• Guavasylt

    Mitt huvud i sanden?! Jobbigt med sonens beteenden och vår kontakt med förskolan.

    Min älskade son 2,5 år är inte tidig i sin utveckling och har en del "speciella" saker för sig. Jag tycker att det är svårt att hantera detta, särskilt när det kommer till kontakten med förskolan. Det handlar inte om några uppenbara störningar, men han har svårt att lyssna och han är inte direkt kontaktsökande mot andra barn. Har har ett hyfsat språk med två-tre ordfraser, leker bra och adekvat själv, men har svårt att fokusera på vad vuxna säger och samarbetar inte gärna. Han har mycket egen vilja. Men han är också en underbart glad och sprallig pojke som är full med bus och glimten i ögat. Inför kontrollen på BVC hade personalen på förskolan inte mycket att tillföra, men vi har börjat fråga mer och mer och nu plötslig framkommer det att de tycker han har problem ändå. Man har t.o.m. börjat prata om att han kanske behöver extra stöd. På BVC tyckte de att allt verkade ganska normalt, men att vi skulle ha kontakt igen när han blir 3 år för att diskutera ffa språkutvecklingen.
    Nu känner jag mig lite klämd.
    Någon här som är i samma situation?

  • Svar på tråden Mitt huvud i sanden?! Jobbigt med sonens beteenden och vår kontakt med förskolan.
  • Little Ms Chatterbox
    Sanna86a skrev 2011-10-18 02:02:20 följande:
    Hej!

    Vi har det ungefär liknande med vår son som nu är ca 3,5 år. På BVC säger de att han följer sin utveckling normalt men att vi skulle kontakta dem vid 4 års ålder om inte talet och endel andra saker hade "gått framåt". Efter möten med förskolan satte de in någon specialist som skulle se hur han fungerar på förskolan men efter några veckor och ett till möte tyckte inte den där specialisten att det var något större problem med honom men att personal och vi skulle följa upp det hela.

    På dagis så har han svårt att sitta still på samlingarna, vid matbordet(han äter med händerna ofta). Först nu(till skillnad mot 6 månader sedan)har han börjat intressera sig och leka med de andra barnen litegrann.

    Fortfarande använder han blöja, vi försöker träna honom med toaletten men han verkar inte förstå eller lyssna. Utan det kommer alltid på golvet. Han svarar oftast inte när vi frågar honom saker. När vi är ute så ska han¨hela tiden springa iväg eller gå in till grannarna här nära. Han är inte blyg eller så men han pratar inte så mycket med vuxna. Men med sina syskon leker han bra och pratar och så vidare. Han klär inte på sig själv(förutom när de leker och "klär ut sig"). Han rycker leksaker från andra barn. Men att han springer iväg när vi är ute har börjat bli ett stort problem nu. Det känns inte så roligt att ha en 3,5 åring i barnvagn, speciellt när han är ganska lång och stor kille. Han är inte speciellt intresserad av att måla, pussla, spela spel(verkar inte förstå utan bara kastar omkring på allting). Han tycker om att sortera saker i olika färger osv.

    Annars är han en väldigt snäll kille som inte slåss. Kan sitta i famnen korta stunder. Och är väldig snäll med stora syster och lilla syster. Han har mycket energi och tycker mycket om att vara ute och spring, leka i lekparker, vara i skogen. Men han pratar inte om vad han gör eller ser med oss. Om man frågar något så är det som att han inte hör utan är i sin "egen värld". Det är svårt att veta om det är normalt eller inte. Men enligt BVC och den där specialisten som kom till förskolan så hade han inte några större problem.

    Sen önskar man att man hade mera tid med barnen, kunna vara hemma längre med dem men det är som svårt när båda jobbar heltid och föräldradagarna inte räcker så länge som man önskar att de gjorde.       

    .

               
    Med facit i handen med hur det gick för min son så skulle jag nog råda dig att inte bara lyssna på vad specialpedagogen på skolan säger. Säger hon/han att det inte är någon problematik runt ditt barn så råder jag dig nog att kontakta bup efter vad du skriver här. Jag vill inte skrämmas eller oroa dig i onödan men jag tycker nog det liknar mycket i Autismspektrat som du skriver om ditt barn.

    Autism är så mycket mer än att personen sitter och gungar i ett hörn och inte vill ha ögonkontakt. Man kan ha autism och ändå fungera någorlunda men det kan vara påfrestande inombords och man kan behöva hjälp med vissa saker så man inte får problem med det senare i livet.

    Just nu finns det en dagnos som heter Atypisk Autism, det innebär att man inte har riktigt alla kriterierna uppfyllda av Autism men ändå stora svårigheter. Diagnoskriteriera kommer göras om inom kort och då kommer Atypisk Autism, Aspergers, Autism och några andra diagnoser ingå i en ny benämning, Autismspektrumstörning.
  • MariaP

    Sitter lite i samma båt som dig, TS. Igår och idag var en specialpedagog på dagis och observerade sonen, fyller 3 i november. Personalen på dagis upplever att han leker dåligt med andra barn och att han är sen i sin språkutveckling. Sonen har alltid varit något av det vildare slaget. Han har inte ro att sitta still längre perioder och har mycket spring i benen. Han har även en mycket stark egen vilja, vilket ställer till det rejält ibland eftersom han inte kan förklara vad han vill alla gånger. Han har ett eget språk, och bubblar mest hela tiden, men det är först nu som det börjar komma ord. Enligt specialpedagogen är han i början av sin språkutveckling. I Övrigt så är han är mycket glad kille som är full i bus. 

    Själv är jag inte orolig över språket, eftersom han förstår mycket väl vad vi säger, han härmar ord och försöker göra sig förstådd på olika sätt. Jag är helt säker på att hans samspel med de andra barnen på dagis kommer att bli mycket bättre när han kan kommunicera med dem. Sonen har inga problem att leka med sina kusiner, han är mycket social emot vuxna och söker gärna kontakt med de flesta. Han har aldrig varit blyg av sig. Han har hittills bara inte varit särskilt intresserad av andra barn. Övriga är det inte några som helst problem med. 

    Det som klämmer mig nu är väl mest att jag känner att förskolans och specialpedagogens bedömning är lite orättvis. Visst, han leker dåligt med andra barn, men vad gör pedagogerna för att han ska komma med? Jag tycker att det är ett stort ansvar att lägga på en snart 3-åring att komma med i en grupp när han inte kan kommunicera med andra barn, och en dag när jag hämtade honom så lekte en fröken björnen sover med alla andra barn medan mitt satt på golvet och såg på. Så, vad gör de för att han ska vara med i ett sammanhang? Specialpedagogen önskar att vi tar kontakt med BVC för en remiss till en logoped, vilket jag också tycker är lite tidigt. Han är inte ens 3 år, och de senaste veckorna kommer det nya ord varje dag. Jag upplever det inte som att han har något "fel", eftersom han härmar ord, kan sätta rätt ord på rätt sak och förstår vad vi säger, och är även lite rädd att det ska ha motsatt effekt att försöka pressa fram något som han inte är redo för. Det känns för mig som att de har satt en "efter"-stämpel på mitt barn, och helt ärligt så gör det ont i mammahjärtat!  

    På sätt och vis är det väl bra att förskolan ser att de behöver lite hjälp för att kunna stötta sonen på dessa områden med, så det är ju inte bara fel och negativt, det är väl mer min känsla av det hela.  
    Oj, vad långt det blev.. i alla fall TS, jag förstår hur du känner dig. 

  • Alexi
    MariaP skrev 2011-10-20 22:27:23 följande:
    Sitter lite i samma båt som dig, TS. Igår och idag var en specialpedagog på dagis och observerade sonen, fyller 3 i november. Personalen på dagis upplever att han leker dåligt med andra barn och att han är sen i sin språkutveckling. Sonen har alltid varit något av det vildare slaget. Han har inte ro att sitta still längre perioder och har mycket spring i benen. Han har även en mycket stark egen vilja, vilket ställer till det rejält ibland eftersom han inte kan förklara vad han vill alla gånger. Han har ett eget språk, och bubblar mest hela tiden, men det är först nu som det börjar komma ord. Enligt specialpedagogen är han i början av sin språkutveckling. I Övrigt så är han är mycket glad kille som är full i bus. 

    Själv är jag inte orolig över språket, eftersom han förstår mycket väl vad vi säger, han härmar ord och försöker göra sig förstådd på olika sätt. Jag är helt säker på att hans samspel med de andra barnen på dagis kommer att bli mycket bättre när han kan kommunicera med dem. Sonen har inga problem att leka med sina kusiner, han är mycket social emot vuxna och söker gärna kontakt med de flesta. Han har aldrig varit blyg av sig. Han har hittills bara inte varit särskilt intresserad av andra barn. Övriga är det inte några som helst problem med. 

    Det som klämmer mig nu är väl mest att jag känner att förskolans och specialpedagogens bedömning är lite orättvis. Visst, han leker dåligt med andra barn, men vad gör pedagogerna för att han ska komma med? Jag tycker att det är ett stort ansvar att lägga på en snart 3-åring att komma med i en grupp när han inte kan kommunicera med andra barn, och en dag när jag hämtade honom så lekte en fröken björnen sover med alla andra barn medan mitt satt på golvet och såg på. Så, vad gör de för att han ska vara med i ett sammanhang? Specialpedagogen önskar att vi tar kontakt med BVC för en remiss till en logoped, vilket jag också tycker är lite tidigt. Han är inte ens 3 år, och de senaste veckorna kommer det nya ord varje dag. Jag upplever det inte som att han har något "fel", eftersom han härmar ord, kan sätta rätt ord på rätt sak och förstår vad vi säger, och är även lite rädd att det ska ha motsatt effekt att försöka pressa fram något som han inte är redo för. Det känns för mig som att de har satt en "efter"-stämpel på mitt barn, och helt ärligt så gör det ont i mammahjärtat!  

    På sätt och vis är det väl bra att förskolan ser att de behöver lite hjälp för att kunna stötta sonen på dessa områden med, så det är ju inte bara fel och negativt, det är väl mer min känsla av det hela.  
    Oj, vad långt det blev.. i alla fall TS, jag förstår hur du känner dig. 
    Vår dotter är väldigt lik på vissa sätt, sen med talet och svårt med det sociala samspelet. Men vi har själva drivit på att få hjälp så jag förstår inte alls att man reagerar som du gör. Det är väl jättebra att få den hjälp som finns. Vi har nyligen haft specialpedagog som observerade, vi har fått remiss till logoped från bvc och vi har också sökt oss till BUP. Jag tänker att om man tar tag i det här nu så kanske chansen är att vår dotter kommer ikapp snabbare och får ut allt det roliga leken med andra barn kan ge, istället för att riskera att talet och det sociala samspelet hämmar varandra och gör att hon kommer ännu mera efter...
  • MariaP
    Alexi skrev 2011-10-21 10:11:17 följande:
    Vår dotter är väldigt lik på vissa sätt, sen med talet och svårt med det sociala samspelet. Men vi har själva drivit på att få hjälp så jag förstår inte alls att man reagerar som du gör. Det är väl jättebra att få den hjälp som finns. Vi har nyligen haft specialpedagog som observerade, vi har fått remiss till logoped från bvc och vi har också sökt oss till BUP. Jag tänker att om man tar tag i det här nu så kanske chansen är att vår dotter kommer ikapp snabbare och får ut allt det roliga leken med andra barn kan ge, istället för att riskera att talet och det sociala samspelet hämmar varandra och gör att hon kommer ännu mera efter...
    Det jag känner är väl att dagis kanske överdriver problemet något. Vi ser ju att han är sen i sin språkutveckling, men hittills är det endast dagis som har uppfattat detta som ett problem. Några problem med socialt samspel tycker jag inte att han har, snarare ett ointresse av att leka fanatsilekar med ungarna på dagis. Samspelet mellan ex. kusinerna och andra vuxna är inga problem. Även lekar som inte kräver ett tal funkar bra med andra barn. 
    Helt klart ska vi dra in alla de resurser som han behöver, och som det är just nu tycker vi (hans far och jag) att han inte behöver en logoped då vi inte upplever att han har en språkstörning. Vi, som även känner honom bäst, ser att han har språket, bara inte orden och eftersom han inte ens fyllt 3 så känner vi även att vi har tid att vänta. Även BVC delar denna uppfattning med oss!  Skulle det vara så att det ser lika ut om ett halvår, då kanske det är dags att skicka remissen till logopeden, men eftersom det kommer nya ord varje dag så tror jag inte att det kommer att behövas.
  • Smilla75
    MariaP skrev 2011-10-21 13:01:41 följande:
    Det jag känner är väl att dagis kanske överdriver problemet något. Vi ser ju att han är sen i sin språkutveckling, men hittills är det endast dagis som har uppfattat detta som ett problem. Några problem med socialt samspel tycker jag inte att han har, snarare ett ointresse av att leka fanatsilekar med ungarna på dagis. Samspelet mellan ex. kusinerna och andra vuxna är inga problem. Även lekar som inte kräver ett tal funkar bra med andra barn. 
    Helt klart ska vi dra in alla de resurser som han behöver, och som det är just nu tycker vi (hans far och jag) att han inte behöver en logoped då vi inte upplever att han har en språkstörning. Vi, som även känner honom bäst, ser att han har språket, bara inte orden och eftersom han inte ens fyllt 3 så känner vi även att vi har tid att vänta. Även BVC delar denna uppfattning med oss!  Skulle det vara så att det ser lika ut om ett halvår, då kanske det är dags att skicka remissen till logopeden, men eftersom det kommer nya ord varje dag så tror jag inte att det kommer att behövas.
    Om det varit min son hade jag bett om en remiss till logoped. Han har antingen en försenad eller en avvikande språkutveckling, vilket det är kan en logoped bedöma, och på det sättet kan ni få de rätta verktygen för att hjälpa honom i sin språkutveckling. Att tala låtsasspråk eller enstaka ord vid knappa 3-års ålder talar för att någon form av stöd kommer att behövas för att han skall få en normal språkutveckling.

