• Vissla

Kan vi köpa en häst?

Eller en ponny blir det väl kanske vi ska titta på till att börja med.
    Vi är en familj på 5 pers och en inkomst. Hela familjen är intresserade av hästar, eller ja inte 1 åringen då, men hon tycker att djur är kul.
    Det som eventuellt kan stoppa oss från att köpa en häst är pengar. Jag är hemma typ jämt så tiden inns till att ta hand om en häst iaf men det där med pengar kan ju kanske sätta stopp...
    Vart hittar man till att börja med en häst som är så pass inriden att små barn kan rida på den? Hur mycket kan en sån ponny tänkas kosta?
    Mat till hästar är väl inte helt gratis heller, det är naturligtvis individuellt men tänk en pony i fjording storlek, ad kan den kosta i mat per månad? Sen måste ju hästen ha nånstans att hänga på dagarna. Tror inte grannarna uppskattar om jag tar he hästen, så stallplats, vad går en sån på?
    Sen alla saldlar och träns och what ever som man måste ha till hästen (ponnyn fortfarande) får man det med på köpet när man köper en begagnad häst eller måste man köpa allt nytt?

• Svar på tråden Kan vi köpa en häst?
  • bastardized
    Vissla skrev 2011-10-22 00:08:27 följande:
    Det blir alltså inte så arligt mycket dyrare än så? Jag hade ju räknat med minst det dubbla...
    Det var kostnaden vi hade för våra hästar,dock skall man beakta att plötsliga oförutsedda händesler kan kosta pengar,mycket pengar.
  • bastardized
    bastardized skrev 2011-10-22 00:12:41 följande:
    Det var kostnaden vi hade för våra hästar,dock skall man beakta att plötsliga oförutsedda händesler kan kosta pengar,mycket pengar.

Jag var dessutom delägare i stallet så någon hyra tillkom inte vilket kanske borde poängteras.
  • tihihi

normalt sett ingår inte sakerna till ponnyn, det är ju helt upp till ägaren. men Ponnies med så bra psyke att barn kan hantera dem, beroende på storlek förstås, men  räkna på 40000 och uppåt. exkl utrustning. sen ska det till foder, försäkring, sadelutprovning, träns täcken och täcken som går sönder, hovslagare, stallplats, strö, ridlektioner och oförutsedda veterinärräkningar.

Du måste även se till att du har möjlighet att akut få fram bil med dragkrok samt transport om något skulle hända.

min häst blev halt förra året, och det gick på 11500 kronor. försäkringen tog mycket, men jag fick betala 1500 + 20% av det.

min häst: förutom stallplats kostade;
    hovslagare 1000
    foder 1000
    försäkring 500
    diverse utrustning, utslaget ca 700 per månad
    transportmedel till och från stallet 600
    träningar 1200
    ev tävlingar (varierar)

och då var han billig  i drift.

sen tillkommer ofta att man får ta in och ut andras hästar, fodra etc.

kanske ska låta barnen börja på ridskola och lära sig först?=)

dessutom, hur mycket mat den äter har inget med rasen att göra....

och räkna med att vara hemma alla storhelger om du inte lyckas hitta hästvakt, och ca 4 timmar eller mer i stallet per dag. =D

• Vissla
    whitetrach86 skrev 2011-10-22 00:10:47 följande:
    dom åren jag ägde hästar och hade dom in hyrda i ett stall (vilket var ett rätt billigt stall) där maten ingick.
    Så med hyra, hovslagare, prylar och veterinär.. så låg vi på ca 8000kr i månaden/häst.
    men som sagt det där är ju så olika speciellt med stallhyra och vad som kan ingå. Sen hur dyr hovslagare och veterinär är. Men tror inte man kan komma undan med mycket lägre än den summan oavsett om han skaffar en lite ponny eller stor häst.

