Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Mångkulturalister se hit!

fisförnäm skrev 2011-11-19 12:53:32 följande:
    1. Ja, men hur ska "mixen" fördelas? Vad är den perfekta mixen? Ska samhället anpassa sig efter vad Velour eller Quintus gillar i kulturväg?

2. Tror ni det kommer få medhåll av resten av medborgarna?

3. Är det rättvist mot den kulturen som funnits i Sverige från början, dvs den svenska?

4. Är det verkligen värt att experimentera trots att vi vet om att kulturella motsättningar orsakar våld och i värsta fall dödsfall?
    Är inte jorden redan mångkulturell och uppdelad som den är, varför ska vi nu också dela upp nationer?

5. Är det inte rättvisare att Velour och Quintus själva reser utomlands för att hitta sina egna kulturmixer, där man även hittar de genuina kulturerna. Exempelvis italiensk kultur är inte riktigt samma sak i Sverige som den är i Italien.
    På så vis slipper vi belasta samhället med ytterliggare motsättningar och allt vad det innebär.
    1. Vet inte om vi talar om samma sak. Men det är i verkligheten väldigt svårt att styra den mix av mångkultur som en individ utsätts för under sin livstid. Individen utsätts för olika kulturella värderingar av sin närmsta familj, en annan mix av kultur i skolan, en annan mix från kompisar, en annan mix från andra bekanta, en annan mix av kultur från TV, böcker och andra medier.
    Ingen kan styra över alla kulturella strömningar i vårt globaliserade kommunikationssamhälle. Och ingen kan styra exakt vilka kulturella värderingar och fenomen som en individ fastnar för. Jag och min storebror har ju t.ex. vistats i samma miljöer hela vår uppväxt. Ändå har vi lyckats bli otroligt olika. Han är ganska traditionell och jag ifrågasätter.

2. Ja, jag är rätt säker på att majoriteten av svenskarna vill ha ett fritt samhälle där individens har rätt att själv bestämma över sin kulturella hemvist och sina värderingar.

3. För mig är aldrig det viktigaste att respektera kulturer. Kulturer är främst verktyg. Det som skall respekteras är inte kulturen utan individen och individens frihet. Rättvisast är om varje individ själv får möjlighet att själv styra över vilka värderingar och traditioner som personen vill ta till sig.

4. Exakt hur skapar mångkultur våld? Vad har du för belägg för detta? Om du träffar en person som tycker annorlunda än du, blir du automatiskt våldsam då?

5. Trivs jättebra i mångkulturella fria Sverige, men tack för omtanken.
    Du har förändrat mina öron Jag längtar efter oljud!

• Quintus Zebra
    Philipsson skrev 2011-11-20 00:07:08 följande:
    Ja, det gäller att bekämpa fördomarFförutfattade meningar. Som t.ex. att feminister skulle vara "toleranta" för att de kallar sig feminister, vilket du just påstod.
    Nu var det ju inte alls vad jag skrev. Jag gav bara ett exempel.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-19 21:12:29 följande:
    Och lika väl ifrågasätta förenklande generaliseringar som t.ex. de Quintus slänger omkring sig...
    Absolut!

Generaliseringar är svåra att undvika, men skall aldrig tas som absoluta sanningar.

• Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-11-20 12:05:31 följande:
    *Nej, samhället ska inte anpassa sig efter vad individer gillar. Majoriteten ska alltid gå före. Om jag exempelvis gillar att klä mig i burka så kan jag inte räkna med att resten av samhället ska acceptera det. Det vore enbart egoistiskt att tro det.

Det är ingen slump att demokrati och mänskliga rättigheter allra först växte fram i väldigt mångkulturella samhällen eller att det ofta har varit grupper (ofta minoriteter, men inte alltid) som har känt sig förtryckta som har varit drivande i kampen för de mänskliga rättigheterna.

Med tiden har allt fler börjat förstå att majoriteten tjänar på att leva i samhällen där allas individuella rättigheter respekteras (även oliktänkande och olika minoriteter).

Jag har i ett demokratiskt samhälle inte rätten att tvinga någon att bära slöja eller att sluta äta kött.
    Men i ett demokratiskt samhälle är det min rätt att slåss för rätten att få bära burka eller att mina barn skall få vegetarisk mat i skolan.  Och att individer världen över i många år har kämpat för sin rätt till religionsfrihet eller till att slippa äta kött i skolan, det har i sin tur fått konsekvensen att alla medborgare i Sverige har fått ta del av religionsfriheten, att alla får möjligheten att välja vegetariskt och att alla får lite större  frihet att själva bestämma över sitt liv.

• Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-11-20 17:53:05 följande:
    1. Nej, då. Det är väldigt lätt att styra detta. Låt folket bestämma! Ingen stat ska tvinga befolkningen finansiera och stödja att minoriteter får frodas. En sak ska vi ha klart för oss när vi talar om mångkulturalism; vi talar om nationella kulturer, ok? Inte små subkulturella kulturer vi exempelvis får genom mat, TV, radio, musik etc..
    Dessa utgör inget större hot eftersom de är just så beroende av människors efterfrågan utan statligt stöd.

2. Varför försvarar du då bla kvinnoförtryck, urholkning av jämställdheten, antidemokrati etc som kommer hit med invandringen? Varför vill du upprätthålla dem utländska, varför splittra landet? Detta är inte svenska folket för.

3. Jo, jag märker det. Du visar ingen hänsyn till att kulturer trivs bäst i respektive länder där inga kulturkrockar sker såsom det gör i den mångkultur du förespråkar. Du vågar helt enkelt inte göra generaliseringar som går ut på att skapa ett tryggare samhälle.

4. Tja, vad säger du om "balkongflickorna" som blivit ett känt fenomen i det lilla landet uppe i norr? Blev det svenska för mycket för dessa invandrare, månne? Lever vi i ett för sexuellt liberalt samhälle, månne? Ska vi gå den stackars invandrar-heders-kulturen till mötes för att visa "respekt" kanske, eller vad tycker du? Ska vi dra ner på liberalismen för deras kulturs skull?
    Nja, det finns nog ett och annat som skulle kunna göra mig våldsam. Ponera att jag vore tillsammans med en av dessa balkongflickor.

5. Det kan du väl inte göra, än finns det väl för mycket svenskt i Sverige? Tänk exempelvis på stackars muslimer som fortfarande måste förhålla sig efter den svenska kalendern. Usch, så respektlöst av oss svenskar.
    1. Vi talar inte om samma sak. Hur skall folket kunna förhindra att jag via nätet kommer i kontakt med buddhister i Thailand och blir buddhist?

2. Jag har aldrig försvarat kvinnoförtryck, urholkning av jämställdheten o.s.v. Tvärtom förespråkar jag alltid tolerans. Det är ju därför jag inte är så förtjust i den nationalistiska strömning som ökar i kraft i Europa, och där bland annat SD ingår. För dom är ju på flera punkter motståndare till jämställdhetsarbetet.
    Jag är en motståndare till intolerans vilken härkomst intoleransen än har.

3. Nej, eftersom det inte finns något som tyder på att det du säger är sant. Nästan alla kulturella fenomen som nu finns i Sverige: religioner, maträtter, filosofier, ideologier, matkulturer, sporter, härstammar någon annanstans ifrån. Kultur har i alla tider färdats över nationsgränser.
    Jag vågar absolut kämpa för ökad trygghet. Ökad tolerans ger ökad trygghet.
    Du får gärna ge mig ett enda belägg för dina påståenden om att mångkultur skapar konflikter. Varför skulle man börja slåss bara för att man tycker olika? Gör du det?
    Historien visar ju istället att det är i länder där man försöker tvinga på den "rätta" kulturen på hela folket som diktatur och konflikter uppstår (Nordkorea, Fd. Jugoslavien, Sovjet, Spanien, Kina, Somalia, o.s.v.)

4. Nej, vi skall inte dra ned på liberalisemen för nån. Inte för estrema muslimer och inte för nationalister och kulturkonservativa. Balkongflickor skall vi motverka på alla sätt. Precis som vi skall motverka alla de fall där män i Sverige mördar och förtrycker sina familjemedlemmar. och precis som vi borde lägga ned betydligt mer kraft på att få folk att må bättre. 1500 människor årligen tar livet av sig i Sverige.

5. Vem tycker så? Svenska kulturyttringar har samma rätt att finnas som alla andra. Det enda jag vill är att individen själv skall få större möjlighet att välja vilken kultur h*n vill tillhöra. Det är därför jag bland annat är för en mer sekulariserad skola, förbud mot religiösa frisskolor, mot patriotiska hjärntvättsförsök av elever och för ökad fokus på kritiskt tänkande i skolan.

• Quintus Zebra
    fisförnäm skrev 2011-11-20 18:04:23 följande:
    Det är fullständigt irrelevant. Mänskliga rättigheter och demokrati fanns i Sverige innan mångkulturen och då var samhället betydligt mer sammanhållet, tryggt och harmoniskt. Mångkulturalismens exeperiment har ingen legitimitet.

Om du vill respektera, ur svenskt perspektiv, exempelvis kvinnoförtryck som kommer med invandringen så får du gärna göra det. Jag tycker dock inte du behöver ta med dig resten av samhället i fallet. Jag vill mena att samhället inte alls tycker som du, men tyvärr har du staten på din sida.

