Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Mångkulturalister se hit!

Self Evident skrev 2011-10-14 17:45:40 följande:
    "Invandrarna i riksdagen är i oktober 2010 fler än vänsterpartister, kristdemokrater, sverigedemokrater, centerpartister, folkpartister och även miljöpartister. Alltså den tredje kraften i riksdagen om de ville bilda en sådan vid sidan av partigränserna.
    Procentuellt är det även bättre representerade än kvinnorna, vars andel sjönk i årets val, ungdomarna och pensionärerna."

Ett litet urval:

Nyamko Sabuni, integrationsminister,(fp)

Moderata Samlingspartiet

Metin Ataseven, Stockholms län (ersättare för Mikael Sandström)
    Hanif Bali, Stockholms län
    Marta Obminska, Uppsala län
    Eliza Roszkowska Öberg Stockholms län
    Abdirizak Waberi, Göteborgs kommun
    Boriana Åberg, Skåne läns södra

Anti Avsan Stockholms län

Sedat Dogru, (ersättare)
    Jelena Drenjanin (ersättare)
    Montaser Eneim (ersättare)
    Mohamoud M. Enow (ersättare)
    Robert Gajos (ersättare)

Folkpartiet

Roger Haddad, Västmanlands län
    Ismail Kamil, Uppsala län

Gulan Avci, Stockholms kommun (ersättare)
    Essam El-Naggar, (ersättare)
    José Kimenga, (ersättare)
    Jasenko Selimovic, (ersättare)

Arbetarepartiet-Socialdemokraterna

Ibrahim Baylan (personvald) Västerbottens län
    Adnan Dibrani, Hallands län
    Arhe Hamednaca, Stockholms kommun
    Shadiye Heydari, Göteborgs kommun
    Yilmaz Kerimo, Stockholms län
    Pyry Niemi, Uppsala län
    Jasenko Omanovic Västernorrlands län
    Maryam Yazdanfar Stockholms län

Roza Güclü Hedin (s) Dalarnas län

Luciano Astudillo, (ersättare)
    Evin Cetin (ersättare)
    Aleksander Gabelic, Östergötlands län (ersättare)
    Alaa Idris, (ersättare)
    Nasim Malik (ersättare)
    Jamal Mouneimne, (ersättare)
    Ardalan Shekarabi (ersättare)
    Mariam Osman Sherifay (ersättare)
    Yoomi Renström (ersättare)
    Abbas Zarrinpour (ersättare)

Vänsterpartiet

Rossana Dinamarca (personvald) Västra Götalands län
    Amineh Kakabaveh, Stockholms kommun

Francisco Contreras, (ersättare)
    Hamza Demir, (ersättare)
    Mussie Ephrem, (ersättare)
    Ali Esbati,(ersättare)
    Daniel Riazat (ersättare)
    Tamara Spiric, (ersättare)

Miljöpartiet

Jabar Amin, Västerbottens län
    Esabelle Dingizian, Stockholms län
    Mehmet Kaplan, Stockholms kommun

Rebwar Hassan (ersättare)
    Amar Sabri (ersättare)
    Yuri Silva (ersättare)
    Ermin Skoric (ersättare)
    Dragan Vrdoljak, (ersättare)
    Asso Zand, (ersättare)

Centerpartiet

Abir Al-Sahlani, Stockholms kommun (ersättare för Andreas Carlgren)

Maria Bunyemen (ersättare)
    Dayana Jadarian (ersättare)
    Aphram Melki,(ersättare)

Kristdemokraterna

Robert Halef, Stockholms kommun

www.immi.se/politik/riksdagen2010
    Och alla som det står ersättare på sitter väl inte i riksdagen?
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-10-14 19:14:53 följande:
    1. Självklart är människor individer, men det är grupperna som gör individerna starkast och lyckosammast. Det är kollektivet som är det som borde prioriteras först, majoriteten är den som ska vara styrande - så som demokratin ska fungera.

