• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Svenskar kallas rasister men det gör inte utlänningarna när de kallar en och annan diverse ord..

Säg "din svarta jävel" men du lär bli kallad rasist om du säger det, eller hur? Och skulle någon kalla mig en vit djävel, ser jag det som att den personen inte gillar mig eller vita människor...rasist?

Handlar det om hur många som kallar mig fula namn, är det berorende på antalet som man är rasist eller inte? 

• Anonym

Det har alltid sagts neger, jag förstår inte problemet ..
    De kallar också varandra för neger..
    Men så fort en vit säger det så är det fel..? 

De får väl ta vad de är.. 

• Anonym

Nu har ju svarta trots allt skydd i svensk lag.  Så länge vi har en  hetslagstiftning i Sverige som exluderar den stora gruppen svensk-svenskar så är detta med "neger" en ickefråga för mig.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-13 20:46:43 följande:
    Nu har ju svarta trots allt skydd i svensk lag.  Så länge vi har en  hetslagstiftning i Sverige som exluderar den stora gruppen svensk-svenskar så är detta med "neger" en ickefråga för mig.
    hur menar du?
  • Anonym
    Jamo skrev 2011-11-13 21:16:16 följande:
    Kan en attityd ändra sånt?
    Naturligtvis kan det det. Naiva svennar som saknar självbevarelsedrift brukar gå från vit till blå till svart.
  • Anonym
    outlast skrev 2011-11-13 21:13:07 följande:
    Hon tillskriver den svarta hudfärgen ett handikapp som omöjliggör för svarta att komma nånstans. De kan alltså aldrig bli ministrar i en svensk regering eller varför inte president i USA? De kan inte ha sina egna diskrimineringsmyndigheter eller intressegrupper som tramsar om glassar och bakverk som huvudfrågor? De är verkligen motarbetade på alla nivåer. Eller inte.

Jag tänker så här: I Afrika skulle jag vara i minoritet och kan inte tänka mig att klampa in i valfritt land där och be dem ändra på ALLT för att jag som vit minoritet ska slippa känna mig kränkt. Jag skulle ha full förståelse för att de skulle be mig åka vidare till ett land där jag känner mig mer bekväm, varför kan inte negrer på svensk mark visa samma respekt tillbaka? Jag försöker alltså inte försvara min rätt att säga neger, jag skiter helt enkelt i vad ni tycker om saken.
    På vilket sätt anser du att vi s k negrer inte respekterar sverige? 
  • Anonym
    Jamo skrev 2011-11-13 21:29:38 följande:
    Tydligen är det så att ni envisas med att fortsätta vara mörkhyade Flört
    Glad
  • Anonym

Vilka tar mest illa upp av ordet egentligen, de sk negrerna eller ljushyade? Jag upplever det mest att det är ljushyade som tar illa upp och skriker kränkande och rasistiskt, tyvärr.

• Anonym
    Anonym (Zzz) skrev 2011-11-14 16:05:06 följande:
    Jag orkar inte riktigt läsa alla korkade kommentarer. Har det kommit fram något svar på varför det är så viktigt?

Det enda jag har hört är "jag har alltid sagt så", det är ju förstås ett väldigt bra argument (!?) men det kanske finns fler?
    Ett alternativ är att alla inte tolkar det som ett kränkande eller rasistiskt ord. Se bara hur den orden kränkande och rasism missbrukas i detta land. Kinapuffar är rasistiskt. Ordet indian är rasistiskt och kränkande. Antingen fortsätter vi att övertolka allt eller så får alla hålla käften, inte skriva något osv, för det är alltid nån som tolkar det rasistiskt eller kränkande!
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-11-14 15:45:13 följande:
    Det enda jag tänker på är att ingen, som jag har sett, tycker att det är fel när någon som är mörkhyad säger neger.. Utan när en mörkhyad säger det så är det fullt accepterat eller vad säger ni?

För om ni tycker det så vill ni göra skillnad på vita och svarta.
    Anonym (mamma) skrev 2011-11-14 15:50:30 följande:
    Ingen mörkhyad jag känner säger det och skulle aldrig göra, men visst, i vissa subkulturer i tex usa säger vissa svarta det. Det beror på att de ville omvärdera den rasistiska klangen i ordet som skapades av vita, för att visa att de tog över ordet. Om du förstår? Googla på det annars kanske du förstår bättre hur jag menar.
    Precis! Oftast är det hipphoppare som vill avradamtisera det hela, skulle knappast säga att de representerar oss övriga svarta.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?