Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Vilaa skrev 2011-10-18 20:16:38 följande:
    Du tror alltså inte att människor som bor i hyreslägenheter betalar dyrt dom med?
    I dom flesta fall brukar man säga att man tjänar på att köpa sitt boende, för att (särskilt stockholm) har hutlösa priser på hyrorna. Alla kan dock inte det för att det krävs fast anställning och bra inkomst för att få lån. Men vet du vad, jag är lite less på att det anses lite finare att ha "valt" att äga sitt boende och att man faktiskt betalar dyrt för det med. Som om inte andra skulle göra det samma... Pfff.
    Skillnaden är väl att i bostadsrättsföreningar är de boende med och bestämmer om pengar ska satsas på lekplats - eller stambyte,   tillbyggnad av balkonger där sådana inte finns,  bastu   etc.    Väljer man att lägga ett antal tusenlappar på EU-anpassad lekplats på innergården och det är 60 lägenhetsinnehavare som är med och betalar den via höjd månadsavgift  har man troligen annat intresse av den lekplatsen än något som en hyresvärd fixar.

Okej,   en drivande hyresgästförening kan kanske få värden att fixa lekplatser som blir hjärtefrågor för de som lyckats via hyresgästföreningen.
  • sirisdotter
    Suck och suck skrev 2011-10-18 23:58:03 följande:
    Här har villaföreningen lagt ner en massa pengar på parken, men vi låter alla möjliga som kommer förbi leka. Hela dagis och förskolor och sexårsverksamheter kan bevista parken. Men det är inte så kul om det kommer ett för stort främmande gäng och liksom belägrar parken. Vi har ju en gemensam grannöversyn här liksom. Och kommer det några främlingar, (Ja, kanske från det lite nedgångna området en bit härifrån, så kan vi rätt var det är har en rökande sittandes där nära barnen i sandlådan) och det skulle ju inte folk göra ifrån vårt område här.
    Kring vår lekplats är det också rökande personer -  och kissande och bajsande lösspringande katter -  vi är minst positiva till.
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 11:17:28 följande:
    Jag gick till en lekpark som tillhörde en BRF, nu kom jag på att jag faktiskt gjort det.
    Jag hade hunden med också och jag kan tänka mig efter ha läst denna tråd att folk störde sig på detta.
    Hunden grävde nämligen i gruset, han stod kopplad vid sidan om men jag kom på det.

Några av barnen hade även kastat skräp.

Vad gjorde vi när vi skulle gå? Jag la tillbaka gruset som det såg ut innan hunden började krafsa (jag såg naturligtvis till att få honom att sluta när jag såg vad han gjorde)

jag sa åt barnen att kasta sina tetror (festisar) i papperskorgen.

Svårare än så är det inte och då var ni nog ett exempel på hur man inte beter sig. 
    Nja,   i vår bostadsrättsförening är det förbjudet för husdjur att vistas   på vår innergård,   det står i föreningens handbok med regler.   Handboken ska finnas i lägenheten,  när du köpt den.

Styrelsen har troligen utgått från att de som inte bor här förstår att de inte har på vår innergård att göra.
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 18:34:55 följande:
    Argo : så du sitter och pluggar in vilka som är HR och vilka som är BRF där du bor? Elle vad det en gåva du fick vid födseln?
    Skrattar åt orden att normalbegåvade vet sådant. Där jag bor får man nog lägga ner hela sin lediga tid för att reda på detta. Om det äns räcker Och sen dessutom ska man plugga in villa BRF som har kommunala lekplatser och vilka som inte har det.
    Ja ja. Vi lever olika liv helt enkelt ...
    När jag bodde i Stockholms innerstad fanns kodlås nästan  överallt.   Är de borttagna nu,  eftersom det verkar finnas så många lekplatser där,  som är svårt att veta vems de är?
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 19:39:00 följande:
    Sirisdotter: vad har kodlås med lekplatser och göra ? Menar du du att det finns låsta lekplatser?
    Jag förstår inte hur man kan komma in på en lekplats i Stockholms innerstad utan att kunna koden.   Någon nämnde Sthlms innerstad,  därför tar jag upp det.   Vi hade kodlås,   vårt dagis (inhyrt i en BR)  tvärs över gatan hade kodlås,   även den förskola vi hänvisades till när vår förskola hade planeringsdag.    Och den förskollärare som bodde i kvarteret,  som en period tog hem  vårt barn när jag arbetade ob-pass.    Likadant där andra barnfamiljer bodde i Vasastan -  kodlås ¨överallt.
  • sirisdotter
    Mirva skrev 2011-10-19 20:21:50 följande:
    Går man igenom en port för att komma till en lekplats säger det sig väl självt att lekplatsen tillhör något av bostadshusen. Det är väl lekplatser som ligger på ställen som man inte behöver gå igenom en port för att komma in i, vi pratar om?
    Och du har hittat sådana i Stockholms innerstad,  där det är  svårt att  lista ut om de är kommunala? 
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 20:55:42 följande:
    Finns ju mänger men öppna gårdar i Stockholm. Finns dem med kodlås oxå. Både HR och BRF Vi har ju aldrig diskuterat låsta dörrar. Där kommer ju folk inte in.
    Förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
    Intressant -  i vilken stadsdel  hittar man dessa öppna gårdar?
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 23:21:01 följande:
    Vad menar du?
    Dessa finns ju överallt.

Jag syftar främst på lekplatser exakt som denna typ, som finns vid nästan varje gård. Det är omöjligt att veta om dessa är privaa eller inte såvida man inte går in och tittar om det står "brf xxx" på anslagstavlan. Men många portar är låsta.
    Jag bor i Hägersten i stockholm och inte innerstan, jag har aldrig ens hört talas om kodlås.

Bodde 25 år i Stockholms innerstad -  såg aldrig någon sådan lekplats någonstans i bostadsområdena  kring Odenplan.    Vi gick til Vasaparken för att leka med barnen .   I  Hagaparken  kunde de lära sig cykla
    Gröna,  öppna ytor fanns också  kring Vanadisbadet,   knappast rutchkana,  gungor,   sandlåda.   

I förorter  där vänner med barn bor finns utrustning som på bilden  mellan huskropparna -  ser aldrig några barn där.    Är det viktigt för barns utveckling att testa olika gungor,  sandlådor och rutchkanor?
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-19 23:35:48 följande:
    Egentligen väldigt tragiskt att föreningarna bygger fina lekplatser medan de kommunala väntar länge med att rusta upp sina egna, om de ens gör det alls.
    Som exemplet i TS. 
    Gå ihop med andra  och utöva påtryckningar på din kommun;   genom ett politiskt parti,  genom insändare i lokalpressen.   De styrande i kommuner lyssnar ofta på opinionen.   Där jag  bor nu planerade kommunen att lägga ner ett antal lekplatser för att spara in de utgifter underhållet kostade.    De boende i berörda bostadsområden engagerade sig och mer än en lekplats räddades kvar på så sätt.
  • sirisdotter
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-20 09:18:55 följande:
    Nej det var väl vad jag trodde, ni känner inte till att det finns tusentals och mer såna likplatser i landet.
    Och om de ofta står tomma, vad spelar det då för roll om det då och då kommer ett litet barn och leker?

Det är denna situation jag utgått från när jag diskuterat i tråden. 
    Nu är det flera än du som skrivit i tråden.    Uppenbarligen var det inte du som tog Sthlms innerstad som exempel,  det var den kommentaren jag undrade över.
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(