Läxor, när, hur, var?
Kan det vara så att läraren delat ut läxan fredagen före lovet och förväntat sig att ni lämnade in läxan fredagen efter lovet? Då har man ju en läxfri lovvecka om man vill. Det tycker jag är helt okej, att t.ex. dela ut läxor onsdagen före ett lov och begärna in dem onsdagen efter.
Jag gillar inte läxor som MÅSTE göras på lov, men just läsning ÄR så himla viktigt att öva hemma. Det går helt enkelt inte att bli en bra läsare genom att bara läsa i skolan, varje ord man läser räknas - orden på mjölkpaketen, TV-spelet, Kalle-tidningen, vägskyltar osv osv. Just läsning önskar jag att varje förälder såg som självklarhet att träna hemma, jag önskar att föräldrar inte såg läsning som "läxa" utan som något man bara gör ibland. Läsning _behövs_ ju hemma, när man bakar, letar TV-program, beställer saker osv. Istället för att föräldrarna servar barnen vore det så fint om alla barn uppmuntras att läsa så mycket som möjligt själva, att böcker blev en naturlig julklapp osv.
Jag ger inte läsläxor över loven, eftersom jag ändå tycker att lov ska vara lediga. Men jag uppmuntrar både elever och föräldrar att LÄSA på loven, även om jag då inte kontrollerar. Som förälder hade jag nog inte sagt något om just läsläxa på ett lov, men jag hade kanske ifrågasatt andra sorters läxor. Om läxan var ganska snabbt gjord och barnet inte protesterade så värst hade jag kanske inte tagit upp saken alls. Det är ju en väldigt liten grej i det stora hela och läsa vill jag ju ändå att de gör då och då.
Matteläxan kanske bara var en miss? Om fröken skriver i alla barns böcker kan väl en mening ha trillat bort från en bok eller två? Inte bra, men högst mänskligt. Fråga henne, vänligt, och du får säkert ett lugnande svar!