• Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • Magnus Petersson

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

• Den allsmäktige

Jag undrar vad Frankrike pysslar med egentligen. Förbjuda vego mat och slöja? Hmpf!

• Magnus Petersson
    Den allsmäktige skrev 2011-10-26 12:57:50 följande:
    Jag undrar vad Frankrike pysslar med egentligen. Förbjuda vego mat och slöja? Hmpf!
    Jag håller med Frankrike till 100%, det håller på att bli det Europa som jag är van vid, funderar på att flytta dit där
  • Trivelina73

Så de ska typ aldrig göra vegetariska rätter till barnen? Människan äter redan för mycket kött så som det är och för lite grönt..

• Magnus Petersson

Lagen förbjuder följande:
    - Att ta med mat till skolan
    - Att servera 100% vegetariska rätter, dvs att varje rätt måste innehålla kött 

• SolOchSnö

I den första länken finns ett inlägg där en person har kollat upp detta mera genom franska kontakter och skriver så här:
    "...skolbespisningar måste servera minst fyra rätter per dag, och att minst en av rätterna måste innehålla en mejeriprodukt. Maten måste vara näringsrik och "fyllig", men artiklarna nämner inte kött alls i situationen."

Så det verkar vara ett missförstånd att vegetarisk mat ska vara förbjuden.

• Magnus Petersson
    http://www.evana.org/index.php?id=67865&lang=en

A governmental order issued on October 2, 2011(1) has determined that all meals served in school canteens in France must contain animal products, and that meat and fish will be served at a certain minimum frequency. This implies that by law from now on no vegetarian can eat at any public or private school in France. 
  • SolOchSnö

För övrigt håller jag med ett annat inlägg i den första länken om att rekommendationerna främst kan vara till för att gynna den franska köttproduktionen. Det är ju inte okänt att lantbrukarna har mycket inflytande i Frankrike.

• SolOchSnö

Nu har jag läst det mest originalnära jag har hittat om rekommendationerna:
    http://www.icdv.info/index.php?post/2011/10/23/The-legal-texts-banning-vegetarianism-in-school-canteens-in-France
    Jag hittade länken via länken i inlägg #7.

För det första finns det inget förbud mot att servera någon slags mat i skolorna, bara krav på att skolans måltider måste innehålla vissa livsmedel.
    "four or five courses at each lunch or dinner, of which one must be a main “course including an accompaniment and a dairy product"
    "Article 1: The lunches and dinners served in the context of school catering necessarily include a main course, an accompaniment, a dairy product and, at the choice of the student, an entry and/or a dessert."
    Jag ser inget förbud mot att ha en alternativ huvudrätt.

För det andra, skolmaten kan vara helt vegetarisk (med ägg och mjölkprodukter) men inte vegansk:
    "- protein foods: main course based on meat, fish, eggs, offal or cheese."
    (offal är inälvsmat).

• Magnus Petersson

Men det är ju fortfarande bra då det gör stora hinder för vegetariska föräldrar att tvinga sin kost i skolan för sina barn, samt att det inte får vara vegansk mat, till skillnad från Sverige där allt ska vara tillåtet hela tiden

• Sanna Ryan
    Den allsmäktige skrev 2011-10-26 12:57:50 följande:
    Magnus Petersson skrev 2011-10-26 12:58:34 följande:
    Jag håller med Frankrike till 100%, det håller på att bli det Europa som jag är van vid, funderar på att flytta dit där
    Fast... Vet du ens vad du är van med då? 
    Jag antar att du syftar på att utlänningar drar med sig sina seder hit till Europa? Slöja kan även svenskar ha - Det finns många helsvenska kvinnor som tycker det är snyggt och använder sig av slöja eller palestinasjal.

Att förbjuda vegetarisk mat är helt idiotiskt. Vissa människor TÅL INTE kött. Vad ska dom äta då??  
    Ung och gravid - BF maj -12
  • Sanna Ryan
    Magnus Petersson skrev 2011-10-26 13:41:06 följande:
    Men det är ju fortfarande bra då det gör stora hinder för vegetariska föräldrar att tvinga sin kost i skolan för sina barn, samt att det inte får vara vegansk mat, till skillnad från Sverige där allt ska vara tillåtet hela tiden
    Föräldrarna kan inte tvinga sina barn. Det är ju i slutändan ändå barnen som väljer om dom vill äta det eller inte. 
    Men jag tycker väldigt synd om de stackars föräldrarna som INTE vill ge sitt barn vegetarisk mat men som måste göra det för att barnet är allergisk mot kött. Och jag tycker väldigt synd om barnet som inte tål kött som enligt lag måste äta kött och må dåligt flera dagar efteråt eftersom det inte ska finnas några vegetarianer i Frankrikes skolor.
    Ung och gravid - BF maj -12
  • Neelah
    Sanna Ryan skrev 2011-10-26 13:42:45 följande:
    Att förbjuda vegetarisk mat är helt idiotiskt. Vissa människor TÅL INTE kött. Vad ska dom äta då??  
    Jag är helt säker på att de barn som av medicinska skäl inte kan äta animaliska produkter får annan mat. Och fortfarande är det så att de inte förbjuder kött, de säger bara att det måste finnas ETT alternativ med animaliska produkter av de FEM rätter som serveras.  
    Följ dina drömmar var de än leder
  • Magnus Petersson
    Sanna Ryan skrev 2011-10-26 13:42:45 följande:
    Magnus Petersson skrev 2011-10-26 12:58:34 följande:
    Fast... Vet du ens vad du är van med då? 
    Jag antar att du syftar på att utlänningar drar med sig sina seder hit till Europa? Slöja kan även svenskar ha - Det finns många helsvenska kvinnor som tycker det är snyggt och använder sig av slöja eller palestinasjal.

Men det där är förrädare som konverterat, sånt fanns inte för 50 år sedan, man är inte helsvensk i mina ögon om man konverterar till en främmande tro som vi inte är vana vid. 
    Köttallergiker är väldigt ovanligt, och jag anser att enbart de som har medicinska skäl ska få specialmat, men om dom inte får det så är det väl så det är.
  • sasha1

Vad har du emot vegetarianer? Många barn väljer bort kött själva idag, ingen tvingar dem. Köttkonsumption har ökat markant de senaste10-20 åren. Människor åt aldrig så mycket kött som idag, dvs. varje dag. Jag vill absolut inte bidra till det djurplågeri som pågår inom köttproduktion. Dock kan jag äta vild ibland. Min dotter äter vgetariskt på dagis, kött får hon på barnkalas och hos kompisar. Hon får välja själv sen hur hon vill göra.  

Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan