Kan vi köpa en häst?
För en stor ponny som e så pass utbildad att små barn kan rida på den skulle jag räkna med minst 35 000 kr sen kanske man inte får all utrustning till den så då går kanske mellan 5000-10000 kr
När det gäller stallhyra och mat så kan man hamna på allt mellan 1500 och 6000kr / månad beroende på standard och var man bor.
sen kommer försäkring beroende på ras och sjukdomshistoria mellan 1000 och 8000 kr/år
Hovslagare mellan 400-600 kr/ var 6-8 vecka
vaccinationer en gång per år 500-1000kr
Ridlektioner kan behövas, särskilt om man inte har mycket erfarenhet, en tränare kostar från 150 kr uppåt per gång.
Om hästen blir sjuk så kan det bli ganska dyrt även om man har försäkring så man bör tänka på att alltid ha pengar ifall det skulle hända något.
Det ÄR dyrt att ha häst, man kan visserligen klara sig undan billigt men man måste alltid räkna med att nånting kan hända som gör att man måste lägga ut flera tusen på allt från utrustning till vetrinärer.
Sen tycker jag inte man ska skaffa häst innan man vet vad det handlar om, och då menar jag inte att man läst och frågat sig till vad som behövs och vad det kostar utan att man verkligen lärt sig hur det är att leva med och ha hand om en häst varje dag. Hitta någon som behöver en medryttare till sin häst ist som hela familjen kan hjälpa till med eller bli halv-fodervärdar till en häst. Då har man hand om hästen några dagar i veckan och delar på kostnaderna och slipper ha hela ansvaret för hästen.