Börjar bli riktigt rädd
De flesta spricker nog, men mer eller mindre. Vissa får ett par skönhetstygn, andra får sy även för funktionens skull. Sen finns det några stackare som spricker riktigt illa och får men för livet. Jag tänker inte gå in på några detaljer och skrämma upp dig. Jag sprack normalmycket min första förlossning och fick sy 8 stygn. Jag egentligen inte när jag sprack utan kände bara att det spände väldigt väldigt mycket när huvudet skulle ut och då jag var väldigt rädd för att spricka sa jag typ "jag känner att jag spricker, jag vet att jag kommer göra det" typ för det var min största rädsla. Var inte rädd för själva förlossningen och smärtan utan var rädd för att spricka riktigt illa och få men av det efteråt. Jag hade väldigt ont av mina stygn första veckan och knarkade panodil (har jag lika ont denna gången tänker jag be om starkare smärtstillande medan jag är på BB för jag gick och räknade ner sista 2 timmarna tills jag fick ta panodil igen) Jag hade även krystat ut jättestora hemorojder som gjorde jätteont men dom gick tillbaka med salva på ett par dagar. Sen gör även amningen väldigt ont i början, eller i alla fall på mig och all smärta tillsammans ihop med sömnbrist kändes väldigt jobbigt. Men efter 2 veckor var jag i alla fall bara öm om jag rörde vid underlivet och det kliade nåt fruktansvärt medan det läkte samtidigt som jag inte kunde klia för då gjorde det ont. Men det var första 4-5 dagarna som var värst smärtmässigt i underlivet. Men då klarade jag ändå att sitta utan sittring och tyckte ändå att allt gick så bra det kunde gå. Man hade ju sin lilla bebis att glädjas åt :) Själva förlossningen i sig tyckte jag var en enormt häftig upplevelse och jag längtar efter att få göra om det i januari då nummer två är beräknad :) Dock är jag återigen rädd för att spricka riktigt illa, men vad jag har hört så spricker man sällan värre andra gången än första så det känns som en tröst. Spricker jag samma som innan så känns det okej, men helst önskar jag att jag inte spricker alls denna gången. Njut av din graviditet och gå in med en positiv inställning inför förlossningen så går allt mycket lättare. Se till att dina rädslor står i din journal eller i ett förlossningsbrev och koncentrera dig sen på att föda. Spricker man illa får man ta det när det är aktuellt. Ingen idé att vara för rädd innan :) Kejsrsnitt skrämmer mig hundra gånger mer!!!!