Inlägg från: Vissla |Visa alla inlägg
  • Vissla

Kan vi köpa en häst?

Eller en ponny blir det väl kanske vi ska titta på till att börja med.
    Vi är en familj på 5 pers och en inkomst. Hela familjen är intresserade av hästar, eller ja inte 1 åringen då, men hon tycker att djur är kul.
    Det som eventuellt kan stoppa oss från att köpa en häst är pengar. Jag är hemma typ jämt så tiden inns till att ta hand om en häst iaf men det där med pengar kan ju kanske sätta stopp...
    Vart hittar man till att börja med en häst som är så pass inriden att små barn kan rida på den? Hur mycket kan en sån ponny tänkas kosta?
    Mat till hästar är väl inte helt gratis heller, det är naturligtvis individuellt men tänk en pony i fjording storlek, ad kan den kosta i mat per månad? Sen måste ju hästen ha nånstans att hänga på dagarna. Tror inte grannarna uppskattar om jag tar he hästen, så stallplats, vad går en sån på?
    Sen alla saldlar och träns och what ever som man måste ha till hästen (ponnyn fortfarande) får man det med på köpet när man köper en begagnad häst eller måste man köpa allt nytt?

• Svar på tråden Kan vi köpa en häst?
  • Vissla
    MammaSandra1989 skrev 2011-10-21 23:47:21 följande:
    Kolla lite på blocket och hästsidor efter stallplats och ofta står det vad som ingår då får du ju ett hum om vad stallplats i din kommun kostar. Sen finns det ju många som söker fodervärd till sina hästar. Hovslagare och försäkring kostar ju, beroende på så kostar ju även bottenmatrial i spiltan.
    Hovslagare o förskring hade jag helt glömt Skrikandes
    Stallplats på närmaste stall vet jag vad det kostar men tänkte kolla lite om det fanns nån "normal summa" vet ju inte om det är dyrteller billigt här och om det kanske är värt att kolla efter ett annat stall..
    Fodervärd för häst vad innebär det?
  • Vissla
    NochA skrev 2011-10-21 23:52:03 följande:
    Har ni kunskapen för att äga en häst??

Det är oftast dyrt att ha häst, speciellt om man inte har egen stallplats utan måste hyra. Gör en budget o se om ni har råd
    Just precis exakt nu så har vi inte kunskapen till en häst men det ser vi naturligtvis till att vi skaffar oss innan vi skaffar oss en häst, först och främst vill vi se om vi har råd med en häst. Har vi inte råd med en häst så långe jag inte jobbar har vi ju bara mer tid på oss att lära oss.
    Inte så att vi kommer att gå o köpa häst imorgon bara för att vi har råd om det nu skulle visa sig att det går ihop rent ekonomiskt 
  • Vissla
    anonym (ssk) skrev 2011-10-22 00:02:59 följande:
    Tycker ärligt talat att ni låter lite för okunniga för att ha egen häst. Har ni några hästkunskaper alls? låter som att det kan vara lämpligt för er att kanske börja rida på ridskola, lära er grunderna osv.

Jag lovar vi köper ingen häst om vi inte vet vad det innebär och nej nu vet vi inte vad det innebär. Att jag frågade om det ekonomiska är för att vi inte vill snöa in oss och så kommer vi ingen vart för att vi inte har råd. Bättre då att veta vad det kostar innan så vi inte anstränger oss för att bli världens bästa häst ägare utan att ha råd.

MoonFlight skrev 2011-10-22 00:01:30 följande:
    Räkna med mellan 3-5000/mån.

Ok. Det låter ju som en överkommlig summa, säker att du inte missat att räkna en massa? eller är det överiga en gångs kostnader när man kper hästen?

