt är lovvärt.) Där kan eleverna göra sina läxor, ta igen tid de missat under sjukdom eller arbeta extra med något de vill göra.
    Jag har läst undersökningar som visar att själva läxläsandet i sig varken gör från eller till. Att trycka in kunskaper i huvudet på barn är inte heller det sätt vi ska arbeta enligt läroplanen idag.

Prata med läraren om vad syftet är med sonens läxa. Även matteläxa kan nämligen tjäna som läsövning. Det har hänt att jag skickat hem mateläxor med barn där meningen inte har varit att lösa upgiften i sig utan att bara läsa och  fundera över problemet. Att diskutera och tänka på matematik och känna till olika sätt att lösa problem och att kunna förklara det är viktigare än att skriva ner svaret (för det kommer av sig själv om man klarar det andra).
    Vad härligt med en lärare som tycker som jag ang läxor!
    Tycker att de enda läxor som är ok är om barnet ligger efter eller behöver extra träning i något. Fast även där är jag lite "dubbel". Eftersom jag som förälder inte alls är insatt i hur man lär ut tex matte nu för tiden så blir det ofta så att jag istället krånglar till det för barnet... Tycker att varje skoldag/skolvecka kunde avslutas med en lektion där utbildade lärare sitter med barnen och ger "läxhjälp".

Har efterlyst läxhjälp på fritids eftersom mina barn har långa dagar. Tycker att man tex efter kl 16 kan sätta sig 30 minuter med de barn som har läxor.
Svar på tråden Läxor, när, hur, var?