min 13-åring vågar inte prata inför andra i skolan
HEj! Jag är ny här och är glad att det finns ett sådant här forum där man kan finna råd och stöd hos andra föräldrar.
Det som oroar mig så fruktansvärt mycket är att min dotter har oerhört svårt att prata i skolan. Det har hon alltid, alltid haft. Nu är hon 13 år och det blir ett hinder för henne under lektionerna som lärarna upplever som ett problem. Varje år får vi samma bedömning att hon måste räcka upp handen, att hon måste delta i diskussioner för att utveckla sina kunskaper och för att lärarna ska kunna bedömma henne. Hon säger alltid att hon ska försöka, dessutom slår hon ifrån sig som att det inte är så jobbig men sanningen är att hon alltid haft svårt för att klara av grupper, det är social fobi i en mildare form. Hon klarar av att gå och vistas där, hon har vänner som hon alltid haft. Men hon är väldigt tyst och sluten och det är svårt att skaffa nya vänner, hon blir osynlig i klassen för hon sluter sig sååå inom sig själv. Det är svårt att se något positiv i detta då hon själv inte har förmågan att bryta det. Det har alltid varit en kamp att få henne till sociala sammanhang, hon har aldrig varit på kollo eller tagit för sig. Jag är förtvivlat för hur hjälpa henne? Jag har sagt allt som går att säga. Förklarat, men skolan är ett sådant miljö där de väldigt blyga barnen tyvär inte har det så bra. dessutom så hjälper det inte att förklara det här är större än henne, hon klarar helt enkel inte av att öppna sig och slappna av inför andra vilket blir en ond cirkel. Hon hamnar i en roll där hon är den tysta och ingen tar kontakt med henne eftersom hon inte verkar ett dugg intresserad.Vad ska vi göra?????
Ledsen mamma
Förlåt för det jätte långa brevet