Du får slåss hur mycket du vill, men du kan inte få vad du vill. Det är ganska grundläggande för att ens respektera demokratin.
    Många rättigheter för minoriteter har tillkommit tack vare majoritetens tillåtelse (exempelvis vegetarisk kost i skolor), men denna möjlighet har också missbrukats. Ett tydligt exempel är att generellt så lever svenskarna efter svensk kultur - inte utländsk, detta borde staten respektera och utgå ifrån.
    Det är irrelevant att mångkulturella samhällen ofta är de tryggaste. Att det är i mångkulturella samhällen som demokratin och de mänskliga rättigheterna först har vuxit fram?
    Det är väl absolut relevant att det hittils inte finns så mycket belägg för din tes om att mångkultur skulle vara negativt för ett samhälle?
    Och att sammanhållningen och tryggheten skulle varit större i Sverige på 70-talet. Det håller jag inte med om.

Nej, jag respekterar aldrig kvinnoförtryck. Förstår inte vad du fått det ifrån?

Ja, det är majoriteten som ser till att minoriteterna får allt mer rättigheter. Just för att Sverige blir ett med tiden mer och mer tolerant land. Majoriteten av svenskarna anser t.ex. att homosexuella skall få gifta sig, att Sverige skall ha åsiktsfrihet o.s.v.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-20 23:27:56 följande:
    Igen Quintus, om du har några referenser som stöd för demokrati, trygghet etc kommit sig till tidigast och starkast i mångkulturella samhällen så vore det intressant om du kunde presentera dem. Om du redan gjort det ber jag om ursäkt för min ignorans och ber dig göra det igen. Annars lär jag inte hitta dem.
    Tryggheten känns som vi har gått igenom förut, minns att jag har länkat till listor om vilka länder som är tryggast att uppfostra barn i o.s.v. Säg till annars så länkar jag igen.

Vad gäller de mänskliga rättigheterna så syftar jag ju t.ex. på Nya Zeeland som var det första landet där kvinnor fick rösträtt och som från första början har bestått av en blandning av ursprungsbefolkning och invandrare. Nya Zeeland var ju speciellt på det vis att de europeiska invandrarna från början gick med på att dela landet med Maorierna på lika villkor (även om det självklart kan diskuteras hur väl de olika parterna följde avtalet).

Jag tänker också t.ex. på U.S.A. Deras historia är knappast fläckfri, deras behandling av ursprungsbefolkningen är ett av historiens värsta folkmord. Men det är ingen slump att yttrandefriheten och religionsfriheten och pressfriheten och mötesfriheten och petitionsfriheten (rätten att påtala missförhållanden och föreslå lagändringar för kongressen utan risk för repressalier) växte sig starkt i just ett land som byggdes upp av en så mångkulturell befolkning med olika religiositet (som ofta hade flytt från sina hemländer på grund av olika sorters förtryck).

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-21 09:35:51 följande:
    USA lär vi ju inte kunna godta av den anledning som du själv angivit. Folkmord är ingen vidare grund.

Nya Zeeland då: Vad var styrelseskicket innan européerna lade beslag på halva eller mer av makten?

Om vi antar att NZ är ett bra exempel visar det förstås bara att det multikulti KAN fungera, inte att det BRUKAR fungera. Har du några exempel på att t.ex. etniska eller religiösa konflikter kan slita sönder ett land?
    Då kan vi nog inte godta nästan något land? Spanjorerna och portugiserna gjorde mer eller mindre exakt samma i Sydamerika. Britterna har ju härjat på liknande sätt i många av sina kolonier. Fransmännen härjade i Kanada och Afrika. Belgarna mördade i Kongo. Italienarna i Etiopien. Sverige använde liknande metoder mot bl.a. Samer. Japan och Tyskland  var ju inte direkt snälla under andra världskriget. O.s.v.

Som sagt U.S.A:s fläckiga historia tar inte bort det faktum att det var i just U.S.A som de moderna versionerna av yttrandefriheten och religionsfriheten och pressfriheten och mötesfriheten och petitionsfriheten allra först fick fotfäste. Och att det hände just där var till stor del på grund av mångkulturen.

Ja, NZ är ett bra exempel på att mångkulturella länder ofta fungerar bra och att det ofta är där mänskliga rättigheter får fäste först.

Mångkultur är ingen mirakelmedicin. Det finns bra mångkulturella länder och det finns mindre bra mångkulturella länder. Men begreppet är inte värt det dåliga rykte det har. Och jag kan själv anse att folk borde vara mer medvetna om den positiva roll mångkulturen spelar ide mänskliga samhällenas utveckling.

Visst finns det länder där olika gruppers hat mot varrandra har rivit sönder landet. Det har hänt i både etniskt homogena länder och i mer mångetniska länder. Men merparten av alla välfngeranda demokratier idag är ju trots allt mångkulturer. De framtvingade isolerade försök till monokulturer som finns/har funnits är ju knappast några bra exempel på fungerande samhällen.

• Quintus Zebra
    Self Evident skrev 2011-11-21 10:24:36 följande:
    Så före invandringen var nordborna bara ett gäng grymma barbarer? Det är faktafel om något. Vikingarnas system med ting, administration och rättsväsende lade grunden till de första större samhällena i västra Europa, bl.a. det engelska kungadömet.

Vid ett ting kunde alla, män som kvinnor, lägga fram sin åsikt, reda ut tvister och planera för det kommande året. Alla förväntades delta. Kvinnor hade en respekterad ställning under vikingatiden och deras åsikter vägde lika tungt som männens. Brott bedömdes av ett stort antal rådmän och rådgivare för en så rättvis dom som möjligt. Äktenskapslagar gällde båda könen, t.ex. straffades män och kvinnor lika för äktenskapsbrott. De miste då rätten till makan/maken. Barn under 15 år kunde inte straffas.

Det första alltinget hölls på Island 902 och utgjorde den första nationalförsamlingen i Europa.      

Självklart har vi senare tagit intryck av Upplysningen, mycket starkt i Sverige faktiskt, och många andra konstruktiva influenser utifrån men jag köper inte mångkultur som enda förklaring till att vi idag lever i en demokrati som värnar de mänskliga rättigheterna. Det har varit en lång process som svenskarna har tagit aktiv del i och också bidragit till. Begreppet "Ombudsman" som numera används i flera länder kommer t.ex. från fornnordiskan.

"Ordets ursprung finns i fornsvenskans umbuðsmann och i ordet umbuds man, som betyder representant. Det första dokumenterade bruket av ordet är på svenska. I den danska Jyskelagen från 1241 är termen umbozman och står för en kunglig myndighetsperson i ett härad. Från 1552 används ordet även i andra skandinaviska språk såsom det isländska "umboðsmaður", det norska "ombudsmann" och det danska"ombudsmand".

Den moderna användningen av termen började i Sverige, med Justitieombudsmannen som instiftades genom 1809 års regeringsform. Införandet skulle säkerställa medborgarnas rättigheter genom att skapa en myndighet som var oberoende av den verkställande makten. Föregångsämbetet var ämbetet Justitiekanslern som var - och är - regeringens ombudsman, medan Justitieombudsmannen sorterar under Riksdagen.

Det svenska ordet ombudsman har under 1900-talet lånats till en rad språk, bland annat engelskan."

Ett annat exempel är ju DO - ombudsmannen mot etnisk diskriminering så tacka vikingarna för den! Skrattande
    Något sådant skrev hon ju inte? Men tack för ett intressant inlägg. Överhuvudtaget är väl "barbarers" rykte ofta oförtjänt. U.S.A  "lånade" ju många av sina idéer till sin union från olika ursprungsamerikanska folk.

Då tycker du precis som jag att det blir lite fel när folk från t.ex. SD eller KD vill påstå att Sveriges demokrati vilar på "kristna värderingar"?  Sveriges nuvarande värderingar och kultur vilar väl minst lika mycket på "hedniska" och humanistiska värderingar enligt mig?

Precis som du skriver så har världens kulturer påverkat varandra i tusentals år. Vissa länder har tagit intryck av svenska idéer och tvärtom.  Och det är ju långt ifrån bara bra idéer som vandrar över världen.

Faktum är ju att Sverige aldrig hade varit det land det är idag om det inte hade varit för idéer utifrån. Ingen av oss vet om ett totalisolerat Sverige hade varit bättre eller sämre, men det hade inte varit som nu. Och erfarenheten av isolerade länder är ju inte så positiv.

Sen är ju självklart inte mångkulturen eller de idéer som kommit utifrån den enda faktorn som byggt Sverige. Självklart ligger mycket av äran på de människor av olika härkomst som har arbetat hårt och som har drivit igenom dessa förändringar.

• Quintus Zebra
    JTA skrev 2011-11-21 13:25:54 följande:
    Sammantaget kan vi alltså säga att du i praktiken inte har så mycket att komma med?
    Haha?

Jodå. Jag har tusentals sidor historisk forskning om mångkulturella samhällen att komma med. Jag har Fn´s rankningar och studier. Jag har all forskning om de mänskliga rättigheternas framväxt att komma med.

Svar på tråden Mångkulturalister se hit!