Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Vi blev avhysta från lekparken... :(

sirisdotter skrev 2011-10-21 11:07:53 följande:
    Styrelsen här  (jag har valt att inte vara med där)   har i ordningsreglerna  angett att husdjur är förbjudna på vår innergård.   Detta med tanke på allergiska bostadsrättsinnehavare  (!)....       Det blir också dyrt att behöva byta sanden i hela   lekplatsen  för att folk låter   katter och hundar  springa lösa här.     Kiss och bajs är inte så trevligt för småbarn som leker med hink och spade och av nyfikenhet   (?)   stoppar det mesta i munnen.   Någon skrev tidigare om hur hen  sneddat  någon innergård med sin hund.   Denna debattör ansåg att hen  uppträtt korrekt.

Lärare från närbelägna låg-och mellanstadieskola och/eller  förskola,   som gick till bänkar vid  vår lekplats för att röka på rasterna  eftersom skolgården har rökförbud har  blivit tillsagda.   De har slutat att röka på vår innergård efter tillsägelser. 

Lekande barn bryr sig nog ingen om.   Vi har så många egna,  med deras släktingar,   att det knappast märks om det kommer några utomstående barn.   OCH    efter att ha läst tråden inser jag att vi borde sätta upp en skylt om att   "utomstående"    barn inte omfattas av föreningens olycksfallsförsäkring.
    Men det var ju lekande barn TS handlar om . Ine tonåringar som röker braj på parkbänken ,
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 11:33:28 följande:
    Tonåringar som röker braj -   det har jag aldrig sett på innergården här -  än mindre skrivit om!

Eller tror du att lärarna som kommer från närbelägna skolan är tonåringar och att det är hasch de röker?   Nja,  den  lukten känner jag igen.
    Det handlade om ETT lekande barn som dessutom hade sin mamma där .

Känns det som livsnödvändigt att avhysa ?
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:19:16 följande:
    Varför drar du upp  "tonåringar som röker braj"    i tråden?
    Det är ganska mycket hypotetiska scenarion här , så låt oss gå tillbaka IGEN till det som hände .

ETT litet barn lekte i parken tillsammans med sin mamma .

Varför drar du upp hundar , katter och lärare som röker i parken ? Det var ju direkt det som hände i TS
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 12:38:18 följande:
    Inte om någon i din familj   skulle omkomma av en istapp från ett hus   (hyres eller bostadsrätts....)  i huvudet när ni gått på gatan heller?
    Nej det kan ju knappast ersätta människan som dog ..
  • TheCoopers
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 14:05:40 följande:
    Vår förening äger marken utanför, här passerar "obehöriga" flera tusen gånger per dag, jag har inte ens tänkt i dessa banor som er. Om man skulle promenera så pass att man var nära att få en istapp i skallen skulle man behöva gå i rabatterna. Men jag antar att vi kommer ha koll på det.
    Bäst du sätter dig och bevakar och ber om medlemskapsbevis för de som vistas i närheten ...

• TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 14:32:27 följande:
    Livförsäkring är inget för din familj,  alltså?
    Det är väl en sak att få ut pengar på försäkring och en annan att stämma föreningen ?
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 14:27:16 följande:
    Eftersom det i tråden ifrågasätts om en bostadsrättsförening har något att säga till om på sin gård.

Hund  var någon annan som drog in i tråden först.
    Nu var det hursomhelst ett litet barn som lekte i en park . Inget annat .
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 14:47:00 följande:
    Jo,  tråden har handlat om huruvida en bostadsrättsförening har rätt att  ha regler för hur deras markytor får användas,   om kvinnan som sade till  mamman med barnet hade  något att stödja sig på när hon gjorde det  eller ej.
    Jag undrar vart denna förening ligger egentligen ..
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 15:13:10 följande:
    Där Ts  barn lekte?    Var som helst i Sverige skulle jag tro.   De styrande o föreningar har en   tendens att vilja åberopa sin makt.
    Mm intressant . Jag har aldrig hört talas om fenomenet .
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-21 15:16:05 följande:
    Jag har frågat den jurist jag sa jag skulle fråga och om det inte är inhägnat område så räknas det i princip alltid som publikt område.
    wihooo då kan vi fortsätta leka ?
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-21 15:18:29 följande:
    Nja. Man har rätt att be folk gå men som civil kan man inte avhysa någon och polisen lär inte bry sig.

Sen vet jag att du inte håller med men jag anser att det inte är moraliskt rätt att slita på det andra betalat för.
    Tack för det juristen !

Skål
  • TheCoopers
    Mysgosmys skrev 2011-10-21 15:55:54 följande:
    HSBare är så fjantiga... När vi flyttade för några år sedan så samlad vi ihop allt slängbart i sopsäckar och slängde i en HSB container eftersom containern på vår gård var för liten. Då kom en dam och sa att bara folk som bor på HSB får slänga saker där... Brydde jag mig? Nepp.
    fast där tycker jag att det är en liten skillnad faktiskt ...
  • TheCoopers
    sirisdotter skrev 2011-10-21 20:15:45 följande:
    Vilket scenario anser du vara hypotetiskt?
    För mig är detta slutdiskuterat . Jag tog tacksamt emot svaret från juristen och gör helg
  • TheCoopers
    Johan70 skrev 2011-10-23 02:44:52 följande:
    Om lekplatsen ligger på tomtmark har markägaren full rätt att bestämma vem som har rätt att befinna sig där. Om det finns staket eller skyltar har ingen betydelse. Varför trodde du Loreena att ni skulle ha rätt att leka där om ni inte bor där?

Avsaknaden av staket och skyltar kan förstås vara en förklaring till att man kanske tror att det är en lekplats som är avsedd att vara öppen för alla.
    läs gärna inlägg #635 .
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-23 13:03:35 följande:
    Fast som jag skrev sen så är det inte så enkelt. Grejen är snarare att man inte har lagliga medel att avhysa någon utan det måste i så fall bli tex polisen.
    Ja precis !
  • TheCoopers
    Ernst Hugo skrev 2011-10-23 19:27:28 följande:
    Ägarförhållandena har eg inte med saken att göra. Frågan är vilka rättigheter man har när man skall avhysa någon från sk publikt område. Detta kan du inte göra annat än att muntligt be snällt, allt annat är olagligt och kallas egenmäktigt förfarande. Kolla gärna upp det Solig
  • TheCoopers
    Ernst Hugo skrev 2011-10-24 18:44:20 följande:
    Min reflektion i sammanhanget är frågan kring tantens missunnsamhet. Kände hon att den ensamma mamman med sitt enda barn invaderade och missbrukade hennes dyra investering i lekplatsen som hon själv inte utnyttjade?
    Eller var hon bara en bitter tant i största allmänhet?

Citerat från samma blogg du nämnde ovan:
    "Min rekommendation är nog att tillåta även utomstående att använda lekplatsen, åtminstone om det inte sker i någon större utsträckning utan endast rör sig om ett fåtal personer. Inte minst kan detta bidra till att öka sammanhållningen i området"     
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-26 10:10:45 följande:
    Man får aldrig som privatperson ta till vilka medel som helst

Det som stör mig är att ts medvetet gick dit för att det var finare, för att de hade rustat upp det. Hon var väl medveten om att det inte var en kommunal lekplats.

Självklart förstör inte alla men det blir fler när alla anser sig ha rätt till allt, även om de inte ens varit med och bidragit till det (ekonomiskt).
    fast man behöver ju inte ha bidragit ekonomisk för att ha rätt till att nyttja vissa saker .
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(