caliningrad skrev 2011-11-02 17:22:51 följande:
Jag skulle inte oroa mig så mycket. Antagligen är hon den tysta typen som LYSSNAR och reflekterar över det som sägs istf att vara den som vill prata först och högst.
I ett samhälle där man förväntar sig att barnet ska undervisa istf läraren så kan jag förstå att hon mår dåligt, speciellt om hennes klassrum är stökigt som det har tyvärr blivit i många ställen.
Att lyssna är ingen kvalitet som värderas i ett land där hyperaktiva barn syns som briljanta personligheter.
Mitt råd är att försöka hitta en skola där lärarna undervisar och inte försöker få input från sina elever istället.
Lycka till.
Nu är det väl så att också måste visa de kunskaper och färdigheter som man tillägnar sig när man lyssnar. I den nya läroplanen (Lgr 11) så står det:
"Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt taloch skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära."
Det innebär att det faktist ingår att barnen ska lär sig att uttrycka sig muntligt. Den skola som inte hjälper ett barn att göra det gör fel. Ett barn som inte klarar av att uttrycka sig muntligt får svårare att nå upp till kunskapskraven.
Skolan förutsätter inte att eleverna ska undervisa läraren. Det har du fått fullständigt om bakfoten och jag tror att den moderna forskningen inom pedagogik har gått dig förbi. Läraren ska hjälpa eleverna att inhämta, tolka, reflektera över och redovisa sin kunskap och det är något helt annat. Forskning visar att kunskap befästs bäst genom att barnen får arbeta just på det här viset.
Sen vet jag inte vad du menar med en skola som "försöker få input från sina elever". Möjligtvis så menar du output, men om en skola/lärare inte ska hjälpa eleven att redovisa sina kunskaper - hur ska läraren då veta vad eleven lärt sig och hur eleven tolkar den kunskapen?
Att ge rådet att byta skola så fort galoscherna inte passar är inte särskilt konstruktivt. Varför ge upp ett problem innan man har försökt närma sig det på rätt sätt? Hittar man (som sagt) en skola som inte lär sina elever att muntligt redovisa sina kunskaper så gör den skolan fel.