• Persemona

När slutar man längta efter fler?

Jag har nu två och känner det som att två borde vara tillräckligt. Ekonomin och energin tycker att det räcker nu, men ändå kan jag inte låta bli att längta. Jag älskar att titta på förlossningsprogram, lägger en hand på magen då och då och drömmer mig bort, är mensen sen nån dag så börjar jag hoppas (trots kopparspiral) m.m.
    Vad kan man få med fler som man inte kan få med två liksom? Varför längtar man när man inte vill? Jag har visserligen alltid velat ha fler, men nu när jag har det och känner hur mycket energi de tar så tycker jag det räcker. Jag vill gärna "leka mamma, pappa barn" nu, men sen vill jag göra annat. Går längtan över om man låter tiden gå eller kommer jag ångra mig när det är försent? Vad tror ni? någon med erfarenhet?

• Svar på tråden När slutar man längta efter fler?
  • frilin

Intressant läsning. Vi har två och jag är totalt matt vissa dagar, tycker verkligen att vi har det tillräckligt som vi har det. Tycker också att det är oerhört praktiskt med två. Men jag saknar ändå det där plusset, graviditeten, längtan, förlossningen och lyckan att få komma hem med en till.

Ellen 081228 | Ville 110616 - fridasbetraktelser.blogspot.com
  • Superbia
    Persemona skrev 2012-03-03 09:03:31 följande:
    Ja det kan ju alltid bli värre!  Träffade en herre häromdagen han hade eller rättare sagt hans fru hade fått 3 barn på 3 år. Inga tvillingar. Hur orkar du vara gravid hela tiden? Mina graviditeter har varit "lätta", men man är ju inte sig själv. Ska man dessutom ta hand om små barn så är det rätt kämpigt. 
    Vi hade ju "fördelen" att få två på en gång första gången, det är nog värre att få enlingar så tätt eftersom man måste vara gravid en gång till som i deras fall då, då är man verkligen gravid hela tiden Glad

Det känns som att jag har varit gravid de senaste tre åren. Även då jag inte har varit gravid har jag tänkt vad jag "får" och "inte får" göra och äta. Då måste jag påminna mig om att jag faktiskt INTE är gravid just då, haha! Jag har också haft lätta graviditeter hittills, absolut inget att klaga på såhär i efterhand. Det jobbigaste är väl den där orkeslösheten som gör att jag inte riktigt orkar engagera mig, men när nästa har kommit hade jag väl tänkt att inte bli gravid än på ett tag i alla fall Glad
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
  • tilj75

Jag har fyra och vill ha fler och på senaste tiden så är bebissuget större än någonsin. Tyvärr känns det som om alla i min omgivning tycker att jag är en idiot som ens kan tänka tanken. =(

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Chetti
    tilj75 skrev 2012-03-07 15:52:00 följande:
    Jag har fyra och vill ha fler och på senaste tiden så är bebissuget större än någonsin. Tyvärr känns det som om alla i min omgivning tycker att jag är en idiot som ens kan tänka tanken. =(

Omgivningen ska skita i hur många barn ni vill ha!!

Min mamma och pappa fick 9 tillsammans och fick också höra en massa men jag är glad för alla mina syskon {#emotions_dlg.flower} 
    blääääääääääää
  • Superbia
    tilj75 skrev 2012-03-07 15:52:00 följande:
    Det är ju inte riktigt deras sak att bestämma. Så länge man har möjligheten att ta hand om de barn man får så är det ingen annan än ni som har något att säga till om.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120909
  • sommar 77

Såg mig som en 2 barns mamma men har nu tre älsklingar:) Ska man satsa på en fyra eller nöja sig?

• hoppas5
    Persemona skrev 2011-10-14 20:25:52 följande:
    Jag har nu två och känner det som att två borde vara tillräckligt. Ekonomin och energin tycker att det räcker nu, men ändå kan jag inte låta bli att längta. Jag älskar att titta på förlossningsprogram, lägger en hand på magen då och då och drömmer mig bort, är mensen sen nån dag så börjar jag hoppas (trots kopparspiral) m.m.
    Vad kan man få med fler som man inte kan få med två liksom? Varför längtar man när man inte vill? Jag har visserligen alltid velat ha fler, men nu när jag har det och känner hur mycket energi de tar så tycker jag det räcker. Jag vill gärna "leka mamma, pappa barn" nu, men sen vill jag göra annat. Går längtan över om man låter tiden gå eller kommer jag ångra mig när det är försent? Vad tror ni? någon med erfarenhet?
    Hejsan!Jag tror så länge man jan få barn så har man en längtan från och till.Jag är snart 42 och kunde inte stå imot längtan mer så nu väntar jag min femte;)
  • tilj75
    Superbia skrev 2012-03-07 21:35:17 följande:
    Det är ju inte riktigt deras sak att bestämma. Så länge man har möjligheten att ta hand om de barn man får så är det ingen annan än ni som har något att säga till om.
    Ett av mina problem är att jag lyssnar alldeles för mycket på vad andra säger. Försöker låta bli, men det är svårt.
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • totina
    xpx skrev 2011-10-15 18:48:43 följande:
    Det tråkiga är ju att man inte är ensam om att bestämma. Har alltid tänkt att jag vill ha tre barn. Tanken slog mig inte att den andra inte också skulle vilja...

Som sagt... Man måste tyvärr vara två om att göra barn. Jag vill så gärna ha en trea men mannen är definitivt klar med allt som har med barn att göra. Så tråkigt! känns inte som om han kan ändra sig. Vad gör man? Går längtan över efter ett tag? Kommer jag alltid att sakna en trea jag aldrig fick?
    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • 4444barn

Vi hade bestämt 3 barn från början, sedan när 3:an kommit kändes det helt rätt med en 4:a. Efter 4:an bestämde vi att vi inte skulle ha fler, maken pratade om sterilisering. Nu längtar jag jättemycket efter en 5:a. Är 36 år så det känns som vi måste bestämma oss snart, annars är det för sent. Har sagt att vi får se till hösten... kanske blir det en liten knodd till!!

Svar på tråden När slutar man längta efter fler?