• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

www.dn.se/nyheter/sverige/kvarteret-negern-far-nytt-namn
    Att bevara vårt kulturella arv eller språk är bara tramsigt.
    Vi kan väl byta ut Oden och Tor i vår religion också, till Hans och Greta.. fast då skulle vi få ändra i veckodagarnas namn också.. tokigt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 13:46:13 följande:
    www.dn.se/nyheter/sverige/kvarteret-negern-fa...
    Att bevara vårt kulturella arv eller språk är bara tramsigt.
    Vi kan väl byta ut Oden och Tor i vår religion också, till Hans och Greta.. fast då skulle vi få ändra i veckodagarnas namn också.. tokigt.
    intressant med folk som inte alls är inne i matchen.

hur är Tor och Oden kränkande och mot vem?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 13:55:33 följande:
    intressant med folk som inte alls är inne i matchen.

hur är Tor och Oden kränkande och mot vem?
    Läs om läs rätt.
    Eller för säkerhets skull, om det är fel i någon neuron:
    "..Bevara vårt kulturella arv eller språk.."
    De är i högsta grad relevanta i vår kultur.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 14:01:13 följande:
    Läs om läs rätt.
    Eller för säkerhets skull, om det är fel i någon neuron:
    "..Bevara vårt kulturella arv eller språk.."
    De är i högsta grad relevanta i vår kultur.
    nej, du behöver utveckla hur ett kränkande språkbruk (neger) är vår kultur, annars faller det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 14:06:29 följande:
    Skriv in ordet "neger" utan citationstecknen, så kommer du att se att ordet neger är del av svenska språket.
    www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svens...
    Tack för en intressant debatt.
    har jag sagt att ordet inte finns?
    visa mig gärna var.
    vad jag motsätter mig är att man försöker få det till språk- och kulturvård att fortsätta använda ett kränkande ord.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 14:08:37 följande:
    har jag sagt att ordet inte finns?
    visa mig gärna var.
    vad jag motsätter mig är att man försöker få det till språk- och kulturvård att fortsätta använda ett kränkande ord.
    Bifogade även en länk som visar att till och med platser, vår historia ska skrivas om. Som att döpa om valhall till rosendoftslunden eller något annat gay.

Det är ett existerande ord men jag ska gå på din linje OM du möter mig på halva vägen.
    Säg att vi ska byta ut kränkande ord, ta ordet hora. VAD ska vi då kalla en hora?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 14:13:53 följande:
    Bifogade även en länk som visar att till och med platser, vår historia ska skrivas om. Som att döpa om valhall till rosendoftslunden eller något annat gay.

Det är ett existerande ord men jag ska gå på din linje OM du möter mig på halva vägen.
    Säg att vi ska byta ut kränkande ord, ta ordet hora. VAD ska vi då kalla en hora?
    prostituerad? (om vi nu pratar om nån som säljer sex)

du hör ingen skillnad på hora, fnask, prostituerad?
    du ser heller ingen skillnad på att bli kallad nedlåtande saker för nåt man kan ändra (man kan sluta sälja sex) och nåt som aldrig kan ändras (hudfärg)?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 14:17:51 följande:
    prostituerad? (om vi nu pratar om nån som säljer sex)

du hör ingen skillnad på hora, fnask, prostituerad?
    du ser heller ingen skillnad på att bli kallad nedlåtande saker för nåt man kan ändra (man kan sluta sälja sex) och nåt som aldrig kan ändras (hudfärg)?
    Okeej, det var en ny syn på saken... återkommer.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-11-29 14:19:41 följande:
    En massa unga tjejer kallas hora. Vilket jag tycker är mer kränkande då det syftar på beteende istället för utseende.
    varför?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?