• Vissla

Kan vi köpa en häst?

Eller en ponny blir det väl kanske vi ska titta på till att börja med.
    Vi är en familj på 5 pers och en inkomst. Hela familjen är intresserade av hästar, eller ja inte 1 åringen då, men hon tycker att djur är kul.
    Det som eventuellt kan stoppa oss från att köpa en häst är pengar. Jag är hemma typ jämt så tiden inns till att ta hand om en häst iaf men det där med pengar kan ju kanske sätta stopp...
    Vart hittar man till att börja med en häst som är så pass inriden att små barn kan rida på den? Hur mycket kan en sån ponny tänkas kosta?
    Mat till hästar är väl inte helt gratis heller, det är naturligtvis individuellt men tänk en pony i fjording storlek, ad kan den kosta i mat per månad? Sen måste ju hästen ha nånstans att hänga på dagarna. Tror inte grannarna uppskattar om jag tar he hästen, så stallplats, vad går en sån på?
    Sen alla saldlar och träns och what ever som man måste ha till hästen (ponnyn fortfarande) får man det med på köpet när man köper en begagnad häst eller måste man köpa allt nytt?

• Svar på tråden Kan vi köpa en häst?
  • MammaSandra1989

Kolla lite på blocket och hästsidor efter stallplats och ofta står det vad som ingår då får du ju ett hum om vad stallplats i din kommun kostar. Sen finns det ju många som söker fodervärd till sina hästar. Hovslagare och försäkring kostar ju, beroende på så kostar ju även bottenmatrial i spiltan.

• Vissla
    MammaSandra1989 skrev 2011-10-21 23:47:21 följande:
    Kolla lite på blocket och hästsidor efter stallplats och ofta står det vad som ingår då får du ju ett hum om vad stallplats i din kommun kostar. Sen finns det ju många som söker fodervärd till sina hästar. Hovslagare och försäkring kostar ju, beroende på så kostar ju även bottenmatrial i spiltan.
    Hovslagare o förskring hade jag helt glömt Skrikandes
    Stallplats på närmaste stall vet jag vad det kostar men tänkte kolla lite om det fanns nån "normal summa" vet ju inte om det är dyrteller billigt här och om det kanske är värt att kolla efter ett annat stall..
    Fodervärd för häst vad innebär det?
  • NochA

Har ni kunskapen för att äga en häst??

Det är oftast dyrt att ha häst, speciellt om man inte har egen stallplats utan måste hyra. Gör en budget o se om ni har råd

• Vissla
    NochA skrev 2011-10-21 23:52:03 följande:
    Har ni kunskapen för att äga en häst??

Det är oftast dyrt att ha häst, speciellt om man inte har egen stallplats utan måste hyra. Gör en budget o se om ni har råd
    Just precis exakt nu så har vi inte kunskapen till en häst men det ser vi naturligtvis till att vi skaffar oss innan vi skaffar oss en häst, först och främst vill vi se om vi har råd med en häst. Har vi inte råd med en häst så långe jag inte jobbar har vi ju bara mer tid på oss att lära oss.
    Inte så att vi kommer att gå o köpa häst imorgon bara för att vi har råd om det nu skulle visa sig att det går ihop rent ekonomiskt 
  • 6f4 ssk
    Vissla skrev 2011-10-21 23:58:21 följande:
    Just precis exakt nu så har vi inte kunskapen till en häst men det ser vi naturligtvis till att vi skaffar oss innan vi skaffar oss en häst, först och främst vill vi se om vi har råd med en häst. Har vi inte råd med en häst så långe jag inte jobbar har vi ju bara mer tid på oss att lära oss.
    Inte så att vi kommer att gå o köpa häst imorgon bara för att vi har råd om det nu skulle visa sig att det går ihop rent ekonomiskt 
    Tycker ärligt talat att ni låter lite för okunniga för att ha egen häst. Har ni några hästkunskaper alls? låter som att det kan vara lämpligt för er att kanske börja rida på ridskola, lära er grunderna osv.
  • bastardized

I mitt tidigare förhållande hade vi hästar och man skall nog räkna med ca 5000 i månaden för att inte lura sig själv.Dessutom bör du ha en buffert om något händer.

• Vissla
    anonym (ssk) skrev 2011-10-22 00:02:59 följande:
    Tycker ärligt talat att ni låter lite för okunniga för att ha egen häst. Har ni några hästkunskaper alls? låter som att det kan vara lämpligt för er att kanske börja rida på ridskola, lära er grunderna osv.

Jag lovar vi köper ingen häst om vi inte vet vad det innebär och nej nu vet vi inte vad det innebär. Att jag frågade om det ekonomiska är för att vi inte vill snöa in oss och så kommer vi ingen vart för att vi inte har råd. Bättre då att veta vad det kostar innan så vi inte anstränger oss för att bli världens bästa häst ägare utan att ha råd.

MoonFlight skrev 2011-10-22 00:01:30 följande:
    Räkna med mellan 3-5000/mån.

Ok. Det låter ju som en överkommlig summa, säker att du inte missat att räkna en massa? eller är det överiga en gångs kostnader när man kper hästen?

• Vissla
    bastardized skrev 2011-10-22 00:05:44 följande:
    I mitt tidigare förhållande hade vi hästar och man skall nog räkna med ca 5000 i månaden för att inte lura sig själv.Dessutom bör du ha en buffert om något händer.
    Det blir alltså inte så arligt mycket dyrare än så? Jag hade ju räknat med minst det dubbla...
  • whitetrach86

dom åren jag ägde hästar och hade dom in hyrda i ett stall (vilket var ett rätt billigt stall) där maten ingick.
    Så med hyra, hovslagare, prylar och veterinär.. så låg vi på ca 8000kr i månaden/häst.
    men som sagt det där är ju så olika speciellt med stallhyra och vad som kan ingå. Sen hur dyr hovslagare och veterinär är. Men tror inte man kan komma undan med mycket lägre än den summan oavsett om han skaffar en lite ponny eller stor häst.

Vad en häst kostar kan man ju inte säga heller. Det beror ju på rasen och ålder på hästen. Och hur väl utbildad den är. men personligen skulle jag ALDRIG köpa en häst/ponny under 20,000kr
    Men se till att den iaf är 10år och att det har ordentligt utbildning. hur vida du får med saker eller inte beror på ägaren, med många hästar kan man få med sadel, träns och täcken. och om man inte får med det är det viktigt att tänka på att INTE köpa begagnad sadel, då den formas efter hästens rygg och kan därför ligga fel och skada. 

Svar på tråden Kan vi köpa en häst?