JTA skrev 2011-10-18 15:56:36 följande:
Bra frågor. Naturvårdsverkets skrivelse säger inte ett ord om flerbostadshus.
Knarkande personer avlägsnas förstås av polisen - till häktet. Motorburen - störande? Också ett fall för ordningsmakten. Men om ett gäng ungdomar hänger, kanske på lekplatsen - har man då rätt att avlägsna dem endast med hänvisning till att marken de står på är privatägd?
Förhållandet att marken är privatägd är för övrigt inte avgörande. Även om man bara hyr ett bostadshus, eller lånar det, så gäller lagen om hemfrid. Så BRF kan lika gärna hyra fastigheten som huset/husen står på. Frågeställning är ändå aktuellt.
Hemfridszon, i det fall jag stött på begreppet, är det område varinom hemfridsbrott kan komma på tal.
Men jag är inte jurist, heller, bara glad amatör, som i alla andra ämnen
Jag ställde frågorna mest eftersom du tvärsäkert hävdade att "gemensamt ägd mark" inte omfattades av hemfridsbrott och dessutom blandade in begreppet hemfridszon vid flerfamiljshus i det hela på något sätt.
*det var lite rörigt skrivet*.
Hemfridszon är vad jag vet inte en juridisk term i lagtext vilket däremot hemfridsbrott är och jag var intresserad av med vilken legtext/domslut du med automatik sammakopplade de två och hur detta relaterade till den där "gemensamt ägda marken" och flerfamiljshus (som inte nämns specifikt i vare sig hemfridsbrottslagen eller allemansrätten).
Det där om knarkande motorburen ungdom var mer ett humorsistiskt sätt att beskriva situationen. Frågan var: får du be någon främmande att avlägsna sig från en innergård vid ett flerfamiljshus. Det du påstod i din hopblandning av hemrfidszoner och hemfridsbrott verkade betyda att det fick man inte.
Du började ju med att tala om att du hade satt dig in i saken men det kanske är så helt enkelt att du ändå inte vet säkert vad som är vad i sammanhanget?