Vad en häst kostar kan man ju inte säga heller. Det beror ju på rasen och ålder på hästen. Och hur väl utbildad den är. men personligen skulle jag ALDRIG köpa en häst/ponny under 20,000kr
    Men se till att den iaf är 10år och att det har ordentligt utbildning. hur vida du får med saker eller inte beror på ägaren, med många hästar kan man få med sadel, träns och täcken. och om man inte får med det är det viktigt att tänka på att INTE köpa begagnad sadel, då den formas efter hästens rygg och kan därför ligga fel och skada. 
    Ok det lät lite lägre än vad jag ändå hade räknat med som minsta kostnad så det var ju lite positivt iaf..
    20.000 för en hel häst låter dock väldigt lite i mina öron, men om jag räknar med MINST den summan så kanske jag får en duglig häst.
    Hur vet jag att hästen har ordentlig utbildning? Bara lita på förra ägarens ord eller får man se papper på allt hästen gjort o inte gjort?
    Bra att du nämnde att inte köpa begagnad sadel, det är annars en sån grej jag skulle kunna göra för att annat blivit dyrare än beräknat o det sista jag vill är att skada djuret
  • Vissla
    tihihi skrev 2011-10-22 00:22:04 följande:
    normalt sett ingår inte sakerna till ponnyn, det är ju helt upp till ägaren. men Ponnies med så bra psyke att barn kan hantera dem, beroende på storlek förstås, men  räkna på 40000 och uppåt. exkl utrustning. sen ska det till foder, försäkring, sadelutprovning, träns täcken och täcken som går sönder, hovslagare, stallplats, strö, ridlektioner och oförutsedda veterinärräkningar.

Du måste även se till att du har möjlighet att akut få fram bil med dragkrok samt transport om något skulle hända.

min häst blev halt förra året, och det gick på 11500 kronor. försäkringen tog mycket, men jag fick betala 1500 + 20% av det.

min häst: förutom stallplats kostade;
    hovslagare 1000
    foder 1000
    försäkring 500
    diverse utrustning, utslaget ca 700 per månad
    transportmedel till och från stallet 600
    träningar 1200
    ev tävlingar (varierar)

och då var han billig  i drift.

sen tillkommer ofta att man får ta in och ut andras hästar, fodra etc.

kanske ska låta barnen börja på ridskola och lära sig först?=)

dessutom, hur mycket mat den äter har inget med rasen att göra....

och räkna med att vara hemma alla storhelger om du inte lyckas hitta hästvakt, och ca 4 timmar eller mer i stallet per dag. =D
    Tack så mycket, nu har vi lite att räkna på iaf :)
    Ena barnet går redan på ridskola, nr 2 ska väl börja snart.. men eftersom det är jag och gubben som kommer att ha ansvaret för hästen så är det våra kunskaper som behöver slipas på innan ett eventuellt hästköp.
  • bexis

För en stor ponny som e så pass utbildad att små barn kan rida på den skulle jag räkna med minst 35 000 kr sen kanske man inte får all utrustning till den så då går kanske mellan 5000-10000 kr 
    När det gäller stallhyra och mat så kan man hamna på allt mellan 1500 och 6000kr / månad beroende på standard och var man bor.
    sen kommer försäkring beroende på ras och sjukdomshistoria mellan 1000 och 8000 kr/år
    Hovslagare mellan 400-600 kr/ var 6-8 vecka
    vaccinationer en gång per år 500-1000kr 
    Ridlektioner kan behövas, särskilt om man inte har mycket erfarenhet, en tränare kostar från 150 kr uppåt per gång. 
    Om hästen blir sjuk så kan det bli ganska dyrt även om man har försäkring så man bör tänka på att alltid ha pengar ifall det skulle hända något.
    Det ÄR dyrt att ha häst, man kan visserligen klara sig undan billigt men man måste alltid räkna med att nånting kan hända som gör att man måste lägga ut flera tusen på allt från utrustning till vetrinärer.

Sen tycker jag inte man ska skaffa häst innan man vet vad det handlar om, och då menar jag inte att man läst och frågat sig till vad som behövs och vad det kostar utan att man verkligen lärt sig hur det är att leva med och ha hand om en häst varje dag.  Hitta någon som behöver en medryttare till sin häst ist som hela familjen kan hjälpa till med eller bli halv-fodervärdar till en häst. Då har man hand om hästen några dagar i veckan och delar på kostnaderna och slipper ha hela ansvaret för hästen. 

