Vet du. Nu är inte jag någon expert alls, arbetar inte med barn och är ganska orolig av mig rent generellt (speciellt när det kommer till min son) men utifrån det du har beskrivit så förstår jag verkligen inte varför exakt de tror att din son skulle vara efter på något sätt?
Som sagt, jag kan oroa mig för väldigt mycket. Är orolig mest hela tiden, och har således väldigt lätt att haka upp mig på saker, speciellt som förstagångsmamma men i ditt fall så känner jag inte något "fel" spontant.
Om vi säger såhär. När du är ute med din son i parker eller i andra sociala sammanhang (Träffa släkt eller vad det nu kan vara) - söker din son någon som helst kontakt då? Hur upplever du honom i de sammanhangen? Tycker du att det är en skillnad i hans beteende jämfört med andra barns?
Att inte vara intresserad av klossar är väl inte så konstigt, det beror mycket på personlighet. Samma med knoppussel. Min son är 18 månader och han kan visserligen stapla klossar på höjd (Bvc testade bland annat detta på kontrollen) men det är verkligen inget som han sitter och gör om dagarna. Knoppussel tycker han om att leka med men det är inte alltid han får i bitarna, och det kan ta många försök (Men oftast tappar han tålamodet och går vidare till nästa leksak).
Det är väl bra att han pratar i meningar av 2-3 ord? Det är väl det han ska kunna nu? När vi var på 18 månaders kontrollen så sa vår BVC-sköterska att hon vill se meningar av 2-3 ord när sonen är tre år.
Att inte klä på sig själv trodde inte jag alls var något konstigt vid 2,5 år. Jag har en släkting som är en fantastisk pedagog på en förskola där alla är så förtjusta i henne och hon berättade för mig att det är inte alla som kan det här med att klä av och klä på sig. Vissa är lata och tycker det är bekvämt att inte göra det själva, vissa är ointresserade av andra anledningar, vissa har helt enkelt svårt för det medan andra kan det någorlunda bra. Det är något som kan ta tid, precis som potträning. Vad gör det att din son har blöja vid 2,5 år? Jag planerar inte potträning innan dess! Min släkting berättade också att barnen på hennes förskola brukar börja först vid 2,5-3 år.
Tycker inte du ska lägga någon skuld på dig själv, barn vill ändå inte lära sig det de inte är intresserade av. Jag vet själv hur det är att vilja lära barnet något som han vägrar ta till sig.. Så det ligger liksom inte hos oss, utan barnen själva, de lär sig det de är intresserade av och vad de är intresserade av ligger mycket i deras personlighet!