• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Du skulle inte kunna spara allt till ett inlägg istället?

• Anonym
    kort kjol skrev 2011-11-12 23:24:56 följande:
    Jag säger neger om svarta. Men det betyder inte att jag ser ner på dem eller tycker de är mindre värda. 
    Absolut inte! Ser inget rasistiskt med det ordet. Då är väl nigger värre isåfall? Fast det ordet använder jag inte.
    Jag skulle inte ta illa upp om ngn kallar mig svenne eller viting eller liknande. Jag är stolt över att vara vit. Tycker alla människor ska vara stolta över sin hudfärg. Svart, vit, mulatt eller brun.

Jag vill  INTE bli kallad neger!! Jag är Afrikan!
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 00:34:34 följande:
    Sist jag kolla säger dem "negro" i amerika med.. 
    "Nigger" är slang för "lägre stående ras", sedan om den kommer ifrån negro kan jag inte säga då jag inte hört det. Har bara hört att det är slang för "lägre stående ras" så då betvivlar jag att det kommer från "negro". 
    jaså?
    nigger kommer från negro,
    http://www.thefreedictionary.com/nigger
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 12:02:40 följande:
    Undrar: Nope men jag sa det bara med tanke på att tråden inte handlar om nationaliteter utan hudfärg :3
    Och ängeln var ett bevis på min sarkasm om du inte förstod det :)

Anonym: Jag sa bara det jag visste :)
    Har folk här problem med att acceptera att alla inte kan veta allt?
    du vet att nigger är ett dåligt ord och nu vet du också att det kommer från neger.

nej, alla kan inte veta allt, men ändrar man inte inställning när man blir upplyst om saker så är man ju inte så smart.
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 12:18:13 följande:
    Anonym; Men det ändrar väl inte det faktum vad slangordet står för ? :)
    Nigger används ju som ord för "lägre stående varelse" sen att det kommer från negro är synd.
    Men för det ska man inte ta för givet att det är samma sak i Sverige.
    Svenskan och engelskan är olika språk och det gör inte att neger betyder samma sak.

Jag säger bara vad jag tycker innan ni börjar klaga om det jag just skrev.
    har du sett hur neger definierades i våra ordböcker förr?
    det är ungefär det du skriver att nigger innebär.
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 18:54:52 följande:
    Jamo: Eftersom att jag har hört amerikaner säga både negro och nigger är det nog bara nått jag inte tänkt på :)
    vad umgås du med för folk egentligen!
    rasister där med, precis som pojkvännen? kanske läge att fundera över om deras användande av orden verkligen kan påstås vara neutralt...
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-13 19:04:22 följande:
    Anonym: Det är neutralt användande :) och min kille har rasistisk humor, det gör en inte till rasist på en gång.

Betty: Uhm... Du har inte läst allt jag skrivit? Undrar vart intelligensen det är fel på.
    det är INTE neutralt användande!
    vad känner du för amerikaner som använder både negro och nigger?
    skulle du själv kunna använda det när du är i USA eller har du gjort det? ÄR det verkligen neutralt då?

jag har läst alla dina inlägg och jag håller med Betty.
  • Anonym

Sen kommer då ordet "svart" vara kränkande med..vad ska man sedan kalla dem?
    Jag säger verkligen inte neger men jag säger svart..

Säger en svartskalle "din vita jävel" så händer det ingenting. Det är ju rasism det med men inte fasen är det någon som reagerar på det! Är det bara för att de kommer hit och att "vi" kallar dem något, är det bara då det är rasistiskt? Inte att de kommer hit och kallar oss vita jävlar och en andra otrevliga namn?

Skulle så gärna vilja veta.. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-13 19:49:31 följande:

Säger en svartskalle "din vita jävel" så händer det ingenting. Det är ju rasism det med men inte fasen är det någon som reagerar på det! Är det bara för att de kommer hit och att "vi" kallar dem något, är det bara då det är rasistiskt? Inte att de kommer hit och kallar oss vita jävlar och en andra otrevliga namn?

det där argumentet dras upp i tid och otid, VEM säger att det är OK och att de inte skulle reagera?

en stor skillnad på vit (att du lägger till jävel gör ju vilket ord som helst otrevligt) och "svartskallar" (tycker du det är neutralt?) är att vi som grupp inte varit förtryckta och att vit inte är ett skällsord.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-13 19:49:31 följande:

jag förstår inte.
    du påstår att du är neutral, men använder dig sen av svartskalle... hur tänkte du där?

att andra gör fel ger dig inte tillåtelse att bete dig idiotiskt.
    kränkningar är fel oavsett vem det drabbar (såklart, vem har påstått ngt annat), så jag förstår inte alls din poäng här.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?