• trut

Vad gör ni som är hemma med 2 barn med ca 2 år emellan?

Har stora barnet (snart 3 år) på förskola 15 timmar/vecka för att få leka av sig samt få den pedagogiska biten. Hon älskar siffror och bokstäver olika former och färger samt att pyssla, pärla och klippa mm. dvs sånt som är svårt att göra hemma med en 9-månaders bebis som ska äta upp allt.

Tidigare har hon älskat dagis så det har funkat bra. På senare tiden har hon inte tyckt det varit roligt och säger att hon vill stana hemma, har försökt att få henne att gå ändå eftersom personalen sagt att hon trivs så bra bara jag har gått. Nu har det kommit fram att det finns en del missförhållanden samt en väldig personalrotation som gör att jag inte vill lämna henne där mer men undrar hur jag ska kunna tillgodose hennes behov.

Så frågan är helt enkelt, hur gör ni som är hemma med två barn för att tillgodose deras olika behov.

• Svar på tråden Vad gör ni som är hemma med 2 barn med ca 2 år emellan?
  • bollanmollan

Vi är ute mycket, går till olika parker , tar med picknic, går till zoo affärer och tittar på djur. Sen kan vi vara hemma och leka med lego eller måla, den lilla hänger med bra i leken. Vi sjunger mycket tillsammans   och det älskar båda.

• bollanmollan

Sandlådan kan dom leka läänge i

• Lyxmamman

Jag är hemma med 3 barn. Födda -08, -10 och -11. Det är väl inte så mycket man kan göra just nu när dom är små men vi brukar besöka badhuset, göra utflykter till parken, Besöka stranden, hälsa på vänner, ibland besöker vi öppna förskolan och det har hänt att vi besökt kyrkan fast vi inte är troende. 

Vi är ute nästan hela dagen. Det är så tråkigt att bara sitta inne. 

• Catbride

Min son går 15 tim i veckan (han är snart 3), dvs 5 timmar i tre dagar, vilket gör att de andra 2 dagarna försöker jag roa oss själva. Tidigare har han varit duktig på att roa sig själv - tex leka med bilar, men oftare och oftare nu så kommer han till mig å säger: "Mamma, jag har inget att göra..." 

(Min dotter är drygt 7 månader)

Så de dagar vi är hemma brukar vi:
    försöka träffa andra mammor som har barn i samma ålder, gå till öppna förskolan, leka ute om vädret tillåter. Pyssla: måla, rita, göra gipsfigurer, spela spel, leka med modellera mm.
    Åka iväg å titta på djur i djuraffärer, åka till leksaksaffärer - där han kan gå å titta hur länge som helst!! (han brukar få köpa nåt litet för ca 25-50kr, så det är ju inget vi gör varje dag).
    Ibland åker vi in till stan å går lite i affärer (mest leksaksaffärer dock, allt annat är inte så intressant) åsså tar vi en mysig mamma-barn fika på nåt konditori, bara han och jag (å lillasyster då) å pratar om allt möjligt.
    Ibland sätter vi på hög musik och har disko i vardagsrummet - grannarna måste undra ibland Eller så hjälps vi åt med sånt som ska göras hemma som han tycker är intressant - det tar minst 3ggr så lång tid att sätta upp en tavla eller ett par krokar när man har en 3-åring med.
    Vi bakar ibland, både sånt som ska i ugnen och sånt man kan äta direkt (chokladbollar!!)

Vi har även en "Busfabrik" här i stan som vi kan besöka ibland - men det kostar ju en del i inträde.

Om du ska ha ditt barn hemma jämt så är det nog viktigt att försöka träffa andra barn så mkt som möljigt - kolla upp om det finns ngn Öppen förskola, eller kanske kyrkan har "Kyrkans barntimmar". Det brukar ju också finnas barnkörer, barngympa mm.

Hoppas det löser sig med förskolan och att du hittar nåt bättre ställe att ha ditt barn på. Har du funderat på dagmamma???

