Inlägg från: Sveasson |Visa alla inlägg
  • Sveasson

Läxor, när, hur, var?

Jag är lite tveksam till när man kan säga ifrån, vad som är vanligt och inte. Sonen har precis börjat ettan och de har läsläxa varje dag, en stencil med kanske sju meningar som han ska läsa, varje dag. Helt okej då det inte tar jättelång stund och han tycker det är hyfsat roligt.
    Men han hade även läxa över höstlovet, då var det ett häfte med fem sidor, både läs och räkneläxa. Det kändes inte okej, lov betyder ledigt, även för förstaklassare. Istället fick han ju en sida varje dag, precis som när han har skolvecka.  Ska det vara så, alltså är det bara att vara tyst och acceptera? Man vill ju inte stöta sig med fröken och förutom läxan så är hans skola väldigt bra.

Är det okej med fem sidors häfte att göra över lovet?

Alla barnen har en liten bok i väskan där fröken skriver upp vad de har i läxa och till när. Hela förra veckan stod det "läsläxa" vilket jag tolkar som att det är stencilen med meningar som de får varje dag.
    Men idag när han kom hem hade fröken skrivit att han hade en matteläxa i väskan som skulle lämnas in. Det pappret fick han med sig i torsdags men eftersom det inte stod matteläxa i hans lilla bok och han ibland har med sig stenciler hem för nöjes skull så tolkade jag inte den som en läxa. 

Kan man skriva "läsläxa" om alla typer av läxor de får med sig hem? 

• Svar på tråden Läxor, när, hur, var?
  • Sveasson
    Flickan och kråkan skrev 2011-11-14 15:06:51 följande:
    Varför pratar du inte bara med hans lärare .
    Jag kommer inte fram på telefon, det är för långt att gå och hon kan inte se det jag skrivit i hans läxbok förän han ger henne den imorron, duger det? Sen när är det totalförbjudet att fråga om andra föräldrars åsikter på ett föräldraforum?
  • Sveasson
    Tuffen skrev 2011-11-14 15:17:52 följande:
    Jag tycker inte att läxa över lovet är ok. Däremot är läxa på en studiedag ok. 
    Då är det fler än jag som inte tycker det känns riktigt okej. Studiedag är ju liksom mer okej, men lov betyder ju ledigt.
Svar på tråden Läxor, när, hur, var?