    Jag har själv en 3-årig son med fonologisk språkstörning och det kan medföra att självkänslan blir drabbad då man inte kan uttrycka sig som de andra barnen, och inte delta i leken fullt ut. Han har gått hos logoped sedan 2 års ålder. Glöm inte att det är mycket lång väntetid för att få komma til en logoped.
  • mamma till tre busungar
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-18 12:47:14 följande:
    Med facit i handen med hur det gick för min son så skulle jag nog råda dig att inte bara lyssna på vad specialpedagogen på skolan säger. Säger hon/han att det inte är någon problematik runt ditt barn så råder jag dig nog att kontakta bup efter vad du skriver här. Jag vill inte skrämmas eller oroa dig i onödan men jag tycker nog det liknar mycket i Autismspektrat som du skriver om ditt barn.

    Autism är så mycket mer än att personen sitter och gungar i ett hörn och inte vill ha ögonkontakt. Man kan ha autism och ändå fungera någorlunda men det kan vara påfrestande inombords och man kan behöva hjälp med vissa saker så man inte får problem med det senare i livet.

    Just nu finns det en dagnos som heter Atypisk Autism, det innebär att man inte har riktigt alla kriterierna uppfyllda av Autism men ändå stora svårigheter. Diagnoskriteriera kommer göras om inom kort och då kommer Atypisk Autism, Aspergers, Autism och några andra diagnoser ingå i en ny benämning, Autismspektrumstörning.
    Autismspektrumtillstånd kommer det väl att heta....?

    Ts, Jag tycker också att en del av det de beskriver påminner en del om autismpektrum. 
  • Guavasylt

    Min gamla tråd lever fortfarande, märker jag! Hur går det för er andra? Jag har inte mycket nytt att rapportera. Vi har varit konstant sjuka de senaste veckorna, så det har inte blivit mycket av med möten och vidare utredningar. Jag är däremot mer hoppfull kring vårt samarbete med dagis och jag tror faktiskt att vi kommer att kunna arbeta bra tillsammans när vi väl får satt oss ner och pratat genom situationen. Jag ska också försöka jobba mindre och lägga mer tid på att ordna något bra för sonen. Just nu oroar jag mig också för om vi vågar försöka oss på ett syskon till honom också. Jag vet inte om jag orkar med ett barn till...