• Vissla
    bastardized skrev 2011-10-22 00:05:44 följande:
    I mitt tidigare förhållande hade vi hästar och man skall nog räkna med ca 5000 i månaden för att inte lura sig själv.Dessutom bör du ha en buffert om något händer.
    Det blir alltså inte så arligt mycket dyrare än så? Jag hade ju räknat med minst det dubbla...
  • Vissla
    whitetrach86 skrev 2011-10-22 00:10:47 följande:
    dom åren jag ägde hästar och hade dom in hyrda i ett stall (vilket var ett rätt billigt stall) där maten ingick.
    Så med hyra, hovslagare, prylar och veterinär.. så låg vi på ca 8000kr i månaden/häst.
    men som sagt det där är ju så olika speciellt med stallhyra och vad som kan ingå. Sen hur dyr hovslagare och veterinär är. Men tror inte man kan komma undan med mycket lägre än den summan oavsett om han skaffar en lite ponny eller stor häst.

Vad en häst kostar kan man ju inte säga heller. Det beror ju på rasen och ålder på hästen. Och hur väl utbildad den är. men personligen skulle jag ALDRIG köpa en häst/ponny under 20,000kr
    Men se till att den iaf är 10år och att det har ordentligt utbildning. hur vida du får med saker eller inte beror på ägaren, med många hästar kan man få med sadel, träns och täcken. och om man inte får med det är det viktigt att tänka på att INTE köpa begagnad sadel, då den formas efter hästens rygg och kan därför ligga fel och skada. 
    Ok det lät lite lägre än vad jag ändå hade räknat med som minsta kostnad så det var ju lite positivt iaf..
    20.000 för en hel häst låter dock väldigt lite i mina öron, men om jag räknar med MINST den summan så kanske jag får en duglig häst.
    Hur vet jag att hästen har ordentlig utbildning? Bara lita på förra ägarens ord eller får man se papper på allt hästen gjort o inte gjort?
    Bra att du nämnde att inte köpa begagnad sadel, det är annars en sån grej jag skulle kunna göra för att annat blivit dyrare än beräknat o det sista jag vill är att skada djuret
  • Vissla
    tihihi skrev 2011-10-22 00:22:04 följande:
    normalt sett ingår inte sakerna till ponnyn, det är ju helt upp till ägaren. men Ponnies med så bra psyke att barn kan hantera dem, beroende på storlek förstås, men  räkna på 40000 och uppåt. exkl utrustning. sen ska det till foder, försäkring, sadelutprovning, träns täcken och täcken som går sönder, hovslagare, stallplats, strö, ridlektioner och oförutsedda veterinärräkningar.

Du måste även se till att du har möjlighet att akut få fram bil med dragkrok samt transport om något skulle hända.

min häst blev halt förra året, och det gick på 11500 kronor. försäkringen tog mycket, men jag fick betala 1500 + 20% av det.

min häst: förutom stallplats kostade;
    hovslagare 1000
    foder 1000
    försäkring 500
    diverse utrustning, utslaget ca 700 per månad
    transportmedel till och från stallet 600
    träningar 1200
    ev tävlingar (varierar)

och då var han billig  i drift.

sen tillkommer ofta att man får ta in och ut andras hästar, fodra etc.

kanske ska låta barnen börja på ridskola och lära sig först?=)

dessutom, hur mycket mat den äter har inget med rasen att göra....

och räkna med att vara hemma alla storhelger om du inte lyckas hitta hästvakt, och ca 4 timmar eller mer i stallet per dag. =D
    Tack så mycket, nu har vi lite att räkna på iaf :)
    Ena barnet går redan på ridskola, nr 2 ska väl börja snart.. men eftersom det är jag och gubben som kommer att ha ansvaret för hästen så är det våra kunskaper som behöver slipas på innan ett eventuellt hästköp.
  • Vissla
    bexis skrev 2011-10-22 00:36:07 följande:
    För en stor ponny som e så pass utbildad att små barn kan rida på den skulle jag räkna med minst 35 000 kr sen kanske man inte får all utrustning till den så då går kanske mellan 5000-10000 kr 
    När det gäller stallhyra och mat så kan man hamna på allt mellan 1500 och 6000kr / månad beroende på standard och var man bor.
    sen kommer försäkring beroende på ras och sjukdomshistoria mellan 1000 och 8000 kr/år
    Hovslagare mellan 400-600 kr/ var 6-8 vecka
    vaccinationer en gång per år 500-1000kr 
    Ridlektioner kan behövas, särskilt om man inte har mycket erfarenhet, en tränare kostar från 150 kr uppåt per gång. 
    Om hästen blir sjuk så kan det bli ganska dyrt även om man har försäkring så man bör tänka på att alltid ha pengar ifall det skulle hända något.
    Det ÄR dyrt att ha häst, man kan visserligen klara sig undan billigt men man måste alltid räkna med att nånting kan hända som gör att man måste lägga ut flera tusen på allt från utrustning till vetrinärer.

