Min son går 15 tim i veckan (han är snart 3), dvs 5 timmar i tre dagar, vilket gör att de andra 2 dagarna försöker jag roa oss själva. Tidigare har han varit duktig på att roa sig själv - tex leka med bilar, men oftare och oftare nu så kommer han till mig å säger: "Mamma, jag har inget att göra..."
(Min dotter är drygt 7 månader)
Så de dagar vi är hemma brukar vi:
försöka träffa andra mammor som har barn i samma ålder, gå till öppna förskolan, leka ute om vädret tillåter. Pyssla: måla, rita, göra gipsfigurer, spela spel, leka med modellera mm.
Åka iväg å titta på djur i djuraffärer, åka till leksaksaffärer - där han kan gå å titta hur länge som helst!! (han brukar få köpa nåt litet för ca 25-50kr, så det är ju inget vi gör varje dag).
Ibland åker vi in till stan å går lite i affärer (mest leksaksaffärer dock, allt annat är inte så intressant) åsså tar vi en mysig mamma-barn fika på nåt konditori, bara han och jag (å lillasyster då) å pratar om allt möjligt.
Ibland sätter vi på hög musik och har disko i vardagsrummet - grannarna måste undra ibland Eller så hjälps vi åt med sånt som ska göras hemma som han tycker är intressant - det tar minst 3ggr så lång tid att sätta upp en tavla eller ett par krokar när man har en 3-åring med.
Vi bakar ibland, både sånt som ska i ugnen och sånt man kan äta direkt (chokladbollar!!)
Vi har även en "Busfabrik" här i stan som vi kan besöka ibland - men det kostar ju en del i inträde.
Om du ska ha ditt barn hemma jämt så är det nog viktigt att försöka träffa andra barn så mkt som möljigt - kolla upp om det finns ngn Öppen förskola, eller kanske kyrkan har "Kyrkans barntimmar". Det brukar ju också finnas barnkörer, barngympa mm.
Hoppas det löser sig med förskolan och att du hittar nåt bättre ställe att ha ditt barn på. Har du funderat på dagmamma???