Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?
Anonym (mamma) skrev 2011-12-03 19:59:16 följande:
.....Men det spelar ingen roll för att det är ordet "nigger" som är översatt på svenska till att heta "neger". Betydelsen skiljer sig liksom inte åt som i ditt exempel med dick/kuk! BETYDELSEN ÄR SAMMA! Så störande med folk som vägrar att fatta!Du frågar: Och hur många togs som slavar i vårt nordiska land?
Jag svarar: Vi i Sverige var väldigt flitiga under den här tiden på att producera slavarnas hand- och fotbojor under den här tiden så att du vet. Dessutom har Sverige visst vart delaktig i slavhandel. Från Wikipedia....
Neger (svenska) har inte det minsta med historiken bakom ordet nigger att göra. Vill du påvisa såna irrelevanta saker så varför nämde du inte neger med en gång? Människor har påstått detta hur länge som helst, tror du att det är en slump eller otur att ingen någonsin har kunnat påvisa att ordet är uppkommet för att på sånt sätt baktala negrer?
Saint-Barthelemy är jag väldigt bekant med och säger du att styret var genom att ha invånarna som slavar så är ta mig fan svenskar slavar i finland också.
Här är din länk i snäppet mer nyanserad ton, dock samma skit:
en.wikipedia.org/wiki/Swedish_slave_trade
Wikipedia är ingen källa till oändlig kunskap.. eller ens en gnutta sanning, vad är intressant med sanningen. Internet är ett stort klotterplank där alla får skriva sin egen sanning bla på wikipedia
sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Allm%C3%A4nt_f%C3%B6rbeh%C3%A5ll