Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Vi blev avhysta från lekparken... :(

JTA skrev 2011-10-18 14:43:46 följande:
    Vad har då med saken att göra? Juridiska detaljer, tack.
    Kanske står något i lagboken under  ... Missunsamhetens och snåljåpslagen paragraf 1 :25
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-10-18 16:58:37 följande:
    Jag blir väldigt "sur" när vuxna människor kallar äldre människor för surf*ttor och dylikt (eller vilken varelse som helst för den delen). Jag anser att det visar brist på respekt och förmåga att uttrycka sig. Man kan faktiskt debattera utan att för den sakens skull nedvärdera andra. Läs mina tidigare poster i denna tråd så skall du se att jag tidigare debatterat ämnet (innan pajkastningen tog över). 
    I call it as I see it - är ett alldeles utmärkt uttryck ..

Sen vet kanske du också att det är mycket som vi föräldrar gör men inte framför barnen .. jag kallar ingen bitterfitta framför mina barn . Det är mycket annat som jag också bara diskuterar med mina vänner eller sambo . Det går att särskilja de tu alldeles utmärkt .

Jag lär mina barn att dela med sig , vara ödmjuka , att alla har samma värde osv osv . dessutom lär de sig ju efter hur de ser oss agera . .. vi är allt annat än misunsamma "surisar" som bråkar över småsaker .
  • TheCoopers
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 10:07:15 följande:
    Och jag köper inte argumentet om ekonomi och rädslan för att det ska bli kostsamt. Om det är en lekplats som barn kan skada sig på ska det åtgärdas och ingen ska leka där. I mina ögon är det ren och skär missunnsamhet. Mitt och ditt. Pinsamt.
    Japp det är där skon klämmer . Jag undrar vad man har för värderingar som människa när man är så snål .
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 10:17:59 följande:
    Nä, eftersom det inte är din ekonomi det handlar om så behöver du givetvis inte köpa argumentet, men faktum kvarstår - det kan bli rätt stora kostnader som drabbar en brf årligen pga utomstående som ut- och missnyttjar brf:ens mark och föremål.

Varför just den aktuella brf:en väljer att inte vilja låta utomstående använda deras grejer kan vi inte veta.
    Men vi är väl många som bor i en BRF och som aldrig någonsin ens skulle tänka tanken . Dessutom .. hur håller man reda på vem som är behörig ? Man måste ha fantastiskt lite att göra om man kan hålla reda på alla som bor där + familjer + vänner ( eller får inte vänner heller leka där ) ?

Här handlar det om en snål tant helt enkelt med för lite att göra  , bara för att tanten sagt att de inte får leka där så betyder det ju inte att alla i den föreningen känner likadant .
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 10:52:33 följande:
    Framförallt handlar det, enligt TS, om ordförande i föreningen så det finns säkert en bra anledning. Ekonomi kan vara en. Ansvar vid olycka en annan. Tidigare busliv med påföljande princip en tredje. Det vet vi inte.

Och fortfarande: istället för att grina om att ts inte får gå in på någon annans fastighet och leka med sin unge - varför inte fokusera på den kommunala lekplats som faktiskt finns och ägga krutet på den och dess skick?
    För att nu handlar det om snåla människor som inte ens kan dela med sig av en lekplats ?

Only in Sweden ... Geez !
  • TheCoopers
    Argo skrev 2011-10-19 10:57:12 följande:
    Du verkar vara väldigt fixerad vid pengar?!

Det finns, som skrivet, även fler skäl som rent objektivt motiverar att utomstående inte får tillträde hur som helst och var som helst.

Vilket skäl som förelåg här kan du ju knappast veta.
    hahahah nja det är nog kärringen som är det isåfall ? och du som drog upp ekonomi i dina tidigare inlägg .

Jag menar ju snål  som i att inte dela med sig .. i detta fall av en lekpark .
  • TheCoopers
    liv10 skrev 2011-10-19 11:02:31 följande:
    fast här handlar det väl om sunt förnuft. om en ettåring sitter och pillar i sanden med sin mamma behöver man väl knappast känna att det sliter på sakerna eller vara rädd för vare sig olyckor eller sabotage!

återigen- olyckor är inte heller ett argument som håller då det BARA BLIR PROBLEM FÖR BRF OM LEKPARKEN INTE FÖLJER DE SÄKERHETSNORMER DEN SKA. Men eftersom man säger att det är kostsamt att hålla igång en lekpark så borde ju därmed säkerheten vara prioriterad?

Vi är bara 8 familjer som håller igång vår lekpark (de flesta brf har betydligt fler familjer än så som delar på kostnaderna) och det är INTE kostsamt att underhålla den. Vi betalar några hundralappar per år för någon som besiktar den, sen hjäls vi åt att kratta, måla lekstuga och gungor mm. I snitt kanske vi högst betalar nån hundring per år per familj.   I en stor BRF kanske det handlar om en tia i månaden- så ekonomin är LÖJLIGT att ta som ett argument.

Om man är rädd för slitage i en lekpark så är man ju pinsam.  
    Solig
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-19 11:21:30 följande:
    Jag kan ge dig exempel från olika ställen (ingen nämnd ingen glömd)

Gungorna, oavsett hur eu-anpassade de är, går ofta sönder (populär leksak) - de är inte billiga. Jag pratar då om både gungan och ställningarna.

Eftersom man bara får ha en yttepyttekant till sandlådan så blir det sand långt utanför sandlådan (som då blir mindre och mindre full och den måste ha en viss nivå) alltså går det en vaktmästare och sopar upp all den sanden ett antal ggr/vecka.

Sanden ska bytas ut var eller vartannat år (kommer inte ihåg exakt). Sanden måste vara enligt en viss norm

osv
    men vilka får vistas i lekparken och hur vet man vem som är behörig ?

Får vänner som kommer över leka där eller endast de som bidrar ekonomiskt ?
  • TheCoopers
    Fru U skrev 2011-10-19 11:27:24 följande:
    Det beror som sagt på många faktorer. Bland annat tomrätt, arrende osv. Om det är inhägnat eller ej.

I de brf jag känner till avhyser man ingen men om de ser äldre barn som inte är där med någon som bor där så ombedes de att gå (för tyvärr står de för mycket av det som förstörs).
    Ja men hur ska jag vet det om jag knallar in på en lekpark i Stockholm som inte är inhängnad ? Inte för att jag någonsin upplevt det som ett problem här .
  • TheCoopers
    Telly skrev 2011-10-19 11:32:26 följande:

Vi tyckte det var självklart att kompisarnas barn fick leka där när de var på besök. På samma sätt som de får leka i vår trädgård när de är på besök. Dock vill jag inte ha dem här när inte vi är hemma ...

hur vet vem som är vem ?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(