• trut

Vad gör ni som är hemma med 2 barn med ca 2 år emellan?

Har stora barnet (snart 3 år) på förskola 15 timmar/vecka för att få leka av sig samt få den pedagogiska biten. Hon älskar siffror och bokstäver olika former och färger samt att pyssla, pärla och klippa mm. dvs sånt som är svårt att göra hemma med en 9-månaders bebis som ska äta upp allt.

Tidigare har hon älskat dagis så det har funkat bra. På senare tiden har hon inte tyckt det varit roligt och säger att hon vill stana hemma, har försökt att få henne att gå ändå eftersom personalen sagt att hon trivs så bra bara jag har gått. Nu har det kommit fram att det finns en del missförhållanden samt en väldig personalrotation som gör att jag inte vill lämna henne där mer men undrar hur jag ska kunna tillgodose hennes behov.

Så frågan är helt enkelt, hur gör ni som är hemma med två barn för att tillgodose deras olika behov.

• Svar på tråden Vad gör ni som är hemma med 2 barn med ca 2 år emellan?
  • trut

Bollanmollan:Tycker det är jättesvårt att vara ute. Lillkillen vill mest äta upp allt, typ sand, stenar, bär mm och annars börjar han klättra på saker eller går iväg och är en fara för både sig själv och andra. Hur gör ni? Han sover inte särskilt mycket dagtid annars hade man ju kunnat passa på då.

Lyxmamman: hur lyckas du gå själv till badhuset? Båda barnen älskar vatten men känner inte att jag kan hålla koll på båda samtidigt.

Catbride: hur lyckas du leka med gips och modellera mm med lillan? Min kille vill vara med jämt, och att äta lera känns inte jättenyttigt :). Baka gör vi ibland men jag tappar så fort tålamodet när allt ramlar i golvet och det blir mjöl överallt. Känns som alla aktiviteter är för en sån specific ålder typ babysång 0-12 måndå tolkar jag det som om man inte får ta med syskon, men det kanske är fel, ska kolla upp det. Alla förskolor samt dagmammor i närheten är fulla med ganska lång kötid så tyvärr är det inget alternativ.

Mamma till V och E: Du har säkert rätt med att det räcker att bara vara hemma, men det känns som om man måste "aktivera" henne eftersom dem jobbat väldigt mycket på förskolan med den "pedagogiska biten". Ska försöka lugna mig i den frågan.

Öppna förskolan besöker vi men det är ju bara ett par timmar i veckan.

Har inte tillgång till bil så det är lite bökigt att ta sig någonstans.

Svar på tråden Vad gör ni som är hemma med 2 barn med ca 2 år emellan?