• Argo

Vi blev avhysta från lekparken... :(

vadskajaghetadå skrev 2011-10-17 09:33:33 följande:
    Då är det väl jättebra om ett barn utanför skadas innan föreningens finare barn gör sig illa? Tror knappast att nån stämmer styrelsen heller så det behöver dessa nog inte oroa sig för.

Själv tycker jag inte det är bra om en unge skadar sig - oavsett om det är hyresrättsungar eller bostadsrättsungar - men faktum kvarstår: den som äger lekplatsen är ansvarig oavsett om TS olovandes tar med sin unge eller om det är barnen som bor i området. Den ansvarsbiten är tämligen okänd vad det verkar.
  • Argo
    LaFontaine skrev 2011-10-17 09:52:56 följande:
    Jag jobbade under flera år med försäkringar för brf:er och ja, det händer tämligen ofta att föreningen råkar ut för olycksfall på sina lekplatser som sedemera blir till ansvarsskador för föreningen. Och ja, det handlar om rätt stora kostnader även om föreningen är välförsäkrad.
    Och framförallt kan det i slutänden handla om personligt ansvar för styrelsen.
  • Argo
    SilverLadyG skrev 2011-10-17 09:42:15 följande:
    Jag skulle säga till kärringen: Och vad ska du göra åt det? Stäm mig, ring och kalla polisSkrattande Jag vet vad jag har rätt till. Platsen är offentlig om det finns 5 stora bostadsrätts hus runt om, allmän nyttan vägs mot annat och oftast vinner allmän nyttan. Kärringen var inte ensam ägare till platsen eller parken, oftast är det styrelse som tillsammans bestämmer vad som gäller. Olagligt att skicka dig med ditt barn iväg. Jag skulle verkligen be kärringen att stämma migSkrattande.
    Du tycker inte det är lite svårt att veta om platsen är offentligt eller privat tomtmark utan att ha sett en tomtkarta?
  • Argo
    sirisdotter skrev 2011-10-17 10:25:38 följande:
    Tack för din länk!    Undrar var reglerna om EU-anpassade lekplatser finns och när de kom.   De reglerna  gav vår styrelse   anledning att göra om lekplatsen totalt.   En del gamla tanter misstänker att det snarare var ordförandens barnbarn,  som skulle få nya lekredskap....

Intressant att skylt krävs  med telefonnummer osv till ansvarig krävs,  ska kanske lägga en lapp om det i förslagslådan.

Betr.  olycksrisken kom jag att tänka på skyldigheten att skydda främmande barn från att drunkna i en villapool i trädgården.
    Regelverket har funnits länge, länge ...

Det står i Plan och Bygglagen kap 3 paragraf ... någonting.

Det som hände var att 1998/99 så antogs en ny Svensk Standard-norm som stämde överens med den Europeiska dito. Det var då man började bygga om lekplatser för att passa den nya säkerhets-standarden.

Standarden finns samlad i SS-EN 1176-1 till och med SS-EN 1176-7 samt i SS-EN 1177.

Svensk Standard:

Lättläst:
  • Argo
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-17 11:44:34 följande:
    Visst, det kan mycket väl vara privat mark men inte betyder väl det att vem som helst som är delägare i det äger rätt att avhysa personer därifrån?
    TS säger ju att det det var styrelseordförande som sa till.

Men egentligen, jo vem som helst i föreningen har givetvis rätt att förklara regelverket och be TS avlägsna sig.
  • Argo
    Och egentligen tycker jag det är märkligt att så mycket energi läggs på att klaga på en brf som inte vill upplåta sin mark och lekplats till utomstående hur som helst istället för att fokusera på att kommunens lekplats intill verkar vara i allt annat än topp-kondition.
  • Argo
    Loppan boppan skrev 2011-10-17 16:38:22 följande:
    Kärringjävel!

Nej bostadsrätter är byggda på KOMMUNAL mark. ALLA får utnyttja lekplatserna då.    
    Man får i alla fall en insikt i varför folk beter sig som de gör ibland om de faktiskt, på allvar, tror som att det fungerar som i detta inlägg.

Obestämd

Nä, alla får inte använda alla lekplatser hur som helst. Oavsett vad man tycker om det ur ett rent "moraliskt" perspektiv.
  • Argo
    SjälvaJag skrev 2011-10-17 16:56:06 följande:
    Då får bostadsrättsungar inte leka på lekplatserna utanför hyreshus heller!
    Det beror ju på.

Kommunala lekplatser (som i kommunen=parkförvaltningen) är till för alla.

Privata hyresvärdar/fastighetsägare sätter upp sina egna regler.

Lekplatser till kommunala bostadsbolag? Bra fråga, men förmodligen är de till för alla.

Med undantaget att detaljplanen kan reglera användningen även på privat mark.
  • Argo
    Mariohn skrev 2011-10-17 20:37:58 följande:
    Men då är det ju en helt annan sak och nu förstår jag dig plötsligt. Är det er mark är det ju privat och då får folk givetvis inte göra intrång där. Jag hade personligen inte förbjudit en mamma att gunga sitt barn där eftersom jag inte ser hur det skulle skada men jag förstår dig ändå
    Och lekplatsen i TS ligger också på privat mark.

TS vill använda denna istället för kommunens lekplats som ligger bredvid för den här är mycket finare.

TS säger att hon uppfattade det som att det var ordförande i föreningen som sa till.
  • Argo
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-18 00:55:14 följande:
    Och hur VET man det då? det som är så självklart?
    Hur man VET att det som inte är mitt måste tillhöra någon annan?

Ja du ...

... knepig fråga för en del kanske men jag trodde nog att det i princip kom med modersmjölken. Eller senast via uppfostran.

*Vad är det här? Har folk i den här tråden helt tappat allt vad normalt sunt förnuft innebär?*
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(