• camillsing

Börjar bli riktigt rädd

Hej på er..

Jag har nu ca 1.5 mån kvar tills jag ska bli mamma..Har inte varit varken rädd eller nervös innan. Har tänkt att ut kommer den på ngt sätt och ont kommer det att göra...

Nu har jag dock blivit livrädd...Dels för att vi i Helsingborg inte får eget rum tillsammans med pappan,utan kan komma att få dela rum med en annan tjej och hennes bebis,när pappan får åka hem på kvällarna...Detta skrämmer mig,jag vill inte vara ensam första natten,och inte heller om den andra tjejens bebis skriker hela natten och min är tyst..

Det andra som skrämmer mig mest egentligen är att "spricka", alla jag känner har spruckit mer eller mindre och de säger att det inte är farligt..Men eftersom jag googlar allt så har jag även fått upp skräckhistorier och nu är jag livrädd.....

• Svar på tråden Börjar bli riktigt rädd
  • Pralinen

jag tycker inte du ska vara rädd. jag har bf februari nästa år och visst funderar man på förlossningen men tänk på att det är det verkligen värt när förlossningen är över och du får mysa med ditt barn :) och sen ska man inte tro på alla "skräckhistorier" heller. Så bara ta du det lugnt :)

• Tazzme

Kan förstå att deu är rädd för att spricka, och tyvärr så tror jag ju att de flesta faktiskt spricker i större eller mindre mån. Men ta upp det med din barnmorska och berätta för henne hur rädd du är för det. Du kan ju också meddela detta till sjukhuset, om inte förr så då du åker in och ska föda (säg det åt din man också, så att han kan berätta det ifall det blir bråttom, du glömmer bort etc.) Då vet dom att ta extra stor hänsyn ang. detta.

Men en tröst kan jag ge dig, man känner nog just inte då man spricker, det gjorde i alla fall inte jag. Visst kanske man kände nåt lite extra (nå... jag sprack på två ställen, ena kände jag av lite grann men det andra märkte jag inte ÖHT) men det är så mycket annat på gång just i det skedet så det blir liksom en bagatell! Så att det skulle vara extra mycket smärtsamt behöver du inte oroa dig för.
    Annat är det ju om du är rädd för besvär efteråt, men igen... prata med din barnmorska, prata med dom på förlossningen och förklara dina rädslor över detta så gör dom nog det bästa dom kan.

Och skulle du ändå vara väldigt rädd för besvär efteråt, så ja... får man det inte fixat via sjukvården så går det alltid att gå privat nånstans och fixa upp det. Tror nog inte att nåt är omöjligt (det enda är väl där vem som står för kostnaderna i slutändan, sjukvården eller du själv). Så det behöver du nog inte heller lägga ner en massa tid för att oroa dig över.

Dessutom, du kanske inte ens spricker! Så ta inte ut sorgen i förskott!
    Tror också att det kanske går att förebygga lite själv att man inte ska spricka. En läkare gav mig en gång tipset att börja smörja in mig med olja typ på mellangården ett tag före förlossningen, så att huden i alla fall inte är torr och kanske spricker extra lätt p.g.a. det. Värt att prova i alla fall.

Och ang. det där att dela rum. På "mitt" sjukhus är det standard att man delar rum med en annan mamma. Visst var det kanske lite småjobbigt (eftersom hennes man kom då besökstiden började och gick när den tog slut, han var i rummet nästan hela dagen m.a.o....). Men, men... att den andra m,ammans barn skulle skrika hela natten etc. var nog ändå aldrig nåt problem. För om man behövdee vila upp sig lite från sina mammaplikter så var det bara att rulla in babyn i kansliet med alla barnmorskor och skötare. Så om någon baby skriker allt för mycket, så man inte kan sova, så tror jag inte att det ska vara nåt problem att be den mamman gå någon annan stans en stund (det gör väl de flesta ändå automatisk av hänsyn?) eller så kanske barnmorskorna/skötarna kan ta hand om den babyn en liten stund så ni alla får sova...
    Oroa dig inte, det kommer nog att gå bra Glad

• Le petite moi

Om du spricker kommer du mest troligt inte känna smärta för den andra smärtan tar överstyr. Dock kan man ju få lite broblem efteråt om man är sydd mycket, men att spricka tycker jag är det minsta man ska oroa sig för.

När jag fick en krystvärk så tryckte jag på, oj nu spricker jag ordentligt tänkte och både kände jag, men det kändes inte alls.

• lillisen2

Nä jag håller med de andra här, du kommer inte märka av om du spricker eller inte.
    Det finns mycket bra bedövning också som hjälper dig genom smärtan. =)

Kan du tänka dig och föda i Lund? Såg att du var inne på och föda i HBG..
    I lund får man ju eget rum.. =) Jag födde där och e supernöjd 

• aaaaa

Eget rum i Lund?
    Jag om allt går bra ... annars skall man inte förvänta sig det.

• 3 barns mamma84
    camillsing skrev 2011-11-08 14:06:41 följande:
    Hej på er..

Jag har nu ca 1.5 mån kvar tills jag ska bli mamma..Har inte varit varken rädd eller nervös innan. Har tänkt att ut kommer den på ngt sätt och ont kommer det att göra...

Nu har jag dock blivit livrädd...Dels för att vi i Helsingborg inte får eget rum tillsammans med pappan,utan kan komma att få dela rum med en annan tjej och hennes bebis,när pappan får åka hem på kvällarna...Detta skrämmer mig,jag vill inte vara ensam första natten,och inte heller om den andra tjejens bebis skriker hela natten och min är tyst..

Det andra som skrämmer mig mest egentligen är att "spricka", alla jag känner har spruckit mer eller mindre och de säger att det inte är farligt..Men eftersom jag googlar allt så har jag även fått upp skräckhistorier och nu är jag livrädd.....

1:a SLUTA leta efter fakta och information du blir bara rädd
    2:a Om bebisen till andra kvinnan skulle skricka och gråta FÅR du byta rum om det finns plats.
    Jag gjorde det efter min vaginala förlossningen ungen till andra kvinnan skreck och grätt och var aldrig tyst medans min dotter sov och var nöjd .
    3:a NJUT av din graviditet    
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • camillsing

Tack, jag börjar bli lugnare nu inför den stora dagen...Fått mer info av BM ang bedövning vid ev "sprickning"..

Och att få eget rum, i Hbg försöker dem visst i mån av plats låta pappan sova 1 natt,så vi kan hoppas det inte är högt tryck runt nyår/jan då :)

Lund är inte aktuellt, blir för långt att köra när man snabbt vill in till BB.

Tack för tipset ändå

• Sabbi
    camillsing skrev 2011-11-23 12:17:07 följande:
    Tack, jag börjar bli lugnare nu inför den stora dagen...Fått mer info av BM ang bedövning vid ev "sprickning"..

Och att få eget rum, i Hbg försöker dem visst i mån av plats låta pappan sova 1 natt,så vi kan hoppas det inte är högt tryck runt nyår/jan då :)

Lund är inte aktuellt, blir för långt att köra när man snabbt vill in till BB.

Tack för tipset ändå

Du funderar inte på KS då?
  • denimbee

förstår att det känns jobbigt för dig att tänka på att du kanske inte får eget rum. men försök att inte tänka så mycket på det nu. det kommer säkerligen gå att lösa när det väl är dags. berätta det för personalen när du kommer till sjukhuset för att föda så kanske de kan skriva det i din journal. se även till att din partner är med på noterna så att han kan föra din talan om det skulle behövas. när min son föddes fick jag inga som helst bristningar, den läkare som var med vid förlossningen var jätteförsiktig och såg till att det inte gick så fort. har du förresten skrivit ett förlossningsbrev, kan vara bra att ha, jag hade faktiskt skrivit att jag var rädd för bristningar och jag tror att alla hade läst brevet för de. gjorde verkligen så mycket de bara kunde för att uppfylla mina önskningar!

• Träsksvin

Jag kände inte alls av när jag sprack (grad 2). När BM skulle sy bedövade hon och jag kände inget då heller, det kan dock också berott på att jag hade min nyfödda son på magen :).

Efteråt var det ömt nån dag. Det gjorde inte så ont att gå på toa, gör det det kan du be om xylocain salva, det hjälper. Det kag kännas obehagligt att göra nr 2 - tips: ta en binda och tryck på underlivet när du gör det, det känns mycket bättre.

Efter nån dag började det klia och sen kändes det inte mer.

Jag var jätteoroig för sprickor innan men det var faktiskt ingen fara. Vet att vissa spricker jättemycket och har ont, men de är faktiskt jättefå. Lita på din BM och gör som hon säger så går det med all sannolikhet bra. 

• Sabbi
    Träsksvin skrev 2011-11-24 10:51:53 följande:
    Jag kände inte alls av när jag sprack (grad 2). När BM skulle sy bedövade hon och jag kände inget då heller, det kan dock också berott på att jag hade min nyfödda son på magen :).

Efteråt var det ömt nån dag. Det gjorde inte så ont att gå på toa, gör det det kan du be om xylocain salva, det hjälper. Det kag kännas obehagligt att göra nr 2 - tips: ta en binda och tryck på underlivet när du gör det, det känns mycket bättre.

Efter nån dag började det klia och sen kändes det inte mer.

Jag var jätteoroig för sprickor innan men det var faktiskt ingen fara. Vet att vissa spricker jättemycket och har ont, men de är faktiskt jättefå. Lita på din BM och gör som hon säger så går det med all sannolikhet bra. 
    Det är inte jättefå som spricker mycket, tyvärr är det relativt vanligt och speciellt hos förstföderskor där upp till 10 % spricker väldigt mycket och en stor del av dessa får även bestående men. Att inte så många vet om att det är relativt vanligt att man spricker mycket vid en vaginal förlossning är att sjukvården mörkar/har mörkat och inte gått ut med det då fler skulle välja planerat kejsarsnitt och det har inte vården råd med. Så de låter kvinnor föda vaginalt med bestående skador och men som risk.
  • minjalin

De flesta spricker nog, men mer eller mindre. Vissa får ett par skönhetstygn, andra får sy även för funktionens skull. Sen finns det några stackare som spricker riktigt illa och får men för livet. Jag tänker inte gå in på några detaljer och skrämma upp dig. Jag sprack normalmycket min första förlossning och fick sy 8 stygn. Jag egentligen inte när jag sprack utan kände bara att det spände väldigt väldigt mycket när huvudet skulle ut och då jag var väldigt rädd för att spricka sa jag typ "jag känner att jag spricker, jag vet att jag kommer göra det" typ för det var min största rädsla. Var inte rädd för själva förlossningen och smärtan utan var rädd för att spricka riktigt illa och få men av det efteråt. Jag hade väldigt ont av mina stygn första veckan och knarkade panodil (har jag lika ont denna gången tänker jag be om starkare smärtstillande medan jag är på BB för jag gick och räknade ner sista 2 timmarna tills jag fick ta panodil igen) Jag hade även krystat ut jättestora hemorojder som gjorde jätteont men dom gick tillbaka med salva på ett par dagar. Sen gör även amningen väldigt ont i början, eller i alla fall på mig och all smärta tillsammans ihop med sömnbrist kändes väldigt jobbigt. Men efter 2 veckor var jag i alla fall bara öm om jag rörde vid underlivet och det kliade nåt fruktansvärt medan det läkte samtidigt som jag inte kunde klia för då gjorde det ont. Men det var första 4-5 dagarna som var värst smärtmässigt i underlivet. Men då klarade jag ändå att sitta utan sittring och tyckte ändå att allt gick så bra det kunde gå. Man hade ju sin lilla bebis att glädjas åt :) Själva förlossningen i sig tyckte jag var en enormt häftig upplevelse och jag längtar efter att få göra om det i januari då nummer två är beräknad :) Dock är jag återigen rädd för att spricka riktigt illa, men vad jag har hört så spricker man sällan värre andra gången än första så det känns som en tröst. Spricker jag samma som innan så känns det okej, men helst önskar jag att jag inte spricker alls denna gången. Njut av din graviditet och gå in med en positiv inställning inför förlossningen så går allt mycket lättare. Se till att dina rädslor står i din journal eller i ett förlossningsbrev och koncentrera dig sen på att föda. Spricker man illa får man ta det när det är aktuellt. Ingen idé att vara för rädd innan :) Kejsrsnitt skrämmer mig hundra gånger mer!!!!

• gbg1977

jag sprack nästan hela vägen och jag kände inte att jag gjorde det. Fick åka till operation efteråt och sys ihop igen.

Det tog några veckor innan det kändes helt ok att gå på toa igen men nu 6 månader senare är jag helt återställd igen som tur är.

Lycka till.

• camillsing

Tack det känns lite bättre...Även om man har rädslan kvar.

Kejsarsnitt är inte aktuellt, vi får inte välja det om man inte har fobi och går i terapi etc, sen vet jag att det är väldigt riskfyllt så jag hoppas jag slipper spricka så mkt i allafall...

Svar på tråden Börjar bli riktigt rädd