• Mamma till V och E

Har 19 månader mellan mina pojkar och har dem båda hemma. Vi går tillsammans till öppna förskolan, går till lekparken, lagar mat, städar, läser böcker, ritar. Långpromenader med vagnen med mellanmålet med så vi kan fika ute. Träffar vänner som har barn i samma ålder.

Var inte orolig för att du inte ska kunna tillgodose din dotters behov. För ett barn i hennes ålder är vardagssysslorna hemma stimulerande och aktiverande om hon får vara delaktig. Läsa tillsammans och rita/skriva är jättebra sysselsättning.

• trut

Bollanmollan:Tycker det är jättesvårt att vara ute. Lillkillen vill mest äta upp allt, typ sand, stenar, bär mm och annars börjar han klättra på saker eller går iväg och är en fara för både sig själv och andra. Hur gör ni? Han sover inte särskilt mycket dagtid annars hade man ju kunnat passa på då.

Lyxmamman: hur lyckas du gå själv till badhuset? Båda barnen älskar vatten men känner inte att jag kan hålla koll på båda samtidigt.

Catbride: hur lyckas du leka med gips och modellera mm med lillan? Min kille vill vara med jämt, och att äta lera känns inte jättenyttigt :). Baka gör vi ibland men jag tappar så fort tålamodet när allt ramlar i golvet och det blir mjöl överallt. Känns som alla aktiviteter är för en sån specific ålder typ babysång 0-12 måndå tolkar jag det som om man inte får ta med syskon, men det kanske är fel, ska kolla upp det. Alla förskolor samt dagmammor i närheten är fulla med ganska lång kötid så tyvärr är det inget alternativ.

Mamma till V och E: Du har säkert rätt med att det räcker att bara vara hemma, men det känns som om man måste "aktivera" henne eftersom dem jobbat väldigt mycket på förskolan med den "pedagogiska biten". Ska försöka lugna mig i den frågan.

Öppna förskolan besöker vi men det är ju bara ett par timmar i veckan.

Har inte tillgång till bil så det är lite bökigt att ta sig någonstans.

• Lyxmamman
    trut skrev 2011-11-07 14:52:46 följande:
    Lyxmamman: hur lyckas du gå själv till badhuset? Båda barnen älskar vatten men känner inte att jag kan hålla koll på båda samtidigt.

Öppna förskolan besöker vi men det är ju bara ett par timmar i veckan.

Har inte tillgång till bil så det är lite bökigt att ta sig någonstans.
    Oftast blir det på helger när min man följer med men det händer också att vi går dit på vardagarna. 
    Det är betydligt mindre folk här då (Fast det är nog över genomsnittet hos er). Det finns en barnpool som är väldigt grund och trygg. Välutbildade och duktiga badvakter. Det kan vara lite klurigt men oftast går det utmärkt!

Försök prata ihop dig med andra på öppna förskolan! Kanske ni kan planera att göra en utflykt som vem som helst får vara med på. Så får barnen både leka och vistas utomhus samtidigt! Kanske blir roligare för alla barnen att vara ute om det finns många att leka med.

Hur ser bussförbindelser ut på din ort?  
  • Alexi

Mina barn är ett år och snart tre år. Stora barnet är supersvår att roa, för hon är dålig på att leka och har också svårt att leka med andra barn. Men det som funkar jättebra och gjort hela hösten är ÖF så vi är där två eftermiddagar i veckan (hon går 22 timmar i veckan på förskolan). där kan båda barnen leka under trygga former och dottern trivs superbra.

Men hade jag inte haft förskolan hade jag haft svårt så jag har svårt att ge råd. Däremot kan man ju försöka göra sånt som inte passar lilla barnet när det sover eller om det kan sitta i en barnstol en stund. Sånt som pärlor osv har vi faktiskt undvikit för att det känns för läskigt med en bebis som stoppar precis allt i munnen. Måla och sånt går ju bra däremot.

Svar på tråden Vad gör ni som är hemma med 2 barn med ca 2 år emellan?