Sen tycker jag inte man ska skaffa häst innan man vet vad det handlar om, och då menar jag inte att man läst och frågat sig till vad som behövs och vad det kostar utan att man verkligen lärt sig hur det är att leva med och ha hand om en häst varje dag.  Hitta någon som behöver en medryttare till sin häst ist som hela familjen kan hjälpa till med eller bli halv-fodervärdar till en häst. Då har man hand om hästen några dagar i veckan och delar på kostnaderna och slipper ha hela ansvaret för hästen. 

Medryttare och hel/halvfodervärd åt en häst vad innebär det? mer än att man delar på kostader och ansvar?

Återigen vill jag påpeka att vi verkligen inte kommer att köpa en häst innan vi verkligen vet allt vad det innebär, men vi villinte kämpa för att lära oss osv när det sen visar sig att vi inte har råd i slutändan.
    Om det visar sig att ekonomin kan hålla så tar vi de åren som krävs till att lära oss innan vi köper en häst.
  • Vissla
    bexis skrev 2011-10-22 00:58:07 följande:
    en medryttare hjälper ägaren med hästen tex kommer ut till stalet några dagar i veckan och rider, pysslar med hästen och hjälper till med fodringar och liknande.
    En fodervärd har "lånar" hästen av ägaren och står normalt för alla utgifter för hästen utom försäkring, man har hästen som sin egen men äger den inte. 
    En halvfodervärd  är lite av ett mellanting, man kan ha hästen som sin egen några dagar i veckan och de andra dagarna har ägaren hand om den själv. Man brukar då dela på kostnaderna för hästen. 

att vara medryttare eller skötare åt någon annan är ett bra sätt att lära sig hur det funkar att häst och få en inblick i vad som krävs av en hästägare

Tack så mycket.
    Nu när jag fått veta iaf lite om ekonomin runt häst ägarskapet ser ut så känns rent spontant som att man ska ta det i stegen.
    1. lära oss allt vi kan teoretiskt och praktiskt.
    2. vara medryttare
    3. vara halvfodervärd åt en häst
    4. köpa en egen häst

Det är väl ungefär de tankarna jag hade tidigare iaf men nu finns det ju namn åt vad jag skulle vilja börja med ansvarsmässigt osv så nu känner jag att mina tankar kanske inte var så korkade som jag först trodde.
  • Vissla
    Wielkip skrev 2011-10-22 12:18:46 följande:
    Eftersom du inte ens vet vart man köper en häst tycker inte jag att du ska skaffa en.

Ot så har mina månadskostnader legat på typ 6000:- UTAN veterinär och hovslagare. Vill man ta hand om hästen på bästa sätt med foder, utrustning, ridlektioner osv är det snordyrt.
    En sadel kostar kring 10.000, och om hästen går ner/upp i vikt måste du skaffa en ny sadel.
    Buffert på minst 100.000 behövs.
    Nej för alla som nånsin är berättigade att tänka tanken att köpa häst måste vara födda mästare?
    Ge dig.
    Om jag köper en häst så ser jag till att kunna allt som behövs innan jag köper en.
    Kabbela skrev 2011-10-22 12:26:29 följande:

Har bara läst TS!

Även om ridskola kan vara dyrt är det billigare än egen häst. Också nödvändigt för att barnen och ni själva ska lära er säkerhet och hur man tar hand om hästen.
    Att äga en häst är inte bara att rida. Det handlar också om att hästen behöver andra hästar och omvårdnad. Jag tycker alltså att alla skall börja på ridskola eller hos någon mycket duktig person med lång erfarenhet och utbildning.
    Hästar är djur och dom väger en hel del!! Du/ni vill väl inte att varken barnen eller hästen skall komma till skada? 

