Inlägg från: Kajee |Visa alla inlägg
  • Kajee

    min 13-åring vågar inte prata inför andra i skolan

    Som lärare ska man hjälpa barnet att våga uttrycka sig i grupp. Jag brukar börja med att de får prata bara med mig (lärare) och sen får de berätta för en kompis, sen två osv Allteftersom de känner sig mogna för det. En del barn klarar inte av att prata inför hela gruppen (och det gäller ju en del vuxna också). Men det står inte i läroplanen att du måste klara av att prata inför grupp. Däremot ska du klara av att delta i diskussioner, framföra din åsikt och kunna redovisa dina kunskaper muntligt. Men det står inget om att det måste ske i en grupp av klassstorlek. Man får knappast bättre betyg ju fler man vågar prata inför.

    Om det är något vett i läraren/skolan så får hon hjäälp med sina muntliga prestationer efter de förutsättningar hon har. Prata med hennes mentor och se till att hon får den hjälp och de möjligheter som hon har rätt till.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    caliningrad skrev 2011-11-02 17:22:51 följande:
    Jag skulle inte oroa mig så mycket. Antagligen är hon den tysta typen som LYSSNAR och reflekterar över det som sägs istf att vara den som vill prata först och högst.
    I ett samhälle där man förväntar sig att barnet ska undervisa istf läraren så kan jag förstå att hon mår dåligt, speciellt om hennes klassrum är stökigt som det har tyvärr blivit i många ställen.
    Att lyssna är ingen kvalitet som värderas i ett land där hyperaktiva barn syns som briljanta personligheter.
    Mitt råd är att försöka hitta en skola där lärarna undervisar och inte försöker få input från sina elever istället.
     Lycka till.

    Nu är det väl så att också måste visa de kunskaper och färdigheter som man tillägnar sig när man lyssnar. I den nya läroplanen (Lgr 11)  så står det:

    "Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt taloch skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära."

    Det innebär att det faktist ingår att barnen ska lär sig att uttrycka sig muntligt. Den skola som inte hjälper ett barn att göra det gör fel. Ett barn som inte klarar av att uttrycka sig muntligt får svårare att nå upp till kunskapskraven.

    Skolan förutsätter inte att eleverna ska undervisa läraren. Det har du fått fullständigt om bakfoten och jag tror att den moderna forskningen inom pedagogik har gått dig förbi. Läraren ska hjälpa eleverna att inhämta, tolka, reflektera över och redovisa sin kunskap och det är något helt annat. Forskning visar att kunskap befästs bäst genom att barnen får arbeta just på det här viset.

    Sen vet jag inte vad du menar med en skola som "försöker få input från sina elever". Möjligtvis så menar du output, men om en skola/lärare inte ska hjälpa eleven att redovisa sina kunskaper - hur ska läraren då veta vad eleven lärt sig och hur eleven tolkar den kunskapen?

    Att ge rådet att byta skola så fort galoscherna inte passar är inte särskilt konstruktivt. Varför ge upp ett problem innan man har försökt närma sig det på rätt sätt? Hittar man (som sagt) en skola som inte  lär sina elever att muntligt redovisa sina kunskaper så gör den skolan fel. 


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Tow2Mater skrev 2011-11-02 20:59:02 följande:
    Men just det säger ju inget om att det är ett krav att göra det? Barnen ges ju både förutsattningar och möjligheter i klassen, men sen hur mycket varje enskild elev utnyttjar den möjligheten kan ju variera, som i det här fallet med TS barn som väljer att utnyttja det minimalt.

    Jag skrev att eleverna ska få hjälp att lära sig uttrycka sig muntligt och att det är skolans skyldighet. Jag skrev också att det blir svårare att uppnå kunskapskraven om man inte klarar av att utrycka sina reflektioner och kunskaper muntligen.  

    Man kan inte vända det till att det helt och hållet ligger på eleven att ta till vara på möjligheten att uttrycka sig muntligt. Man kan inte ta en elever och placera dom i en klass och förvänta sig att alla ska ha samma förutsättningar för att klara av det. Alla människor är olika. Långt ifrån alla vuxna gillar att tala inför grupp, så varför skulle alla barn göra det? En del har lätt för att uttrycka sig i grupp och en del har svårt för det. Det är skolans skyldighet att hjälpa eleverna att hantera att uttrycka sig även muntligt. Enskilt och i grupp. 

    Det står i Lgr 11 att "eleverna (ska) ges förutsättningar att utveckla sitt tal och skriftspråk". Alltså gör en skola fel om man lägger över ansvaret för det helt och hållet på eleven.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden min 13-åring vågar inte prata inför andra i skolan