Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Vi blev avhysta från lekparken... :(

vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 08:48:21 följande:
    Om bostadsrättsföreningens lägenheter ligger i tre huskroppar,  formande ett U  med lekplats  (gräsmatta,  grillplats och trädgårdsmöbler,  flaggstång)  inne i detta U  (och öppet t ex  mot en villa och en parkering  på fjärde sidan)   kallas det bostadsrättsföreningens innergård hos oss.   

Anser ni att det krävs en port eller grind för att det ska framgå att detta är en innergård?
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 10:12:40 följande:
    Man får alltså inte leka på en sådan lekplats utan att fråga föreningen om lov ?
    Styrelsen här  (jag har valt att inte vara med där)   har i ordningsreglerna  angett att husdjur är förbjudna på vår innergård.   Detta med tanke på allergiska bostadsrättsinnehavare  (!)....       Det blir också dyrt att behöva byta sanden i hela   lekplatsen  för att folk låter   katter och hundar  springa lösa här.     Kiss och bajs är inte så trevligt för småbarn som leker med hink och spade och av nyfikenhet   (?)   stoppar det mesta i munnen.   Någon skrev tidigare om hur hen  sneddat  någon innergård med sin hund.   Denna debattör ansåg att hen  uppträtt korrekt.

Lärare från närbelägna låg-och mellanstadieskola och/eller  förskola,   som gick till bänkar vid  vår lekplats för att röka på rasterna  eftersom skolgården har rökförbud har  blivit tillsagda.   De har slutat att röka på vår innergård efter tillsägelser. 

Lekande barn bryr sig nog ingen om.   Vi har så många egna,  med deras släktingar,   att det knappast märks om det kommer några utomstående barn.   OCH    efter att ha läst tråden inser jag att vi borde sätta upp en skylt om att   "utomstående"    barn inte omfattas av föreningens olycksfallsförsäkring.
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 10:36:49 följande:
    Innergård eller ej, det skulle mycket väl även kunna vara en allmän plats ditt exempel. För just så ser många ställen ut här. 
    Om det bara är ett hus och en lekplats som på bilden skulle det lika väl kunna vara en privat gård.

Med TRE  hus omkring innergården,  med  grillplats och flaggstång  (där vi hissar flaggan på halv stång när någon i föreningen avlidit)    ser det ut som ALLMÄN  plats?
  • sirisdotter
    Vilaa skrev 2011-10-21 11:17:08 följande:
    Ser ut som vårat hyresgästområde.
    Och där får vem  som helst;   människa och husdjur,    göra vad som helst?
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2011-10-21 11:24:29 följande:
    Ni har ingen tredjepartsförsäkring?
    Kanske ska ta sats och fråga styrelsen.    (frågade muntligt -  och skriftligt -  för snart 3,5 år sedan om jag fick plantera ett litet vårdträd  på min altan som minne av första barnbarnets födelse -  mot reglerna.    Har inte fått svar än;  en kommitte tillsattes för att se över reglerna,  hon som "hade hann um ett"   flyttade och på den vägen är det).
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 11:26:44 följande:
    Men det var ju lekande barn TS handlar om . Ine tonåringar som röker braj på parkbänken ,
    Tonåringar som röker braj -   det har jag aldrig sett på innergården här -  än mindre skrivit om!

Eller tror du att lärarna som kommer från närbelägna skolan är tonåringar och att det är hasch de röker?   Nja,  den  lukten känner jag igen.
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 11:37:33 följande:
    Det finns väl lagar som är till för alla, eller?
    Så länge man inte förstör, och det gäller både boende och icke boende. Här brukar det sitta skyltar vid ALLA områden "förbjudet att rasta hund/katt" fast det är en bild på djuren i stället.

Men hundar finns inget förbud emot, att locka upp hundskit ska alla göra oavsett. 
    Hundförbudet vår förening har beror på att  vi haft boende på nedre botten,   med uteplats,   som i skydd av mörkret    släpper ut sina schäferhundar på innergården i st f att gå den sedvanliga rastpromenaden  med   dem.     Kommer någon gående hem från affären eller jympan eller något,   går på gångstigen på innergården och plötsligt har en schäfer som hoppat upp på en,  med tassarna på ens axlar -   alla uppskattar inte det.    Det finns faktiskt människor som är hundrädda!     Även om ägaren,   i den mån den märker vad som händer,  ropar "Den  vill bara leka...."

Att   matte/ husse går efter hundarna i mörkret och  plockar upp hundbajset har vi aldrig märkt.    Då skulle det inte se ut som det gör sedan i dagsljus.
  • sirisdotter
    Fru U skrev 2011-10-21 11:33:08 följande:
    Fråga skriftligt . En tredjepartsförsäkring är så klart dyr men OM något händer så kan det bli ännu dyrare än att ha en sådan försäkring.

Beror förstås på hur ni bor. Bedömer man riskerna till nästan noll att tredje part skadas så kan det bli billigare att hosta upp pengar om utifall att något skulle hända än att ha försäkringen.
    Kanske fjärrlånar Henriksson;   "Säkra lekplatser"   först,  så att jag har belägg för min fråga.   Torde även hitta info om EU-anpassningen i den boken.   Flera grannar har undrat;  vär förening har kostat på att byta alla lekredskap för att vara laglydiga betr. de reglerna -  föreningen bredvid har bara målat och fräschat upp sina gungor....
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-21 11:37:33 följande:
    Det finns väl lagar som är till för alla, eller?
    Så länge man inte förstör, och det gäller både boende och icke boende. Här brukar det sitta skyltar vid ALLA områden "förbjudet att rasta hund/katt" fast det är en bild på djuren i stället.

Men hundar finns inget förbud emot, att locka upp hundskit ska alla göra oavsett. 
    I  Sverige finns lagar som gäller för alla.

Utöver det kan varje kommun ha en lokal ordningsstadga,   där det t ex anges vilka regler som gäller lösspringande hundar,  katter osv.

Varje bostadsrättsförening har möjlighet att bestämma om regler som gäller denna förening;   betr.  andahandsuthyrning,   om man får bo kvar  trots att man är störande,   hur tvättstugan bokas  mm mm.    Och om utomhusmiljön.
  • sirisdotter
    TheCoopers skrev 2011-10-21 11:26:44 följande:
    Men det var ju lekande barn TS handlar om . Ine tonåringar som röker braj på parkbänken ,
    Varför drar du upp  "tonåringar som röker braj"    i tråden?
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(