2. Det går inte ha ett individbaserat samhälle som just innebär att det inte alls finns någon sammanhållning eller gemenskap.

3. Hur ser du på motsättningarna och paradoxerna som man generellt kan se emellan kulturgrupper? Ser du inga risker för att, som redan sker idag, människor (och även samhället) kommer till skada? Toleransen som fanns/finns inom det svenska kommer inte kunna fortsätta utvecklas när det får ge avkall för mer intoleranta kulturer som naiva, godtrogna mångkulturalister hetsar för.

4. Läs TS - det är mångkulturalismen tillsammans med invandringen som är på tapeten. Mångkulturen som fanns i Sverige då Sverige var homogent svensk  var kulturer som var assimilerade och därmed inget som orsakar motsättningar - de är så gott som svenska med skillnaden att de har utländskt ursprung.
    Jag talar alltså inte om monokultur som något jag ser upp till.

5. Kan du beskriva mångkultur för mig, vad består den av? Tror du svenska folket är överens om det?
    Gör det mångkulturella konsekvenser legitima? Tror du mer gemenskap skulle orsaka fler konsekvenser än det motsatta, alltså splittring av befolkningen?
    Quintus Zebra skrev 2011-10-13 21:19:23 följande:
    Det är inget konstigt alls. Nationalstaten är en mänsklig uppfinning. Det finns mängder av andra möjliga sätt att organisera ett samhälle. Jag kan inte spå framtiden, och känner inte att det finns nån mening i att fantisera om hur det kan se ut. Det finns tillräckligt med SF-författare som redan har målat upp möjliga framtidssamhällen.

Nationalstaten är också en ny företeelse i vår mänskliga historia. Massor av folk har klarat sig utan nationalstat. jag kan inte se nåt skäl till varför den självklart skulle överleva för alltid?
    6. Men kan du inte försöka beskriva scenariot? Visst, jag kan se hur ett och annat land kan falla i något annat lands händer, men att nationalstaten skulle försvinna ser jag inte.

7. Det finns för närvarande inget bättre uppdelande av världen än nationalstaten. Grupper av människor behöver sina geografiska områden, så fungerade det innan nationastaten också, men det var i betydligt mindre omfattning. Logiskt sett så borde det innebära att ännu fler konflikter skulle uppstå då fler och fler små-grupper skulle uppstå. 
    1. Tack, då tror jag att jag förstår dig lite bättre.
    Förlåt för generaliseringen, men det där är ett ganska osvenskt synsätt. I västvärlden har man de senaste hundra åren alltmer fokuserat på individen och individens rättigheter och friheter. Titta t.ex. på FN´s mänskliga rättigheter som alla utgår från individen (individens rätt att välja religion, individens rätt till utbildning, individens rätt att slippa diskriminering och förtryck o.s.v.) Du är dock inte ensam i världen med ditt synsätt. Det finns flera länder i bl.a. Afrika och Mellanöstern som har arbetat för att få FN att ändra sina mänskliga rättigheter så att de inte längre utgår från individen, utan så att de istället fokuserar på gruppen och utgår från familjens rättigheter eller folkgruppens rättigheter.
    Du har självklart rätt att tycka så här. Men du skall nog kanske inte vara säker på att ditt tyckande är typiskt svenskt eller att en majoritet av svenskarna tycker så.

2. Nej, ett samhälle utan sammanhållning eller gemensamma mål/visioner kan få svårigheter. Jag har dock aldrig sett några belägg för att nationalitet skulle vara det enda man kan bygga en sammanhållning kring. Snarare tyder väl historien på att nationaliteten är en ganska klen stomme att enas kring?

3. Man måste jobba mot intolerans i alla dess former. Sträva mot tolerans. Skolan har en jätteviktig uppgift, men även föräldrarna. Jag tror dock att du gör ett misstag om du tror att kulturkrockar enbart sker mellan människor med olika nationella identiteter. Jag tror du vet mycket väl att så inte är fallet. Jag tror du vet att människor med olika politisk identitet ofta hamnar i konflikt, och det samma gäller allt som man kan identifiera sig med. Folk slåss p.g.a religion, sport, musik, TV-program, subkulturer, ålderskillnader, filosofiska och moraliska frågor, olika matkultur, o.s.v.
    Om man bara stirrar sig blind på härkomsten missar man huvudproblemet.

4. Det har i alla tider funnits konflikter mellan olika kulturella grupperingar i landet Sverige. Har du läst vår historia? Bröder som mördar varandra. Adel som gör uppror mot kungar. Arbetare som hotar med revolution mot överklassen. Militär som skjuter svenska arbetare. Punkare och raggare som slås. Fotbollshuliganer som har ihjäl varandra...

5. Jag tror inte på ökad splittring, utan på ökad frihet för individen. Mångkultur består av individer, med olika värderingar, olika erfarenheter, olika förutsättningar, olika målsättningar, olika drömmar, olika språk, olika religioner, olika filosofiska livsåskådningar, olika prioriteringar och olika nationalitet.

6. Jag har ju som sagt ingen aning om framtiden, om vilket ekonomiskt system som används eller om nåt annat. Men som det ser ut just nu så går vi mot en allt mer globaliserad ekonomi och kultur. Människor flyttar på sig allt mer. Nationaliteter blandas allt mer, både rent biologiskt och kulturellt. Väldigt många väljer att leva sitt liv på en annan plats än där de är födda. Det är ju inte orimligt att tro att en persons härkomst blir allt mer oviktig för personens identitet. Det är inte orimligt att tro att allt fler börjar ifrågasätta det kloka med att dela upp världen i flera hundra år gamla gränser och dela upp människor utifrån ursprung. Någon form av internationell demokrati kanske. Där de lokala samhällena styr över lokala frågor och det internationell "parlamentet" styr över frågor som berör alla. Som sagt, jag är ingen spådam.

7. Ja, och så kan det fungera även efter nationalstaten. Kan man kriga så mycket mer än det nationalstater har gjort de senaste trehundra åren?

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-10-14 20:43:54 följande:
    De som hävdar att diskrimineringen är utbredd i Sverige brukar påstå att det är nästan omöjligt att komma in i samhället p.g.a. utländskt utseende och namn. Samtliga på listan har ett påfallande utländskt namn, majoriteten utomeuropeiska, några uppenbart muslimska och alla utom tre är första generationens invandrare, antagligen gifta med svenskar. Jag rensade t.o.m. bort exempelvis finnländare och tyskar eftersom jag visste att du skulle göra den här typen av invändningar. Det syns garanterat på de flesta av de här personerna att de har annat påbrå än svenskt.
    Jag utgår ifrån att du vet vilken funktion en ersättare har och att de utses till det som ett förtroendeuppdrag i samband med valet.

Så vad är problemet? För lite diskriminering?  

Diskuterar vi diskriminering nu igen?

Som jag skrivit redan innan så finns det arbetsgivare där det snarare är en fördel att vara invandrare (vissa myndigheter, SVT, riksdagen), men det säger väldigt lite om den stora massan "vanliga invandrares" vardag.

Ärligt talat förstod jag inte vad ditt inlägg hade med mitt att göra. Så jag gjorde bara några påpekanden.

Mitt påstående var angående att det finns väldigt många nationalister som sitter i parlament runt om i Europa och jobbar mot tolerans.

Du menar väl inte att alla invandrare i riksdagen jobbar mot tolerans, eller på vilket sätt var ditt inlägg ett svar på mitt?

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 21:02:49 följande:
    Ja det är tydligt att det blev ett problem att det var fler invandrare än sverigedemokrater i riksdagen.
    Varför skulle det vara ett problem?

Mitt inlägg handlade om människor som hotar toleranta och arbetar mot tolerans.

Vad har riksdagsledamoters härkomst med detta att göra?

• Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:09:56 följande:

Mitt inlägg handlade om människor som hotar toleranta och arbetar mot tolerans.

Oj, det blev fel. Gör om:
    JTA skrev 2011-10-14 21:02:49 följande:
    Ja det är tydligt att det blev ett problem att det var fler invandrare än sverigedemokrater i riksdagen.

Mitt inlägg handlade om människor som HÅNAR toleranta och arbetar mot tolerans.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 20:26:26 följande:
    Self Evident hittade visst några fler muslimer.

Men visst är det intressant att muslimsk tradition är väldigt lik högerextremistisk ideologi? Den som du har så mycket emot. Vad sägs om att du möter även den med tolerans så kanske den löser upp sig liksom helt magiskt?
    Ja, det är som jag påpekat tidigare väldigt intressant att SD och andra nationalistiska rörelser mycket väl kan vara de politiska partier i Europa som har mest likheter i värdegrunden  med extrema muslimer.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 20:21:32 följande:
    Quintus, ge dig.
    Hahaha, tror du på det själv? Flört

Att diskutera just ämnet kultur är bland det roligaste jag vet...

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 21:00:01 följande:
    1. Vad är du ute efter? Att begreppet nation aldrig haft någon betydelse? Att nationalstaten aldrig funnits? Det är ju snurrigt. Du kan gärna kritisera dagens nationalistiska rörelser men dina argument har mycket litet med jag försöker säga att göra. Fire away, argumentera på bara, om någonting annat än det jag diskuterar.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 08:59:22 följande:
    2. Nja, de kämpade allt för varandra också. Det fanns stort utbyte mellan stater. Men främst slogs de för sin EGEN situation. Och då vände de sig självklart mot de företagare och politiker som hade makt att påverka just deras situation.
    2. Förklara varför rösträtten tog slut vid gränsen. Argumenterade rörelsen för allmän rösträtt att denna skulle gå utanför gränsen? Att till exempel danskar skulle ha rösträtt i Sverige?

3. Kommunismen, däremot, hade förstås imperalistiska ambitioner.Schweiz - intressant stat. De är verkligen schweizare allihopa fast ändå rätt olika. Men demokrati kom sent - på 70-talet för kvinnor i någon kanton. Och välfärdssamhälle - definitivt inte.

4. Nederländerna? De var väl ändå en nationalstat.

Storbrittanien - country of contries. Fyra skilda nationer i ett land.

Finland - 3 % svensktalande, avtagande. Enligt dig måste typ 99,9 % inom en nationalstats gräns vara av samma nation för att begreppet skall få existera över huvud taget. Ingenting jag läst pekar på att din inställning är rimlig. 

Tyskland - en av de första nationalistiska rörelserna, närmast den som skapade nationalismen. Så vad menar du?

Med det sagt så visar historien att nationen inte behöver existera före staten för att en nationalstat skall uppstå. I fallet med Frankrike definierades franskheten först och fransmännen blev till efterhand.

Men fortsätt gärna leta motbevis. För varför skulle inte undantag från regeln kunna finnas?

5. Det behöver inte betyda att det finns en historisk strömning som tyder på att nationalstaten varit fördelaktig för framväxten av demokratiska välfärdsstater.
    1. Jag har aldrig ifrågasatt nationalstatens existens. Jag förstår faktiskt inte hur du kan misstolka. Jag har tydligt ifrågasatt ditt påstående att  människor som tillhör samma nationella grupp skulle ha gemensamma språk, värdegrunder, erfarenheter, identiteter o.s.v. Jag ifrågasätter även ditt påstående att nationsgränser historiskt har bestämts med hänsyn till om folket på markområdet har känt samhörighet med varandra. Du har inte lagt fram ett enda belägg för dessa påståenden. Och du svarar inte på mina mycket konkreta frågor.

2. Begreppet nationalitet var väldigt förankrat vid denna tidpunkt. Att människor i Sverige främst kämpade för svenskars rättigheter är ju på inget sätt ett bevis för att alla svenskar känner samhörighet. Som sagt, du hittar exempel på liknande kamper och liknande sammanhållning i så gott som alla kolonier som försökte bryta sig fria. Länder som du påstår inte är nationer.

3. Det beror på vad du menar. Många kommunistiska stater var imperialistiska. Marx däremot var ju en extrem motståndare till imperialism. Men det gör ju inte att Marx idéer fungerar speciellt bra i verkligheten.

4. NederlänDERNA, d.v.s. plural. Storbritanien och Nederländerna måste väl vara en av dina mångnationella stater? Och det som idag kallas Tyskland har ju också historiskt sett varit flera riken?

5. Nationalstaten kan som sagt ha varit ett praktiskt verktyg för de människor som strövade efter välfärd och demokrati. Men som vi ser runt om i världen, så är ju inte nationalitet och nationalstat något som automatiskt leder till att en stat utvecklas i positiv riktning. På många platser har ju istället begreppen använts för att motverka denna utveckling...

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 22:35:57 följande:
    Nej, inte extrema muslimer. Bara vanlig traditionell islam.
    Jobbar vanliga muslimer mot tolerans i samhället?

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-10-14 22:34:24 följande:
    Ja det har jag förstått och det är helt ok. Men du kunde ju låta bli att gå till svars någon gång ibland. Som när det visar sig att det finns fler invandrare än nationalister i Sverige riksdag. Var nöjd och tyst istället.
    Quintus Zebra skrev 2011-10-14 22:11:33 följande:
    Varför skulle det vara ett problem? Mitt inlägg handlade om människor som HÅNAR toleranta och arbetar mot tolerans. Vad har riksdagsledamoters härkomst med detta att göra?
    Du skrev:

"Ja, du hittade en muslim i riksdagen. Grattis!

Varför du väljer att medvetet misstolka det jag skriver? Varför väljer du att blunda för vilka det främst är som sitter i kommuner, parlament och EU-parlamentet och motverkar tolerans?"

Det visade sig vara många fler än en muslim. Och en hel massa andra invandrare av skilda härkomster. Och finnar! Mångkulturellt så det förslår. Du borde vara nöjd och glad. Istället fortsätter du att försöka hitta fel så att din fantasi om de diskriminerande svenskarna kan upprätthållas.

Och med tanke på de många riksdagsmuslimerna och din kommentar om de intoleranta nationalisterna är det relevant att påpeka att muslimsk tradition har mer med högerextremism att göra än någonting annat. Vet du vad det bland muslimer populära begreppet "ummah" betyder? Den muslimska NATIONEN.

På sätt och vis innebär det att du paradoxalt kan få rätt till slut, men på ett sätt som du knappast kommer att gilla. Antalet nationalister i riskdagen, dvs summan av SDare och muslimer, är ju rätt stor i alla fall.

Men frågan är om du bemöter nationalisternas intolerans med mer tolerans, på samma sätt som du förespråkar att vi skall bemöta invandrarnas intoleranta värderingar. Gör du det?
    Jag är jättenöjd och glad över mångkulturen.

Min kommentar "Grattis, du hittade en muslim" var på skoj. Jag har personligen träffat flera andra muslimska riksdagsledamoter. Self Evidents lista var ingen som helst nyhet för mig. 

Kan du på något vis belägga att invandrarna och muslimerna i riksdagen jobbar mot toleransen i samhället? Jag förstår fortfarande inte vad folks härkomst har med mitt inlägg att göra.

Är alla muslimer i riksdagen nationalister. Hur vet du detta?

När förespråkade jag detta? Jag har om och om igen berättat för dig att man inte skall tolerera intolerans, utan sträva efter tolerans. Vi skall motverka intolerans, helt oberoende om vilken härkomst den intoleranta personen har.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!