• Anonym

Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?

asta66 skrev 2011-12-07 16:40:43 följande:
    Men neger betyder svart. Så vad är ditt problem. Ska vi säga svartbollar?
    OK, nu får du nog förklara dig lite:

1) på vilket språk betyder neger svart? inte svenska (syftar nedsättande på hudfärg) inte på latin eller spanska heller (niger, respektive negro)
    säger du att du har på dig en negerfärgad klänning? att din bil är neger?
    om inte, varför tror du då att ordet är utbytbart mot svart?

2) tror du negerbollar syftar på att chokladen är... svart? hur tänkte du nu?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-07 16:58:43 följande:
    vad är värdet i att använda historia/ fakta som inte finns?
    att Sverige haft slavar är sant.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-07 16:43:47 följande:
    Vad är det nedvärderande? Att kineser kallas oss europeer för vita djävlar kanske? Det finns riktig rasism och riktiga problem att ta itu med. Så att Pippis pappa var negerkung spelar nog ingen större roll. Folk svälter och torteras.
    ja, smart!
    låt oss skita i rasismen i Sverige eftersom folk inte svälter och torteras.
    hoppas du säger det om alla former av kränkningar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-07 16:59:30 följande:
    att Sverige haft slavar är sant.
    nähä :-0
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-07 17:03:51 följande:
    Jag har inte sagt att vi ska skita i rasismen i sverige. Men att säga negerboll är en bagatell i sammanhanget. då vi har massor med flyktingar som skulle ha nytta av svenska faddrar som lotsar dem in i det svenska samhället. Men det kräver massor med tid och engagemang. Det är så mycket lättare att kalla andra rasister än att aktivt motverka den själv.
    för mig är det en helhet.
    jag arbetar redan med ensamkommande flyktingbarn OCH anser det är fel att använda nedsättande ord om andras hudfärg.
    det ena tar liksom inte ut det andra.
    vad gör du själv?
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-07 17:00:57 följande:
    Negro är svart på latin, portugisiska och spanska. Om man inte får använda ett utländskt ord så måste vi väl använda det svenska. Så då blir det svartbollar.
    men neger betyder inte svart på svenska utan syftar just på hudfärg, hur svårt kan det vara att förstå?

igen, säger du att bilen är neger? använder du neger som utbytbart för svart i nåt sammanhang alls?

och varför skulle chokladbollarna vara svarta?
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-07 17:09:43 följande:
    Jag använder ordet negerboll i sammanhang där ingen tar illa upp. Jag var kontaktfamilj för invandrarfamiljer tills min egen familjesituation inte längre tillät det. Men jag har kontakt med två av familjerna. Jag har kompisar från lite här och var i världen. Har jobbat fackligt med rasism- och diskrimineringsfrågor. Ordet neger verkar inte var aladdat för de det syftar på. Det är andra saker de har svårt med. Ofta verkar de har mer humor än vi när det gäller det. Ord är viktiga men inte så viktiga. Ofta är handling viktigare.
    och när handlingar ofta speglar ord?
    att använda ord som många -inte alla, men spelar det roll? -anser är kränkande är en del i att förminska dem, och efter det följer handlingar, det borde du ju veta om du är insatt i dynamiken i utsatta grupper.
  • Anonym
    asta66 skrev 2011-12-07 17:09:43 följande:
    Jag använder ordet negerboll i sammanhang där ingen tar illa upp.
    för övrigt: du vet alltså att vissa tar illa upp av ordet neger och kan använda andra ord -varför inte använda det andra ordet hela tiden?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-07 17:27:35 följande:
    för övrigt: du vet alltså att vissa tar illa upp av ordet neger och kan använda andra ord -varför inte använda det andra ordet hela tiden?
    Varför ska man vara rasistisk och särbehandla folk som om de inte visste bättre, det är ju för fan nervärderande.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-08 07:10:11 följande:
    Varför ska man vara rasistisk och särbehandla folk som om de inte visste bättre, det är ju för fan nervärderande.
    va?
Svar på tråden Hur fan kan det vara viktigare att få säga ordet neger än hur människor uppfattar att man säger det?