Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

min 13-åring vågar inte prata inför andra i skolan

susana isabel skrev 2011-11-01 19:46:09 följande:
     Varje år får vi samma bedömning att hon måste räcka upp handen, att hon måste delta i diskussioner för att utveckla sina kunskaper och för att lärarna ska kunna bedömma henne. 
    Jag var ganska lika. Och en i min släkt pratade t ex aldrig i klassen, där fick barnets mamma skicka med ett kassettband till barnets fröken så hon fick höra att barnet faktist kunde läsa.

Men om lärarna inte förstår att barn utvecklas olika, och att man kan utvecklas bara av att sitta tyst i en diskussion, låter de ganska inkompetenta. Och kan de inte göra bedömningar baserade på andra sätt har de ingen kreativitet för fem öre. Men tyvärr styr ju lärarna sina klasser på de sätt de kan, alla lärare är helt enkelt inte tillräckligt kompetenta.
  • Tow2Mater
    Kajee skrev 2011-11-02 19:05:31 följande:
    . I den nya läroplanen (Lgr 11)  så står det:

"Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt taloch skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.

Men just det säger ju inget om att det är ett krav att göra det? Barnen ges ju både förutsattningar och möjligheter i klassen, men sen hur mycket varje enskild elev utnyttjar den möjligheten kan ju variera, som i det här fallet med TS barn som väljer att utnyttja det minimalt.
Svar på tråden min 13-åring vågar inte prata inför andra i skolan