  • Alexi
    MariaP skrev 2011-10-21 13:01:41 följande:
    Det jag känner är väl att dagis kanske överdriver problemet något. Vi ser ju att han är sen i sin språkutveckling, men hittills är det endast dagis som har uppfattat detta som ett problem. Några problem med socialt samspel tycker jag inte att han har, snarare ett ointresse av att leka fanatsilekar med ungarna på dagis. Samspelet mellan ex. kusinerna och andra vuxna är inga problem. Även lekar som inte kräver ett tal funkar bra med andra barn. 
    Helt klart ska vi dra in alla de resurser som han behöver, och som det är just nu tycker vi (hans far och jag) att han inte behöver en logoped då vi inte upplever att han har en språkstörning. Vi, som även känner honom bäst, ser att han har språket, bara inte orden och eftersom han inte ens fyllt 3 så känner vi även att vi har tid att vänta. Även BVC delar denna uppfattning med oss!  Skulle det vara så att det ser lika ut om ett halvår, då kanske det är dags att skicka remissen till logopeden, men eftersom det kommer nya ord varje dag så tror jag inte att det kommer att behövas.
    samspelet kanske inte är något problem då men han är ju klart sen med språket. Han blir ju tre om en månad ser jag på din presentation och att då precis ha kommit igång med språkutvecklingen är ju jättesent. Min dotter blir tre i december och hon har sen i våras fått ett jättestort ordförråd och pratar treordsmeningar (uttalet har dock långt kvar). men det kändes ändå självklart med logoped för oss, för att bara kolla hur hennes nivå är, om vi kan stötta på något sätt, vad som är ok utveckling fortsättningsvis osv.

    Så man behöver ju inte ha en språkstörning, han kan ju vara sen bara men att få det kollat hos en logoped tycker jag är en jätteliten grej men som kan vara värt väldigt mycket.
  • cruz

    Vår yngsta son som nyss fyllt två kan bara säga mamma och pappa. Sedan har han en massa ord som bara jag förstår (mmma=flygplan, ba=buss, wa=tåg etc). Om inte talet kommit igång om ett par månader kommer vi att få tid hos logoped säger vår BVC. Eftersom vi har ett barn med autism i familjen så är det extra viktigt att hålla koll på lillebrors utveckling. Vid minsta misstanke om autism bör man utreda direkt (autism kan utredas från 18 månaders ålder i dagsläget). Enbart en försenad språkutveckling kan man vänta med att utreda till barnet är 2,5. Längre än så skulle jag aldrig vänta. Jag är så säker på att vår yngsta inte har autism, så därför tycker jag det är OK att vänta med logoped ett par månader (men inte längre än så).

  • Little Ms Chatterbox
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-21 14:29:09 följande:
    Autismspektrumtillstånd kommer det väl att heta....?

    Ts, Jag tycker också att en del av det de beskriver påminner en del om autismpektrum. 
    Ja givetvis, jag hade nog lite hjärnsläpp när jag skrev. Sen när jag läste din kommentar var det från mobilen så jag har haft ett jäkla sjå att hitta tillbaka till den här tråden så jag kan cetera (går inte från mobilen)
  • Guavasylt

    Ytterligare en liten uppdatering - få se om jag kan få liv i tråden igen. 
    Nu har skolpsykologen varit och observerat och vi har haft ett bra möte med henne. Hon förstod våra iakttagelser och kunde bekräfta att vår son verkar besvärad av andra barn och gärna går iväg när andra försöker närma sig honom. Ibland kunde kan dock låta något mindre barn ta på honom en stund. Visst är det konstigt att han är ett sådant gose-djur hemma och älskar att kramas och ligga bredvid i sängen?

