• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

asta66 skrev 2011-11-29 14:25:56 följande:
    Hora syftar på ett beteende som de flesta av de här tjejerna inte uppfyller. Neger syftar bara på hudfärgen och säger ingenting om personen ifråga.
    hora är nån som säljer sex.
    stämmer inte beteendet är de inte horor.
    neger syftar (nedlåtande) på hudfärg, vilket personen inte kan ändra.
    hur kan det förstnämnda vara värre?
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-11-29 14:31:53 följande:
    Att insinuera att nån är en hora eller kommentera nåns hudfärg är en väldigt stor skillnad. Att neger skulle vara nedsättande är knappast allmänt. Vi är nog många som inte bryr oss om hudfärg. Det är lika oviktigt som hårfärg då det inte heller säger nåt om hur nån är.
    så du skulle glatt använda neger i alla sammanhang?
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-11-29 14:35:05 följande:
    Nej, det är sällan jag kommenterar folks hudfärg eller ursprung. Jag kommer inte ens ihåg när jag hade det behovet.
    det låter ju jättefint, men faller på att du inte förstår innebörden av neger.
    kolla upp etymologin och återkom.
  • Anonym

men alltså seriöst.

Säg att det är en mörkhyad och en ljushyad tjej i finalen på Idol. Du pratar med din väninna i telefonen och du tycker att den mörkhyade borde vinna. De har samma kroppsbyggnad och hårfärg osv.
    Du skulle vara korkad om du försökte berätta vem du syftar på, om du inte sa negern ;)

För jag utgår ifrån att kalla någon för mörkhyad är lika illa som neger, eftersom de är synonymer och pekar på exakt samma sak.

• Anonym
    asta66 skrev 2011-11-29 14:39:47 följande:
    Jag vet att negro betyder svart på spanska och portugisiska. Liksom black betyder det på engelska. Och att slavar i USA ville bli kallade det istället för boy vilket de uppfattade negativt.
    Jag anser bara att fördomar och nedsättande inställning till vissa grupper inte försvinner om vi ändrar ord. Det vart inte hippare och mer attraktivt att vara lokalvårdare än städerska. Jag är rädd att fördomar och dumhet sitter djupare än så.
    nej, du behöver uppenbarligen läsa på mer.
    Anonym skrev 2011-11-29 14:42:03 följande:
    men alltså seriöst.

Säg att det är en mörkhyad och en ljushyad tjej i finalen på Idol. Du pratar med din väninna i telefonen och du tycker att den mörkhyade borde vinna. De har samma kroppsbyggnad och hårfärg osv.
    Du skulle vara korkad om du försökte berätta vem du syftar på, om du inte sa negern ;)

För jag utgår ifrån att kalla någon för mörkhyad är lika illa som neger, eftersom de är synonymer och pekar på exakt samma sak.
    ...och du med...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 14:43:23 följande:
    nej, du behöver uppenbarligen läsa på mer.
    Anonym skrev 2011-11-29 14:42:03 följande:
    men alltså seriöst.

...och du med...
    argumenten tog slut ser jag...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 14:44:07 följande:
    argumenten tog slut ser jag...
    nej,påstår man att man inte har fördomar men använder ordet neger utan att blinka, alternativt  tror att neger enbart är synonymt med svart/mörkhyad etc så behöver man läsa på mer.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 14:46:16 följande:
    nej,påstår man att man inte har fördomar men använder ordet neger utan att blinka, alternativt  tror att neger enbart är synonymt med svart/mörkhyad etc så behöver man läsa på mer.
    Mjo svenska akademien har lika svårt varje år att få ihop generella betydelser för diverse ord. Kommer ihåg när de skrev att runka betydde analsex haha.
    Senast så la de in "kan uppfattas som nedsättande" inom parantes på ordet neger men det ska du veta att ordet neger funnits i sveriges vokabulär långt innan såna hör diskussioner fanns.
    Om du nu besitter mer information om ämnet så kan du ju ge det som argument istället för att bara sitta och hitta på saker, det gynnar inte din sak så att säga.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-11-29 21:23:39 följande:
    Ja, då brukar det komma personangrepp.
    vad var ett personangrepp?

f.ö jättekul att du ser det som ett påhopp men inte uppfattar neger som kränkande!
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-01 14:28:23 följande:
    Äntligen nån annan som vet att negro bara betyder svart. Och att ord bara är vad man gör dem till. Jag är rädd att alla som är ängsligt PK inte är mindre rasister mm för det. Det är ju hur vi faktiskt behandlar andra människor som är det viktiga.
    ...och i hur man behandlar andra människor -som du ju själv påpekar är viktigt -ligger också vad vi kallar dem.
    kallar du alla kvinnor för horor överlag, men förväntar dig att de ska se att du respekterar dem?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?