Quintus Zebra skrev 2011-10-15 00:10:47 följande:
1. Fast "en nationell grupp" och "en nationalstat" är två helt olika saker. Det måste väl vi vara överens om?
Jag påpekar bara det uppenbara. Att alla människor i en nationell grupp inte alls delar samma värderingar och erfarenheter och identitet. Att det skulle göra att det inte finns några nationer, det är din slutsats.
Enligt dig är alltså inte det mångkulterella Sverige EN nation?
Kan du inte sluta försöka dribbla bort mina frågor och svara på dem istället?
Jag försöker en sista gång:
Menar du att Sverige på 1800-talet bestod av ETT folk där alla eller ens merparten (norrlänningar, skåningar, jämtlänningar, gotlänningar, stockholmare, överklass, underklass, arbetare, hantverkare, sotare, bönder, soldater, adel, fattiga, o.s.v) delade EN värdegrund, ETT språk, EN identitet och gemensamma erfarenheter?
2. Nu var det inte mångkulturellt vi diskuterade, utan mångnationellt. Jag har som sagt aldrig ens hört begreppet "mångnationell" nation förut, så det är inte så enkelt att ge exempel.
3. De kämpade för sina EGNA rättigheter mot människor. Precis på samma sätt som folk i Algeriet, U.S.A, Indien, Haiti, Sydafrika och nu senast när muslimer och ateister stod tillsammans på torget i Kairo och kämpade för SINA rättigheter. Sammanhållning har funnits i alla dessa länder, gör det också dem till sammanhållna nationella grupper? Och det faktum att de kämpade MOT människor med samma nationalitet, vad säger det om sammanhållningen och den gemensamma identiteten?
4. Återigen. Vem bestämde Sveriges gränser?
5. Och det har varit ett praktiskt verktyg för diktatorer i lika många länder.
1. Men för f-n Quintus, en "nation" är en synonym till en "nationell grupp"!!! Du blandar ihop nation och stat och land och rike. En nationell grupp/nation och en nationalstat är olika men relaterade begrepp. En nationalstat är en stat/land/rike där invånarna tillhör en nation. Och det gör för de flesta resonemang ingen större skillnad om några procent inte tillhör denna nation. DET ÄR DU SOM DRIBBLAR - HELA TIDEN!
Nej, nation =/= mångkultur.
Jag vet inte om Sverige i någon strikt mening kan beskrivas som en nation under 1800-talet. Särskilt som nationalismen växte fram UNDER 1800-talet. Det var nog stor skillnad på det nationella medvetandet från år 1800 till 1899. Min hypotes är, återigen, att framväxten av en nationell identitet - att vi här delar en identitet som innebär att vi är svenskar och vi bebor vårt land - banade väg för demokrati (lika rättigheter till landet) och välfärd (solidaritet med våra likar). Das ist alles.
2. "Mångnationell nation"?!?! Du har ju faktiskt ingen susning.
3. Ja, de kämpade för sina egna rättigheter. Svenskars rättigheter i Sverige. Inte danskars rätt att rösta i Sverige. Inte heller svenskars rätt att rösta i Danmark. Varför tror du svenskarna tyckte sig ha rätt att kräva rättigheter i sitt land? Inte kan det väl ha varit att de identifierade sig som svenskar med rätt till sitt land?
Kamp för rättigheter har förekommit i många stater/länder. Sedan man fått dem och därmed mist den gemensamma fienden har man råkat i luven på varandra. Du tycker väl inte Egypten är någe vidare som exempel på sammanhållning efter de senaste sammandrabbningarna längs religiösa samhällsgruppsgränser?
4. Ryssland kanske drog upp riksgränserna? Händelsevis råkade de i stort sett ringa in de svensktalande. Tror du det var en slump? Några blev kvar i Finland - men kanske såg de sig som finländare snarare än svenskar. Några blev kvar inom riket - meänkeli, samer - men som sagt någon procent gör ingen praktiskt skillnad, infödda minoriteter finns i de flesta nationalstater utan att göra begreppet svårt att använda. Så vad ville du ha sagt med frågan? Att nationalstaten Sverige är en slumpmässig formering skapad av någon annan än folket? Det skulle inte göra någon skillnad, även om det vore sant. Och även om svenskarna kommit till efter att riksgränsen fastställts, som i fallet Frankrike, gör det ingen skillnad. Faktum kvarstår: Först uppstod nationalstaten, sedan följde demokrati och välfärd. Etablering av dessa är sällsynt eller obefintlig i stater som inte är/har varit nationalstater.