• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Lucy Cat skrev 2011-11-19 23:06:51 följande:
    Du är EN person, och jämfört med mina 20+ svarta vänner så ligger din åsikt tyvärr i minoritet. 
    Det kommer alltid finnas något som någon stör sig på. Och sluta hoppa på mig, du vet inte om jag använder ordet neger eller inte så GE DIG SJÄLV!!! 
    Vänligen generalisera inte utifrån dina 20 svarta vänner. Menar du att de är representativa för alla svarta? Och att du därför tar dig rätten att bestämma att det är ok att säga neger för att just de inte tar illa vid sig? Märklig syn, minst sagt. Jag skulle kunna säga att jag har 30 svarta vänner som tycker att det är ledsamt att höra det ordet, vinner jag då? Knappast.

Jag syftade inte på om du använder ordet eller inte, utan att du försvarar användandet av det.
  • Anonym
    Lucy Cat skrev 2011-11-19 23:14:09 följande:
    Men är du på riktigt? Klart jag generaliserar utifrån vad jag VET. Jag kan inte svara på hur resterande svarta människor reagerar på ordet, det jag kan göra är att utgå ifrån mina vänner och dig. Och där står det nu 20-1 om ordet neger är okej att användas eller inte.

Sen skulle jag vilja be dig att läsa om mina texter utan att fastna på ordet neger, då hade du märkt att jag inte försvarat varken användandet eller oanvändandet av ordet. Jag IFRÅGASATTE - vilket är en stor skillnad. 
    Är i allra högsta grad på riktigt, en person som blivit hånad för min hudfärg under hela uppväxten, bland annat med ordet neger. 

20-1? Är det här en tävling av något slag för dig? Det står inte 20-1, det står kanske det utifrån vad din begränsade värld. Det är dock barnsligt/okunnigt att skapa din egna statistik utifrån det, eller vad det nu är du håller på med.

Ska du förklara för mig att det jag blivit hånad för inte räknas för att andra personer du känner inte bryr sig? Du tror inte att dina 20 svarta vänner skulle brytt sig om de blivit skrikta efter på stan med det ordet? Om de blivit uthängda på nätet med det, slagna, bespottade?

Det tror jag att de hade.

Jag orkar inte läsa om dina texter.
  • Anonym
    augustisten skrev 2011-11-19 23:53:23 följande:
    Själv är jag så fördomsfull att jag betraktar människor som använder n-ordet som lite lätt bakom. Jag skulle tex inte anställa en person som jag hört använda ordet och jag skulle inte gå och luncha med vederbörande.

Det är ett socialt no-no helt enkelt. Som att tugga och smacka med öppen mun, sitta och klia sig i skrevet publikt eller dra sexistiska vitsar. Bara så ni tänker på det ni som slåss för det...
  • Anonym
    Lyall skrev 2011-11-20 01:44:41 följande:
    Man får ju ha lite självdistans, svarta kallar ju till och med sig själva neger ibland för dom kan skoja om det och tar inte illa upp. Om folk skämtar man får man faktiskt ta med och skratta åt det och sen skämta tillbaka i samma stil.
    Jag kan hålla med att det är en väldigt ful sak att skrika efter någon, men då får man väl säga ifrån istället för att gå och lipa. För riktiga människor som är socialt kompetenta och är överhuvudtaget något smarta skulle ju aldrig få för sig att kalla någon "neger", i vilket fall inte till någon person som skulle ta illa upp.
    Skällsord är något som vi aldrig kommer slippa undan, spelar ingen roll hur mycket ni än anmäler till DO.

Säga ifrån istället för att gå och lipa? Vilken värld lever du i? Jagad av skinnskallar som skriker "neger" efter mig...jag tror jag stannar upp och säger ifrån här nu för det är oartigt..Hade jag gjort det vet jag inte om jag hade funnits kvar här idag.

Du skämtar om ett oerhört allvarligt ämne. Det är och kommer aldrig att bli upp till dig att bestämma att människor inte ska ta åt sig av detta ord.

• Anonym

Om du nu är påläst om etymologin och stolt kallar dig det borde du väl kunna pluralformen?

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-20 11:02:12 följande:
    Jo det är fel på ORDET neger! Min man är svart och därför är halva min dotters familj svarta samt mycket vänner till oss. Ingen av dessa skulle kalla sig själv för neger för att det är ett kränkande ord!

Vart kommer du ifrån då? Eller härstammar från?
    nej, såhär ser 527 ut.
    tänkte du på nåt annat kort kjol?
  • Anonym
    kort kjol skrev 2011-11-20 21:21:53 följande:
    Du är alltså inte personen som skrev det? För ni använde ju samma signatur,, svårt att veta vem som är vem då
    jag är inte (mamma) nej, men det var hennes inlägg -som du hänvisade till -som jag citerade.
    vad hade det med din fråga att göra?
  • Anonym
    kort kjol skrev 2011-11-20 21:33:59 följande:
    Trodde det var hon som skrev det. Då var det inget. 
    hon skrev 527, ja.
    vad hade det med din fråga att göra?
    kort kjol skrev 2011-11-20 21:18:27 följande:
    Så du skrev inte inlägg #527? 
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?