Tanken att köpa en häst är absolut inte att komma billigare undan än vad det kostar att gå i ridskola.
    Att jag frågar vad det kan tänkas kosta är för att se om dt går in i våran budgett inte för att spara pengar
  • Vissla
    Anskuli skrev 2011-10-22 20:37:10 följande:

Man behöver inte vara expert för att köpa häst om man hyr in hästen på ett stall där man med säkerhet vet om att man får hjälp. Jag känner fler som har köpt ponny fastän deras barn ridit på ridskola endast en kort tid. Alla dessa barn ha blivit duktiga ryttare, men de har från första början tagit lektioner två-tre dagar i veckan samt att någon kunnig har ridit igenom ponnyn minst en gång i veckan. Bara man är medveten om alla risker och vad man ger sig in på så är det absolut inte något fel att köpa en ponny trots ringa kunskaper.

När jag var yngre var jag medryttare på en häst som köptes av en fullständigt oerfaren familj. Jag fortsatte att rida igenom hästen några gånger i veckan under ca ett år. Under detta år lärde sig familjen otroligt mycket och de klarade av sitt nya liv som hästägare hur bra som helst :)

Angående kostnader så varierar det ju väldigt mycket beroende på var man bor. Jag har själv mina hästar hemma samt att jag har andra som hyr in sina hästar hos mig, så jag betalar inget alls för mina. Dock innebär det en hel del jobb. För mig skulle det inte vara något problem om oerfarna förstagångs hästägare skulle vilja stalla upp sin häst hos mig så länge de är villiga att ta emot hjälp.

Lycka till!

Härligt att höra att det finns snälla människor som hjälper oerfarna att lära sig :D
    Vårat eventuella hästköp ligger dock ett par år in i framtiden pga vissa omständigheter har vi inte tiden nu för att ha en häst, men vi har tid att lära oss så vi kanske kan räknas som erfarna när dagen kommer då köp kan vara aktuellt.
  • Vissla
    Ventres skrev 2011-10-22 22:50:04 följande:

Kostnaderna har du redan fått men jag vill ge dig ett tips. Blir det hästköp så se till att ni har hästen i ett stall där ni kan få hjälp och stöd från kunnigt folk. Se även till att ni har möjlighet att låna/hyra transport om ni inte tänker fixa egen. Är oturen framme kan det behövas iltransport till närmaste djursjukhus!
    Man behöver inte vara expert innan man köper häst om man har kunnigt folk omkring sig och kan ta till sig råd och tips. Lycka till!

Tack för tipset. Blir det en häst så kommer den förmodligen stå inärheten av strömsholm, där det finns både gott om kunniga häst människor + ett bra djursjukhus
  • Vissla
    Tant Herta skrev 2011-10-23 10:08:55 följande:
    Har ni någon kunskap?

Japp, hästar går på fyra ben, har hovar på alla fötter, som behöver klippas med jämna mellanrum. Om man sätter en utav hästens skor ovanför dörren så får dom som bor innanför tur.

Om man sågar en hästtand i två delar så kan man räkna årsringar och på så sätt ta reda på hur gammal hästen här. Man ska inte tvätta håret på hästen för ofta för då blir det inte lika bra kvalitet på taglet, och då bör man inte fläta ett rep, men det går fortfarande aldeles utmärkt att använda som tex stoppning i madrasser.

Hästar äter i huvudsak gräs, och kraftfoder, så som anabola, men kraftfoder behöver man bara ge innan tävling. Annars klarar sig hästar bra på gräs och vatten året om.

Prickiga hästar är lätta att bära på då de består till stor del utav helium.

Man bör hålla sin häst borta från hundar, då hundar är rovdjur och hästar är bytesdjur. En för nära konfrontation med hundar skulle innebära att hästen skenar, en skenande häst kan inte stanna själv utan kommer fortsätta springa tills det tar stopp, tex in i en vägg, hästen bryter då nacken.

Olydiga hästar ska man låta handskas utav blonda små pojkar som pratar småländska eftersom bråkiga hästar enbart lyssnar på den typen av människa.

Så lite baskunskaper har jag allt Flört

Svar på tråden Kan vi köpa en häst?