Inlägg från: Magnus Petersson |Visa alla inlägg
  • Magnus Petersson

Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan

Hoppas detta införs i Sverige också!
     http://www.vegan.nu/viewtopic.php?t=2211
    http://theinformedvegan.com/post/11772630558/france-bans-vegan-meals-in-schools

Jag är så jävla arg på föräldrar som förbjuder sina barn att äta kött i skolan efter att ha läst den här tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-4-121/m56759688.html

Arguing that animal products are part of a balanced diet, the French government has ruled that every public and private school in the nation must serve meat and/or dairy with every meal. No longer will students be given the option of eating vegetarian or vegan meals at school and students who wish to avoid animal products will be forced to bring their lunches from home.

• Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan
  • Magnus Petersson

Eftersom Frankrike precis som Sverige är ett EU-land så hoppas jag att denna lagen införs här också såsmåningom

• Magnus Petersson
    Den allsmäktige skrev 2011-10-26 12:57:50 följande:
    Jag undrar vad Frankrike pysslar med egentligen. Förbjuda vego mat och slöja? Hmpf!
    Jag håller med Frankrike till 100%, det håller på att bli det Europa som jag är van vid, funderar på att flytta dit där
  • Magnus Petersson

Lagen förbjuder följande:
    - Att ta med mat till skolan
    - Att servera 100% vegetariska rätter, dvs att varje rätt måste innehålla kött 

• Magnus Petersson
    http://www.evana.org/index.php?id=67865&lang=en

A governmental order issued on October 2, 2011(1) has determined that all meals served in school canteens in France must contain animal products, and that meat and fish will be served at a certain minimum frequency. This implies that by law from now on no vegetarian can eat at any public or private school in France. 
  • Magnus Petersson

Men det är ju fortfarande bra då det gör stora hinder för vegetariska föräldrar att tvinga sin kost i skolan för sina barn, samt att det inte får vara vegansk mat, till skillnad från Sverige där allt ska vara tillåtet hela tiden

• Magnus Petersson
    Sanna Ryan skrev 2011-10-26 13:42:45 följande:
    Magnus Petersson skrev 2011-10-26 12:58:34 följande:
    Jag håller med Frankrike till 100%, det håller på att bli det Europa som jag är van vid, funderar på att flytta dit där
    Fast... Vet du ens vad du är van med då? 
    Jag antar att du syftar på att utlänningar drar med sig sina seder hit till Europa? Slöja kan även svenskar ha - Det finns många helsvenska kvinnor som tycker det är snyggt och använder sig av slöja eller palestinasjal.

Att förbjuda vegetarisk mat är helt idiotiskt. Vissa människor TÅL INTE kött. Vad ska dom äta då??  
    Men det där är förrädare som konverterat, sånt fanns inte för 50 år sedan, man är inte helsvensk i mina ögon om man konverterar till en främmande tro som vi inte är vana vid. 
    Köttallergiker är väldigt ovanligt, och jag anser att enbart de som har medicinska skäl ska få specialmat, men om dom inte får det så är det väl så det är.
Svar på tråden Frankrike förbjuder vegetarisk mat i skolan