Träsksvin skrev 2011-11-24 10:51:53 följande:
Jag kände inte alls av när jag sprack (grad 2). När BM skulle sy bedövade hon och jag kände inget då heller, det kan dock också berott på att jag hade min nyfödda son på magen :).
Efteråt var det ömt nån dag. Det gjorde inte så ont att gå på toa, gör det det kan du be om xylocain salva, det hjälper. Det kag kännas obehagligt att göra nr 2 - tips: ta en binda och tryck på underlivet när du gör det, det känns mycket bättre.
Efter nån dag började det klia och sen kändes det inte mer.
Jag var jätteoroig för sprickor innan men det var faktiskt ingen fara. Vet att vissa spricker jättemycket och har ont, men de är faktiskt jättefå. Lita på din BM och gör som hon säger så går det med all sannolikhet bra.
Det är inte jättefå som spricker mycket, tyvärr är det relativt vanligt och speciellt hos förstföderskor där upp till 10 % spricker väldigt mycket och en stor del av dessa får även bestående men. Att inte så många vet om att det är relativt vanligt att man spricker mycket vid en vaginal förlossning är att sjukvården mörkar/har mörkat och inte gått ut med det då fler skulle välja planerat kejsarsnitt och det har inte vården råd med. Så de låter kvinnor föda vaginalt med bestående skador och men som risk.