Inlägg från: SolOchSnö |Visa alla inlägg
  • SolOchSnö

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

I den första länken finns ett inlägg där en person har kollat upp detta mera genom franska kontakter och skriver så här:
    "...skolbespisningar måste servera minst fyra rätter per dag, och att minst en av rätterna måste innehålla en mejeriprodukt. Maten måste vara näringsrik och "fyllig", men artiklarna nämner inte kött alls i situationen."

Så det verkar vara ett missförstånd att vegetarisk mat ska vara förbjuden.

• SolOchSnö

För övrigt håller jag med ett annat inlägg i den första länken om att rekommendationerna främst kan vara till för att gynna den franska köttproduktionen. Det är ju inte okänt att lantbrukarna har mycket inflytande i Frankrike.

• SolOchSnö

Nu har jag läst det mest originalnära jag har hittat om rekommendationerna:
    http://www.icdv.info/index.php?post/2011/10/23/The-legal-texts-banning-vegetarianism-in-school-canteens-in-France
    Jag hittade länken via länken i inlägg #7.

För det första finns det inget förbud mot att servera någon slags mat i skolorna, bara krav på att skolans måltider måste innehålla vissa livsmedel.
    "four or five courses at each lunch or dinner, of which one must be a main “course including an accompaniment and a dairy product"
    "Article 1: The lunches and dinners served in the context of school catering necessarily include a main course, an accompaniment, a dairy product and, at the choice of the student, an entry and/or a dessert."
    Jag ser inget förbud mot att ha en alternativ huvudrätt.

För det andra, skolmaten kan vara helt vegetarisk (med ägg och mjölkprodukter) men inte vegansk:
    "- protein foods: main course based on meat, fish, eggs, offal or cheese."
    (offal är inälvsmat).

Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan