• JTA

Mångkulturalister se hit!

Quintus Zebra skrev 2011-10-14 08:06:57 följande:
    Det handlar inte om vad jag vill. Jag bara ger exempel som visar att kulturer stärks av att attackeras och av att utsättas av konkurrens (även om konkurrensen mest är upplevd). För att motbevisa den märkliga tesen som vissa nationalister och andra brukar komma med, att Sveriges kultur bara skulle upphöra för att det kom andra kulturer hit.

Jag vill självklart inte att de invandrare som kommer hit skall behandlas på det sätt Romer har behandlats. Jag vill att alla skall släppas in och tillåtas delta i samhället.
    Det handlar om hur du argumenterar. Som svar på påståendet att svensk kultur hotas av invandring drar du till med att svensk kultur tvärtom kan stärkas av konkurrens, likt den romska kulturen. Ett rent hårresande argument som ju inte ens du själv gillar.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 08:35:58 följande:
    Syftet med det inlägget?

Att mörka vilka det är som sitter i parlament i Sverige  runt om i Europa och jobbar för att  motverka tolerans? Flört

Att låtsas som att extrema muslimer som sitter och konspirerar i källarlokaler har mer makt än folkvalda politiker och politiska partier med miljontals kronor på banken?

Vilka är det som sitter på maktpositioner (både kommunalt och riksdagen). Som får miljoner i partistöd varje år? Och som verkar för att  motverka jämställdhetsarbetet mellan könen, inskränka religionsfriheten,  minska HBTQ-personers rättigheter, minska elevers chanser att lära sig kritiskt tänkande i skolan, motverka antidiskrimineringsarbetet o.s.v?

Muslimerna?
    Är det Waberi (m) du tänker på?

I utanförskapsområdena är det du fruktar till stor del redan ett faktum.
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 08:43:01 följande:
    Läs gärna om hur Judarna behandlades under t.ex. medeltiden. Finns tillgängligt på t.ex. Wikipedia.

De FICK inte integrera sig. De fick inte ta vilka jobb som helst eller leva hur de ville.

Under sådana omständigheter är integration svårt.

Jag hoppas ju att dagens invandrare kommer tillåtas delta i samhället på samma villkor som alla andra, och då är det ju betydligt enklare att integrera sig. 
    Det finns knappast några relevanta likheter mellan medeltida behandling av judar och vår "behandling" av invandrare. De tillåts delta i samhället på lika villkor. Problemet är väl att det inte räcker.
  • JTA
    Per45 skrev 2011-10-14 08:24:22 följande:
    "edonator skrev 2011-10-13 22:12:12 följande:
    Det dödliga våldet har till exempel tredubblats på knappt två decennier. Från strax över 100 rapporterade fall årligen i början av 90-talet till en bit över 300 fall varje år 2010."

Nej du har helt fel, problemet är att du tror på en blogg som inte fattat att det handlade om anmälda brott. Det dödliga våldet har ökat men inte så kraftigt som du inbillar dig:

"Det faktiska antalet fall av dödligt våld i Sverige har sedan 1990 legat på en relativt konstant nivå runt 100 fall per år - detta trots befolkningsökningen under samma period. Men 2010 inrapporterades 333 brott som avsåg fullbordade mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång, vilket är en ökning med 98 brott jämfört med föregående år. Den kraftiga ökningen visade sig bero på en enskild anmälan med ett stort antal misstänkta fall där det nu har klarlagts att det inte rörde sig om mord eller annat dödligt våld."
    www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&mo...

"Polisen har registrerat 213 fall av mord eller dråp, vilket är 92 procent fler än första halvåret i fjol. Men här handlar det om att ett fåtal enskilda ärenden med många anmälda brott som har påverkat statistiken. En Växjöläkare som tidigare misstänktes för 78 fall av dödshjälp står för en stor del av ökningen.

– Anmälningarna har lagts ner men de finns kvar i statistiken och eftersom det är så många brott påverkar det siffrorna, säger Svedlund."
    www.dn.se/nyheter/sverige/fler-fall-av-vald-i..
    Intressant.

En annan intressant artikel på temat våldsutvecklingen (eller vad man skall kalla det):

cornucopia.cornubot.se/2010/05/minskad-benagenhet-att-anmala.html
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 09:04:33 följande:
    Ja, du hittade en muslim i riksdagen. Grattis!

Varför du väljer att medvetet misstolka det jag skriver? Varför väljer du att blunda för vilka det främst är som sitter i kommuner, parlament och EU-parlamentet och motverkar tolerans?
    Self Evident hittade visst några fler muslimer.

Men visst är det intressant att muslimsk tradition är väldigt lik högerextremistisk ideologi? Den som du har så mycket emot. Vad sägs om att du möter även den med tolerans så kanske den löser upp sig liksom helt magiskt?
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 08:59:22 följande:
    1. Läs igen. Inte alls vad jag skrev. Jag skriver däremot att människan är flockdjur. Att sammanhållning är viktig för ett fungerande samhälle. Att ett land (och alla andra enheter som t.ex. idrottslag eller företag) tjänar på att ha gemensamma mål. Gemensamma erfarenheter skadar inte heller. Men nationen är alldeles för stor för att bara rymma EN kultur, människans flockar har historiskt varit mycket mindre. Och framförallt skriver jag att nationaliteten är ett alldeles för luddigt och heterogent begrepp för att bygga en sammanhållning kring. Hur skall man kunna enas under något som inte ens de mest fanatiska nationalister kan hitta en definition för?
    Återigen frågar jag. Tror du verkligen på riktigt att alla etniska svenskar delar samma erfarenheter, värderingar och har en gemensam identitet. Eller hur många procent gör det enligt dig?
    Vad är du ute efter? Att begreppet nation aldrig haft någon betydelse? Att nationalstaten aldrig funnits? Det är ju snurrigt. Du kan gärna kritisera dagens nationalistiska rörelser men dina argument har mycket litet med jag försöker säga att göra. Fire away, argumentera på bara, om någonting annat än det jag diskuterar.
    2. Nja, de kämpade allt för varandra också. Det fanns stort utbyte mellan stater. Men främst slogs de för sin EGEN situation. Och då vände de sig självklart mot de företagare och politiker som hade makt att påverka just deras situation.
    Förklara varför rösträtten tog slut vid gränsen. Argumenterade rörelsen för allmän rösträtt att denna skulle gå utanför gränsen? Att till exempel danskar skulle ha rösträtt i Sverige?

Kommunismen, däremot, hade förstås imperalistiska ambitioner.
    3. Schweiz? Nederländerna? Storbritannien? Spanien? Finland (sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85land och sv.wikipedia.org/wiki/Svenskfinland) ? Tyskland (sv.wikipedia.org/wiki/Tysklands_f%C3%B6rbunds...)? Är det något av dem som håller måttet enligt dig?
    Finns många fler, men det beror ju lite på exakt vad definitionen för "mångnationellt land" är och vad man sätter för krav på begreppen  välfärd och demokrati?
    Schweiz - intressant stat. De är verkligen schweizare allihopa fast ändå rätt olika. Men demokrati kom sent - på 70-talet för kvinnor i någon kanton. Och välfärdssamhälle - definitivt inte.

Nederländerna? De var väl ändå en nationalstat.

Storbrittanien - country of contries. Fyra skilda nationer i ett land.

Finland - 3 % svensktalande, avtagande. Enligt dig måste typ 99,9 % inom en nationalstats gräns vara av samma nation för att begreppet skall få existera över huvud taget. Ingenting jag läst pekar på att din inställning är rimlig. 

Tyskland - en av de första nationalistiska rörelserna, närmast den som skapade nationalismen. Så vad menar du?

Med det sagt så visar historien att nationen inte behöver existera före staten för att en nationalstat skall uppstå. I fallet med Frankrike definierades franskheten först och fransmännen blev till efterhand.

Men fortsätt gärna leta motbevis. För varför skulle inte undantag från regeln kunna finnas? Det behöver inte betyda att det finns en historisk strömning som tyder på att nationalstaten varit fördelaktig för framväxten av demokratiska välfärdsstater.
  • JTA
    Self Evident skrev 2011-10-14 20:43:54 följande:
    Så vad är problemet? För lite diskriminering?    
    Ja det är tydligt att det blev ett problem att det var fler invandrare än sverigedemokrater i riksdagen.
  • JTA
    Self Evident skrev 2011-10-14 21:24:22 följande:
    Och mer komplicerat blir det. Enligt en sammanställning som Sveriges Radio gjorde inför valet 2006 var 16 procent på SD:s listor kandidater med invandrarbakgrund. Det är fler än hos M, KD, C, S. SD hade alltså procentuellt fler invandrarkandidater än många andra partier.
    Quintus får trösta sig med att inte ens nationalisterna kan definieras i nationella termer
  • JTA
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:16:55 följande:
    Hahaha, tror du på det själv? Flört

Att diskutera just ämnet kultur är bland det roligaste jag vet...
    Ja det har jag förstått och det är helt ok. Men du kunde ju låta bli att gå till svars någon gång ibland. Som när det visar sig att det finns fler invandrare än nationalister i Sverige riksdag. Var nöjd och tyst istället.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:11:33 följande:
    Varför skulle det vara ett problem? Mitt inlägg handlade om människor som HÅNAR toleranta och arbetar mot tolerans. Vad har riksdagsledamoters härkomst med detta att göra?
    Du skrev:

"Ja, du hittade en muslim i riksdagen. Grattis!

Varför du väljer att medvetet misstolka det jag skriver? Varför väljer du att blunda för vilka det främst är som sitter i kommuner, parlament och EU-parlamentet och motverkar tolerans?"

Det visade sig vara många fler än en muslim. Och en hel massa andra invandrare av skilda härkomster. Och finnar! Mångkulturellt så det förslår. Du borde vara nöjd och glad. Istället fortsätter du att försöka hitta fel så att din fantasi om de diskriminerande svenskarna kan upprätthållas.

Och med tanke på de många riksdagsmuslimerna och din kommentar om de intoleranta nationalisterna är det relevant att påpeka att muslimsk tradition har mer med högerextremism att göra än någonting annat. Vet du vad det bland muslimer populära begreppet "ummah" betyder? Den muslimska NATIONEN.

På sätt och vis innebär det att du paradoxalt kan få rätt till slut, men på ett sätt som du knappast kommer att gilla. Antalet nationalister i riskdagen, dvs summan av SDare och muslimer, är ju rätt stor i alla fall.

Men frågan är om du bemöter nationalisternas intolerans med mer tolerans, på samma sätt som du förespråkar att vi skall bemöta invandrarnas intoleranta värderingar. Gör du det?
Svar på tråden Mångkulturalister se hit!