• Vissla
    bexis skrev 2011-10-22 00:36:07 följande:
    För en stor ponny som e så pass utbildad att små barn kan rida på den skulle jag räkna med minst 35 000 kr sen kanske man inte får all utrustning till den så då går kanske mellan 5000-10000 kr 
    När det gäller stallhyra och mat så kan man hamna på allt mellan 1500 och 6000kr / månad beroende på standard och var man bor.
    sen kommer försäkring beroende på ras och sjukdomshistoria mellan 1000 och 8000 kr/år
    Hovslagare mellan 400-600 kr/ var 6-8 vecka
    vaccinationer en gång per år 500-1000kr 
    Ridlektioner kan behövas, särskilt om man inte har mycket erfarenhet, en tränare kostar från 150 kr uppåt per gång. 
    Om hästen blir sjuk så kan det bli ganska dyrt även om man har försäkring så man bör tänka på att alltid ha pengar ifall det skulle hända något.
    Det ÄR dyrt att ha häst, man kan visserligen klara sig undan billigt men man måste alltid räkna med att nånting kan hända som gör att man måste lägga ut flera tusen på allt från utrustning till vetrinärer.

Sen tycker jag inte man ska skaffa häst innan man vet vad det handlar om, och då menar jag inte att man läst och frågat sig till vad som behövs och vad det kostar utan att man verkligen lärt sig hur det är att leva med och ha hand om en häst varje dag.  Hitta någon som behöver en medryttare till sin häst ist som hela familjen kan hjälpa till med eller bli halv-fodervärdar till en häst. Då har man hand om hästen några dagar i veckan och delar på kostnaderna och slipper ha hela ansvaret för hästen. 

Medryttare och hel/halvfodervärd åt en häst vad innebär det? mer än att man delar på kostader och ansvar?

Återigen vill jag påpeka att vi verkligen inte kommer att köpa en häst innan vi verkligen vet allt vad det innebär, men vi villinte kämpa för att lära oss osv när det sen visar sig att vi inte har råd i slutändan.
    Om det visar sig att ekonomin kan hålla så tar vi de åren som krävs till att lära oss innan vi köper en häst.
  • bexis

en medryttare hjälper ägaren med hästen tex kommer ut till stalet några dagar i veckan och rider, pysslar med hästen och hjälper till med fodringar och liknande.
    En fodervärd har "lånar" hästen av ägaren och står normalt för alla utgifter för hästen utom försäkring, man har hästen som sin egen men äger den inte. 
    En halvfodervärd  är lite av ett mellanting, man kan ha hästen som sin egen några dagar i veckan och de andra dagarna har ägaren hand om den själv. Man brukar då dela på kostnaderna för hästen. 

att vara medryttare eller skötare åt någon annan är ett bra sätt att lära sig hur det funkar att häst och få en inblick i vad som krävs av en hästägare

• Vissla
    bexis skrev 2011-10-22 00:58:07 följande:
    en medryttare hjälper ägaren med hästen tex kommer ut till stalet några dagar i veckan och rider, pysslar med hästen och hjälper till med fodringar och liknande.
    En fodervärd har "lånar" hästen av ägaren och står normalt för alla utgifter för hästen utom försäkring, man har hästen som sin egen men äger den inte. 
    En halvfodervärd  är lite av ett mellanting, man kan ha hästen som sin egen några dagar i veckan och de andra dagarna har ägaren hand om den själv. Man brukar då dela på kostnaderna för hästen. 

att vara medryttare eller skötare åt någon annan är ett bra sätt att lära sig hur det funkar att häst och få en inblick i vad som krävs av en hästägare

Tack så mycket.
    Nu när jag fått veta iaf lite om ekonomin runt häst ägarskapet ser ut så känns rent spontant som att man ska ta det i stegen.
    1. lära oss allt vi kan teoretiskt och praktiskt.
    2. vara medryttare
    3. vara halvfodervärd åt en häst
    4. köpa en egen häst

Det är väl ungefär de tankarna jag hade tidigare iaf men nu finns det ju namn åt vad jag skulle vilja börja med ansvarsmässigt osv så nu känner jag att mina tankar kanske inte var så korkade som jag först trodde.
  • Wielkip

Eftersom du inte ens vet vart man köper en häst tycker inte jag att du ska skaffa en.

Ot så har mina månadskostnader legat på typ 6000:- UTAN veterinär och hovslagare. Vill man ta hand om hästen på bästa sätt med foder, utrustning, ridlektioner osv är det snordyrt.
    En sadel kostar kring 10.000, och om hästen går ner/upp i vikt måste du skaffa en ny sadel.
    Buffert på minst 100.000 behövs.

Svar på tråden Kan vi köpa en häst?