• Anonym (W)

Advokat vid vårdnadstvist

Min sambo som jag ska gå ifrån är inte vi till familjerätten utan vill att vi ska ta allt via advokater, bara det säger rätt mycket om förhållandet

Hur får man tag på en bra advokat, har ingen erfarenhet av detta, ska man googla o hoppas att den man kontaktar är kunnig? 

Hur viktigt är det med advokatens personlighet dvs om denne kan förhandla, vara hår och kräva eller hänger det mest på lagen?

Betydelse om det är man eller kvinna? 

Vad kostar en advokat om det går relativt smidigt?
    Tack! 

• Svar på tråden Advokat vid vårdnadstvist
  • Anonym

När jag var i din sits så ringde jag fr och bad om advokatråd men de får inte ge det, däremot var det ok om jag rabbla alla advokater i vår stad som fanns på gula sidorna och hon tala om om det var en de jobba mycket med eller ej. När jag kom till den jag sen valde så sa hon på fr: det är vra advokat vi jobbar mycket med h'n som vinner ofta. Jag tala med några släktingar som sa att de hört mycket gott om dennna så den valde ja och ja jag vann fast det såg mycket mörkt ut ett tag. Var bor du?

• Anonym

En advokat måste inte alltid vara hård och kräva, den kan vara kallt saklig också. Våran advokat gillade inte pajkastning och tog det bara kallt och sakligt, slutsumman blev ca. 12 000:- och då gick det ändå rätt smidigt, allt klart på mindre än ett halvår.
    Vilken advokat du ska söka beror ju mycket på var du bor, vet vi andra det så kan du lättare få tips eller avrådas från vissa advokater.

• Anonym (W)

bor i sthlm, vet inte vilka egenskaper som är bra för en advokat.

Ang kön, män brukar vara mer sakliga/känslokalla, tänkte i de svängarna

Anonym skrev 2011-11-06 11:48:01 följande:
    När jag var i din sits så ringde jag fr och bad om advokatråd men de får inte ge det, däremot var det ok om jag rabbla alla advokater i vår stad som fanns på gula sidorna och hon tala om om det var en de jobba mycket med eller ej. När jag kom till den jag sen valde så sa hon på fr: det är vra advokat vi jobbar mycket med h'n som vinner ofta. Jag tala med några släktingar som sa att de hört mycket gott om dennna så den valde ja och ja jag vann fast det såg mycket mörkt ut ett tag. Var bor du?
     var bor du? hade ni mkt problem? var var ev barn under tiden?
  • Anonym

Jag skrev det inlägg du citera vi hade enorma problem då mina barn hölls undangömda, jag hade en kvinna och som sagt så vi vann trots mörker och då hade jag även fått soc på min linje. Jag hade enormt förtroende för min advokat och hon sa när vi satt med beslutet i hand att hon trodde inte mig ens när jag berätta hur jävlig han var och hur vi haft det, hon trodde jag var knäpp ibörjan. Så kom vi till förhandling och allt jag sagt hur han kommer resonera osv stämde, vilket soc sett för jag sa hela tiden vänta 2v så .... Och ibl tog det inte ens den tiden så de såg att jag kände han. Nåja jag vann sen börja op att hitta barnen på allvar och få hem dem. Idag är de trygga och harmoniska och har varit hemma i 4 år. Och den dagen de kom är en dag vi firar varje år som en födelsedag nu bor vi nära vås

• Anonym (W)

ok så du menar att din advokat inte trodde på dig i början?
    Men att du litade på henne full?
    Spelar det verkligen roll hur jävlig en människa är för att förlora vårnad.
    Har hört att misshandel o förnedring av den andra parten inte är ett hinder att ha hand om barnen.

Förlåt men jag har lite problem att läsa ditt inlägg

Vad hette advokaten, pushar för tråden också då jag behöver agera snart.

Är det en bra ide att ringa familjerätten om råd, eller är de aningslösa  

• Anonym

Jag visste att min advokat inte skulle lita på mig innan jag kunde tala om för henne bla bla bla och sen såg pappan till barnen till att det hände jämt. Jag låg steget före och gav info om hans agerande det blev min räddning och det sa advokaten med. Så ja jag visste att innan jag bevisat allt så skulle min advokat vara skeptisk men när jag bevisat så skulle hon tro mig så ja jag hade mitt fulla förtroende att lita på henne, jag anlitar inte nån jag inte har förtroende för men sån är jag. Det krävs mycket för att man ska förlora vårdnaden och det har mindre betydelse för vad man gjort varandra det är hur man är mot barnen som har betydelse. På vilket sätt har han förnedrat dig? Fr får inte ge dig råd om advokat är ni inne i fr får de inte ens säga nåt om du läser upp från gula sidan. Men stkm där har ni många superbra Clea tror jag håller på med familjerätt fortf

• Anonym

Varför behöver man en advokat i vårdnadstvist om man inte har barn? För hund då eller

• lycklig02

Jag har en del förslag på några bra advokater men en ide som jag o mina vänner brukar göra är att gå till tr i vår stad o fråga om de i receptionen kan rekommendera nån som vinner ofta. Ibland när de är på br humör så är de hjälpsamma o ger namn (tidigt direkt när de öppnar är bäst) jag brukar fråga vem de skulle anlita själva om de behövde privat. +Lotta Insulander Lind tar en del mål o hon har skrivit mkt om fr o barntvister som hjälpt mig mycket. +Elisabeth Selin +Suzanne Johansson är grym men dyr +sen kan du även ringa professorerna vid juridicum på sktm universitet o fråga vem de rekommenderar o skulle anlita privat om de behövde Lite tips

• lycklig02

Jag glömde om inte barnen är skrivna i stkm så blir tvisten i den tr i den stad där de är skrivna

Svar på tråden Advokat vid vårdnadstvist