• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

Anonym (gäsp) skrev 2011-12-13 14:02:10 följande:
    likväl kan man göra det posetivt om alla försöker med det. att säga att folk inte får säga ett visst ord leder bara till att ett nytt ord tar dess plats. 
    det är aldrig upp till oss att avgöra att det är OK att använda när andra blir kränkta.
    är du svart kan du välja att använda det själv, men du kan inte säga att alla andra svarta ska tycka det är OK.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-14 07:35:44 följande:
    Återigen visar du förakt och kommer med ogrundade påstående. Det är ignorans och arrogans på en gång.
    hur?
    du vägrar ta till dig vad ordet faktiskt betyder bara för att du inte tycker så.
    vad i det är ogrundat?
    var visar jag ignorans och arrogans? (det tycker jag däremot det är att vägra inse man har fel om ett ord och fortsätta använda det...)
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-16 15:33:05 följande:
    Det är inte jag som vägrar inse att ordet betyder svart på portugisiska, spanska och latin. Det är ett av alla våra låneord. Att en del tolkar in nåt negativt i det ordet får stå för dem.
    Så det är du som vägrar inse fakta och att du har fel i detta. Men har man inga argument så tjatar man tills andras öron blöder.
    nej, neger betyder inte svart. det är ganska obildat att hålla fast vid det.

ordet neger har ett ursprung där svarta karaktäriseras som korkade och lata.

struntar du helt i båda ovanstående saker?
  • Anonym
    Anonym (gäsp) skrev 2011-12-13 13:49:52 följande:
    det här börjar bli tragiskt.

Man kan inte förbjuda alla ord som folk kan finna stötande, nu för tiden får man inte säga något somhelst negativt om negrer. för då j*vlar är man en rasist som vill utrota dem alla.

SKärp er!  Det är ni som ger ordet neger en ytterligare negativitet.

Man KAN ändra ords klang, men för det måste man använda det på ett annat sätt. 
    HUR? Jo, eftersom ordet från början inte hade en nagativ klang men fick det under slaveriet, då det användes som nedvärderande. Om man ist börjar använda det som något bra, ref på färg då man inte altid kan vet utsprung. Men försöker man så kommer det med tiden åter få en pos klang 
    Kan bara hålla med. Sen är det väl de som är mest PK och poängterar vikten av att inte använda neger som är mest rasister innerst inne.  Att vakta sin tunga är inte detsamma som att inte vara rasist. Neger beskriver bara hudtonen. Det säger ingenting om människan.
  • Anonym

Att ni är okunniga om ordets ursprung och hävdar att "det ju bara beskriver hudton" är bara... sorgligt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-25 11:35:56 följande:
    Att ni är okunniga om ordets ursprung och hävdar att "det ju bara beskriver hudton" är bara... sorgligt.
    Att du väljer att upprepa dina lögner är tyvärr ännu sorgligare.
  • Anonym

Är det en lögn att du är okunnig om etymologin?

• Anonym
    outlast skrev 2011-12-25 20:12:20 följande:
    Neger!

Oops, den slet sig. Det var inte meningen, men den ständigt närvarande inneboende rasisten passade på medan jag tänkte på annat. Ska jobba lite till med den biten. God jul!
    Så kul! Man måste driva med den inskränkta PK-maffian.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-12-26 10:16:27 följande:
    Gud så löjliga vissa är här inne! Kan ni inte bara lägga ner stridsyxan och förstå andra människor? Man måste nog vara oerhört uttråkad om man sitter inne på ett familjeforum och provocerar så. Jag tror däremot inte det är speciellt många som faktiskt hade vågat säga någon sånt rakt i ansiktet till en mörkhyad.
    Alla mörkhyade är inte negrer.
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?