Kajee skrev 2011-11-27 01:50:11 följande:
Fast egentligen kan du räkna det som att han hade läxan till veckan efter lovet. Eller fick han läxan på fredagen före lovet och skulle lämna in den på måndagen efter lovet?
Läxor i allmänhet är ett dumt påfund. Jag är lärare så jag får säga det. Läsning och glosor är det enda som jag kan se någon nytta med att man ger barn. Och just läsning behöver man ofta träna varje dag. Jag anser inte att barn ska ha läxor på fritiden alls. I såna fall är det bättre med förlängd skoldag. På vår skola har vi studiestöd två dagar i veckan där vi lärare är med. (Alltså inte heller något som Röda korsets outbildade medhjälpare står för, även om det också på sitt sätt är lovvärt.) Där kan eleverna göra sina läxor, ta igen tid de missat under sjukdom eller arbeta extra med något de vill göra.
Jag har läst undersökningar som visar att själva läxläsandet i sig varken gör från eller till. Att trycka in kunskaper i huvudet på barn är inte heller det sätt vi ska arbeta enligt läroplanen idag.
Prata med läraren om vad syftet är med sonens läxa. Även matteläxa kan nämligen tjäna som läsövning. Det har hänt att jag skickat hem mateläxor med barn där meningen inte har varit att lösa upgiften i sig utan att bara läsa och fundera över problemet. Att diskutera och tänka på matematik och känna till olika sätt att lösa problem och att kunna förklara det är viktigare än att skriva ner svaret (för det kommer av sig själv om man klarar det andra).
Vad härligt med en lärare som tycker som jag ang läxor!
Tycker att de enda läxor som är ok är om barnet ligger efter eller behöver extra träning i något. Fast även där är jag lite "dubbel". Eftersom jag som förälder inte alls är insatt i hur man lär ut tex matte nu för tiden så blir det ofta så att jag istället krånglar till det för barnet... Tycker att varje skoldag/skolvecka kunde avslutas med en lektion där utbildade lärare sitter med barnen och ger "läxhjälp".
Har efterlyst läxhjälp på fritids eftersom mina barn har långa dagar. Tycker att man tex efter kl 16 kan sätta sig 30 minuter med de barn som har läxor.