Quintus Zebra skrev 2011-10-14 08:59:22 följande:
1. Läs igen. Inte alls vad jag skrev. Jag skriver däremot att människan är flockdjur. Att sammanhållning är viktig för ett fungerande samhälle. Att ett land (och alla andra enheter som t.ex. idrottslag eller företag) tjänar på att ha gemensamma mål. Gemensamma erfarenheter skadar inte heller. Men nationen är alldeles för stor för att bara rymma EN kultur, människans flockar har historiskt varit mycket mindre. Och framförallt skriver jag att nationaliteten är ett alldeles för luddigt och heterogent begrepp för att bygga en sammanhållning kring. Hur skall man kunna enas under något som inte ens de mest fanatiska nationalister kan hitta en definition för?
Återigen frågar jag. Tror du verkligen på riktigt att alla etniska svenskar delar samma erfarenheter, värderingar och har en gemensam identitet. Eller hur många procent gör det enligt dig?
Vad är du ute efter? Att begreppet nation aldrig haft någon betydelse? Att nationalstaten aldrig funnits? Det är ju snurrigt. Du kan gärna kritisera dagens nationalistiska rörelser men dina argument har mycket litet med jag försöker säga att göra. Fire away, argumentera på bara, om någonting annat än det jag diskuterar.
Quintus Zebra skrev 2011-10-14 08:59:22 följande:
2. Nja, de kämpade allt för varandra också. Det fanns stort utbyte mellan stater. Men främst slogs de för sin EGEN situation. Och då vände de sig självklart mot de företagare och politiker som hade makt att påverka just deras situation.
Förklara varför rösträtten tog slut vid gränsen. Argumenterade rörelsen för allmän rösträtt att denna skulle gå utanför gränsen? Att till exempel danskar skulle ha rösträtt i Sverige?
Kommunismen, däremot, hade förstås imperalistiska ambitioner.
Schweiz - intressant stat. De är verkligen schweizare allihopa fast ändå rätt olika. Men demokrati kom sent - på 70-talet för kvinnor i någon kanton. Och välfärdssamhälle - definitivt inte.
Nederländerna? De var väl ändå en nationalstat.
Storbrittanien - country of contries. Fyra skilda nationer i ett land.
Finland - 3 % svensktalande, avtagande. Enligt dig måste typ 99,9 % inom en nationalstats gräns vara av samma nation för att begreppet skall få existera över huvud taget. Ingenting jag läst pekar på att din inställning är rimlig.
Tyskland - en av de första nationalistiska rörelserna, närmast den som skapade nationalismen. Så vad menar du?
Med det sagt så visar historien att nationen inte behöver existera före staten för att en nationalstat skall uppstå. I fallet med Frankrike definierades franskheten först och fransmännen blev till efterhand.
Men fortsätt gärna leta motbevis. För varför skulle inte undantag från regeln kunna finnas? Det behöver inte betyda att det finns en historisk strömning som tyder på att nationalstaten varit fördelaktig för framväxten av demokratiska välfärdsstater.