    Men han är aldrig ledsen och inte aggressiv, och det kanske förklarar att förskolan inte reagerar så mycket på att något kan vara annorlunda. Han är ju så snäll och rolig, verkar alla tycka Han fyller nu snart 3 och språket har utvecklats mer, men han går fortfarande på tå och flaxar med armarna när han blir exalterad. Om några veckor ska vi till BVC-doktorn för ev vidareremittering till autismutredning. Det tar sådan tid - jag blir snart galen! 

  • Little Ms Chatterbox
    Guavasylt skrev 2012-02-12 20:15:54 följande:
    Ytterligare en liten uppdatering - få se om jag kan få liv i tråden igen. 
    Nu har skolpsykologen varit och observerat och vi har haft ett bra möte med henne. Hon förstod våra iakttagelser och kunde bekräfta att vår son verkar besvärad av andra barn och gärna går iväg när andra försöker närma sig honom. Ibland kunde kan dock låta något mindre barn ta på honom en stund. Visst är det konstigt att han är ett sådant gose-djur hemma och älskar att kramas och ligga bredvid i sängen?

    Men han är aldrig ledsen och inte aggressiv, och det kanske förklarar att förskolan inte reagerar så mycket på att något kan vara annorlunda. Han är ju så snäll och rolig, verkar alla tycka Han fyller nu snart 3 och språket har utvecklats mer, men han går fortfarande på tå och flaxar med armarna när han blir exalterad. Om några veckor ska vi till BVC-doktorn för ev vidareremittering till autismutredning. Det tar sådan tid - jag blir snart galen! 
    Utredning kan ta tid, på ett sett kan det vara bra för då kan man upptäcka om det bara är en väldigt långgående fas. Så länge han inte känner frustration, aggressioner eller mår dåligt på annat sätt så är det inte så jobbigt för honom att vänta. 
    Vissa saker kan du redan nu öva på hemma, tex så kan ni gå baklänges, då kan man inte undvika att gå på hela foten.
    Det är en övning som min son har gjort. Funkar bra ett tag när man har hållit på med det men han faller tillbaka mer och mer om man inte övar. Vi brukar påminna honom ibland att han ska gå på hela foten. (Att han ska sätta ner hälen blir fel i hans huvud för då kan han ju inte fortsätta att gå. Man måste tänka på hur man väljer sina ord. Tänk, hur man vill att det ska se ut när det är färdigt, inte vad man vill att barnet ska göra)

    Som du skrev i TS: "men har svårt att fokusera på vad vuxna säger och samarbetar inte gärna."  Där kan du arbeta lite med bilder och schema. Tex när man ska klä på sig ytterkläder så har man ett bildschema med 3-4 bilder. Overall, skor/stövlar, vantar och mössa. En del behöver grundligare bilder, tex overallen som hänger på kroken, sätt i ena benet först, sen andra, över rumpan, i med armen osv, osv medan andra bara behöver kläderna i hallen, när vi är påklädda går vi ut. 
    Sociala berättelser eller seriesamtal är också en bra grej som man kan använda
    En del barn tycker det är roligt med egna fotografier på sig själva, andra kan tycka det blir för mycket intryck och behöver mer enkla ritade bilder.  
    Bra saker att ha för att göra de här scheman är styvare papper, självhäftande kardborre remsor, laminator, plastfickor.
    Finns bilder på nätet om man vill, kolla efter PECS och www.do2learn.com/

    Att han viftar med armarna kan vara ett sett som blir när han inte vet vad som ska hända eller det blir för mycket i just den stunden. Det är då det är bra med förberedelser, schema och genomgång innan vad man ska göra. 

    Det finns en bok som heter Explosiva Barn av Ross W Greene, häng inte upp dig på att det står "Explosiva" den här boken förklarar väldigt bra hur de här personerna tänker, för det är ofta det som det är med NPF, ett annat sätt att tänka. Om man lättare kan förstå hur de tänker så kan man lättare hjälpa till i vardagen så det inte blir så mycket missförstånd och frustration. 
    Sen så vill jag även skriva lite om Omega, Det ökar koncentrationen och inlärningen så det skulle nog vara bra för hans språkutveckling. Titta i länken i min sidfot och fråga gärna om det är något du undrar.
Svar på tråden Mitt huvud i sanden?! Jobbigt med sonens beteenden och vår kontakt med förskolan.